noranettan
Den här gallican varierar i färg. Den är mörkare rosa, nästan mot rött, när den är nyutslagen, sedan bleknar den till den här färgen. Jag tycker om när de inre kronbladen är hårt knutna. Det här är en riktig doftbomb!! Lars-Åke Gustavsson varnar för mjöldagg om den står instängt. Jag har min trångt i Rosenrotundan, men mjöldagg har den aldrig drabbats av. Den är en väldigt fin och frisk buske. (fast när jag kikar noga på bilden ser jag vita fläckar som påminner om mjöldagg.....hm....har jag aldrig sett tidigare) Jag tror min ros kommer från Raskarums plantskola på Österlen. Där kan man hitta roliga och lite ovanliga rosor.

Anette
Kajsa
Gillar också att kronbladen rullar ihop sig i mitten, som Damascena rosen Leda, min första tanke. En doftbomb är ju inte heller fel.
Stenis
Snygging! Behöver den MYCKET sol?
Här blåser det ganska mycket och ofta, så den kanske trivs hos mig? rolleyes.gif
noranettan
Min har definitivt inte full sol, mer vandrande skugga. Kan aldrig tänka mig annat än att den skulle trivas hos dig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon