Full version: Vanilla planifolia
anx
Hejsan.
Jag var på zanzibar i somras och fick glädjen att vara med Mr Mitu på hans spicetour. vi fick gå runt pa kryddodlingar och tittade, doftade och smakade...helt underbart!!!! Nu försöker jag få tag på så många av växterna på kryddplantagen som möjligt och går då och funderar på Vanilla planifolia. Är det nån som har hört att den går att odla i kruka? Det doftade mild vanilj på hela gården där orkiderankorna växte. Vi köpte med massor hem och det är ju verkligen annat än santa marias vaniljstänger:)
MariaS
Jo det går utmärkt att odla denna orkidé i kruka. Men den är mycke känslig för ljusvariationer, så man behöver definitivt ha speciell belysning till den. Sen behövs det bra utrymme också eftersom det är en klättrande orkidé. Man brukar kunna se den i speciella orkidéhus hos dem som samlar orkidéer.
Myosotis
Jag hade en en gång... naturligtvis hade jag ihjäl den... -cry-.gif
anx
Tack för svaret Maria! Låter hoppfullt....jag vill ha!!!!!!!! bravo.gif måste hålla ögon och öron öppna nu då:)
anx
Jag fick just hem en jättefin stickling av en vanilla planifolia!!!var rädd att jag inte skulle få den p.g.a. postterminals rån och sånt hemskt igår (trodde väl inte att gangstrarna ville ha min planta;)) så nu vill jag ha alla råd jag kan få. Hon som sålde sticklingen har själv en planta i orkidejord och en i vanlig och tycker att de är ungefär lika bra är det nån här i forumet som har några åsikter. Alla andra tips och åsikter mottages tacksamt!!!

/Anki
Myosotis
Grattis! Lycka till!
Hannifer
Jag har en V. planifolia sedan ca ett år tillbaka. Jag fick, liksom du, hem en stickling. Jag satte den i spagnummossa för att rota den. När den var rotad, planterade jag den i vanlig krukväxtjord och ställde den i ett norrfönster.

Sticklingen/plantan växte ganska snabbt under sommaren, då jag duschade den och gav näring. Så småningom var den så lång att jag helt enkelt tog nya sticklingar av den, rotade dem och planterade i samma kruka. Det ser fylligare ut. Jag passade på att byta jord i samma veva. Denna gång blandade jag krukväxtjorden med krossade lecakulor och perlit.

Jag har hört om olika rekommenderade jordblandningar för Vanilla planifolia. En del menar att vanlig krukväxtjord går bra, andra påpekar att den ska odlas i orkidejord och vissa anser att den går lika bra att odla i spagnummossa. Jag har också provat "mossmetoden", men det verkar som sticklingen/plantan då är extra utsatt om man skulle glömma att vattna. Jag rekommenderar krukväxtjord utblandat med sådant som gör den mindre kompakt.

Lycka till med sticklingen!

anx
tack hannifer! Vad roligt att din orchide mår så bra. Har den blommat nån gång?
dina tips och råd bekräftar vad jag också har tänkt, så det var skönt att få bekräftat att jag inte är helt ute och cyklar:)

/Anki
Hannifer
Nää, den har inte blommat. Jag har svårt att to att den skulle göra det inom den närmaste framtiden. Enligt källor, är det svårt att få den i blom i vanliga bostäder. Det finns dock fall då den har gjort det, men då hade plantan åtskilliga år på nacken och hade hunnit växa sig stor.

theseraphim
Håjja nu var det dags för ett svar igen

Vaniljorkiden är fin och ganska ovanlig i våra hem men den är enkel att odla men extremt svår att blomma, I stort sett så är det bara botaniska i götet som har haft registrerade blommningar på sina plantor men då hade rankorna en längd på ca...10 meter. Den växer otroligt snabbt och blir otroligt stor så det är ingen phalaenopsis direkt utan här blir det växa av. Sen äter man ju inte färsk vaniljstång utan de skall ju ligga o halvruttna i lådor som ligger i solen om jag inte minns fel.
Skötsel är ganska enkelt, ej brännande sol och gärna spagnum mossa för rötterna och gärna i en ampel.
Trädgårdsmästarn
Vi försöker att ha dem i lager, nu ca 15 st. Ha inte för blött bara i krukan då rötterna röttnar. Hos mig försöker jag ha dem i Epiweb

/Mikael
MariaÖrebro
Har min i en vanlig genomskinlig orkidékruka med orkidéblandning och lite björnmossa längst upp. Jag har ställt krukan på en liten gunga som hänger fritt i ett norrfönster. Där får den lite morgonsol, men mycket ljus hela dagarna. Jag hoppas att det ska fungera.
Rekordform
Är det någon som vet hur man tar sticklingar? Jag skulle gärna "sprida riskerna" eftersom den var så dyr!
Jag fick min för en månad sen och den växer som bara den. Dessutom undrar jag var det kommer nya skott eftar att man tagit sticklingarna? ( Man vill ju att den fortsätter att vara snygg! )
DragonLady
var kan man köpa en vanilj orkide.. confused.gif
Rekordform
Min köptes på slottsträdgården Ulriksdal i stockholm. Jag har sett att det säljs sticklingar lite här och där i det här forumet.
DragonLady
Varför är dessa så sällsynta ute i handeln? är det pga att den är "svår" confused.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon