Full version: Ätbara träd!
pleximaster
Har fallit för träd som man kan äta av, har ju vanliga äpplen, päron, körsbär plommon och så vidare, även kastanj och nu senast valnötsträd. Skulle dock vilja ha lite fler uppslag på träd som går att odla i skåne och som är ätliga och goda.

mvh plexi
KURT
Om du inte kan odla pinje så kan ju cembratall vara ett alternativ, de fröna lär ju också vara ätbara. Även om de är lite mindre.
ängsvädd
Hassel för hasselnötternas skull smile.gif Men den kanske räknas som buske.
pleximaster
Tack för svaren!

Vad krävs för pinjenötsodlig? Barrträd eller hur? Berätta gärna om ni har erfareheter av pinjenötter.

Mimmi! Bra förslag, hassel är självklara! Jag skrev inte det i ovan men vi har faktiskt 6 stycken olika sorters hassel.

Fortsätt komma med fler tips!

Russinträd vad är det? Pistageträd? Kan man odla detta i skåne?

mvh plexi
jegi
Hej!

Pinus pinea är ett barrträd som jag inte har någon erfarenhet själv men jag vet en exotodlare i Laholm som lyckats hålla liv i en liten planta två år. Steget därifrån till pinjenötter är dock förmodligen ganska stort...

Annars så vill jag rekommendera persika (t ex Frost och Riga) eller aprikos (t ex Hargrand). Skulle väl säga att det är ganska säkra kort i Skåne även om frostnätter vid den ganska tidiga blomningen kan vara förödande.
Annars så kan man ju tänka sig svart mullbär också som, även i skåne, bör planteras på varm, skyddad plats.

Pistagenötsträd skulle jag tro blir svårt även i Skåne. Russinträd avhandlades nyligen i en tråd.
Jan Lindgren
Hej!
Mispel, Cydonia, flera pinusarter, körsbärsplommon (det finns flera sorter), nashi, Asimina, Diospyros, Prunus maritima, Cudrania tricuspidata, Ziziphus, Sorbus med diverse hybrider med päron,mispel osv, olika sorters mullbär. Det finns massor av växter som är värda att prova. Det här var bara några förslag på de vanligaste.
MVH
Jan Lindgren
buffy
Valnötter, vackert träd och goda nötter som man på våren kan göra likör på.

valnötter hade du själv, förlåt läste slarvigt!
Alexander-VG-zon3
tay berry,vin,fikon,kiwi,havtorn
jegi
Lustigt, när Jan hade skrivit sitt inlägg direkt efter mitt så hade vi båda gjort 444 inlägg var.

Tror ni att det betyder något?

Förresten, de här olika mullbärssorterna du skriver om, kan du berätta lite mer om dem. Själv har jag M accidosa (Mulle) och M alba, men det finns kanske namnsorter här som inte är så kända?
Jan Lindgren
Hej!
Det finns en trevlig engelsk firma som säljer lite mullbärsträd och andra ätliga växter.

www.agroforestry.co.uk

MVH
Jan Lindgren
jegi
Har du några av dessa själv? Vet du om några är värda att testa i högre zon?
KURT
CITAT (buffy @ 11-12-2007, 20:26) *
Valnötter, vackert träd och goda nötter som man på våren kan göra likör på.

valnötter hade du själv, förlåt läste slarvigt!

På våren????
Jan Lindgren
Hej!
Vi har inte testat så mycket ännu. Det blir många fler försöksplantor nästa år. Du kan kolla vad vi har i försökssortimentet
på den här siten.

www.denningarumsgard.nu

Växterna finns under aktuellt. Jag ska försöka att få tag i alla mullbärssorter som kan tänkas vara härdiga i zon 3 men det var slutsålt för året just nu. Jag tänker beställa tidigt i vår för höstleverans -08. Till våren hoppas jag att jag ska få tag i M. alba pendulaformen. Om man odlar den utan stam så blir den krypande. Då kanske den fungerar i Norrland. Det vore skoj att låta någon odla mullbär i zon 6. Du är naturligtvis välkommen att komma och titta när du vill. Skicka mig ett pm i förväg så ska jag visa och berätta.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon