lappa71
Får man berätta att dottern drog in mig på Lidl idag. Där stod ett sortiment av Japansk buskrosling -[Pieris japonica] märkt med skandalpriset 19.95!!!!!! Jag köpte ´Debutante´och ´Forest flame´. Du som är förtjust i denna surjordsväxt får väl rusa iväg. Men. Kolla gärna vad ex Zätas tar för samma buskar. DET var väl ett bra jultips!
Jan Lindgren
Hej!
Jag har också sett dem men de är inte härdiga här i zon 3. Det gäller dock att vara snabb innan personalen har tagit död på dem.
MVH
Jan Lindgren
lappa71
..nog så sant..för att inte tala om bristande härdighet i Borlänge....men för 19kr så måste man bara prova..och en sommar är inte dumt det heller..nu får de stå i kallgaraget tills våren blivit varm. Sen kan man tycka mycket om härdighet, både hit och dit. Jag tror att majoriteten av mina Rhododendron, enligt zonmärkningen, inte borde växa här. Men de gör de faktiskt.
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2007, 16:19) *
Hej!
Jag har också sett dem men de är inte härdiga här i zon 3. Det gäller dock att vara snabb innan personalen har tagit död på dem.
MVH
Jan Lindgren

håller med. Netto hade orkidéer till riktigt bra pris för någon månad sedan och Lidl har plantor och blommor med i bland. Men ingen av dessa lågpriskedjor har personal nog för att hinna med att vattna växterna. De är fräscha när de kommer på måndagen men på fredagen slokar alla växter. Fattar inte att de inte rear ut dem efter några dagar. Istället slänger de förtorkade växter efter 2-3 veckor confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2007, 16:19) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

problemet är att den inte tål sen vår frost men sträng kyla tål den under vilan och den vill ju gärna ha under -10c -15c för att det ska vara vinter för den . står den bara skyddat kan den nog tåla även zon 3 ,att den så fall dör i zon 3 är att det är fel läge och eller att sen/tidig chockade frost har skadat/dödat den. plus finns det nyare moderna sorter som är härdigare som säkert även kan klara sig i zon 4 med lite täckning. jag själv har ju lyckad framgång med buskrosling och i Osby har jag sett vackra buskar ( och det är väl en kall zon 2 och en varm zon 3 ) , och den amerikanska är ju också härdigare form som skulle kunna funka i zon 4-5 i ett skyddat läge med lite täckning .
Jan Lindgren
Hej!
P. floribunda är helt härdig här. Det finns Pieris japonica som överlever ibland. Little Heath går oftast bra men inte alltid. För att vara någorlunda säker på att plantorna överlever här behöver de klara -26 C. Det går betydligt bättre att övervintra känsliga plantor i kallhuset. Där är det lika kallt men helt vindstilla och det gör mycket. Jag har aldrig sett några pieris med sin vackra röda nytillväxt bli bra häromkring.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2007, 18:26) *
Hej!
P. floribunda är helt härdig här. Det finns Pieris japonica som överlever ibland. Little Heath går oftast bra men inte alltid. För att vara någorlunda säker på att plantorna överlever här behöver de klara -26 C. Det går betydligt bättre att övervintra känsliga plantor i kallhuset. Där är det lika kallt men helt vindstilla och det gör mycket. Jag har aldrig sett några pieris med sin vackra röda nytillväxt bli bra häromkring.
MVH
Jan Lindgren

det finns flera sorter och alla får inte röd tillväxt . jag har en som heter red mill och den får röd färg , men sen har mormor en annan som inte får röd färg . även då klimatet är det samma om än inte mormor har bättre . och dom moderna sorterna brukar klara zon 3 , sen är det alltid individuellt inom trädgården mina har bland annat fått skador av vår frosten ,jo det är alltid bättre att övervintra dom i ett kallväxthus även i södra skåne . typ som denna (ren arten) verkar inte ha så mycket rött i sig

http://davesgarden.com/guides/pf/go/53930/

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...ica--red-mill-/ men som denna red mill ser du ju röda blad . (läste att dom kanske inte blommar så bra i zon 3 , men mina har blommat dock är jag ju mildare än 3 )
Ludvig Johansson
Jag har hittills bojkottat Lidl men kanske det är dags att ändra sig om de säljer plantor så billigt (fler som är billiga...). Vet ni om de har samma sortiment i alla butiker?
Alexander-VG-zon3
här är en bild på min buskes överblommade blommor eller fröställningar ( inga mogna frön dock)
KURT
CITAT (Ludvig Johansson @ 12-12-2007, 14:43) *
Jag har hittills bojkottat Lidl men kanske det är dags att ändra sig om de säljer plantor så billigt (fler som är billiga...). Vet ni om de har samma sortiment i alla butiker?

De har samma sortiment i alla butiker. Men hur länge de har det och när de väljer att plocka ut det kan variera. Endel saker har de bara några timmar i endel butiker! Jag har inte sett dessa plantor, men oftast är de packade med mycket liten rotklump, och som mycket små exemplar.
lappa71
Mja... Forest flame är ca 40cm hög och den andra ca 20 och de står i 2l krukor. Omskötta i butiken har de absolut inte blivit...torrt och lite hängigt var det. Och trädgårdsmästarna i butiken hade inte en susning om dessa plantor och dess användning. Man ska nog inte planera sin trädgård efter tyskarnas ev. sortiment. Men detta ger en indikation om vilka (giriga) vinstmarginaler de ´riktiga´växtsäljarna tillåter sig. Det är nog inte bara köttfärs som framkallar dessa .........tja!
renate
Jag fick en buskrosling från handelsträdgården här i min närhet,hittade ett ensamt ex ute och tyckte syn om den så den fick följer med mig hem. Jag vet att den inte är härdig här men den står i kruka omgiven med mossa i uterummet där det är torrt och vindstill men inte uppvärmt.Vilken sort det är vet jag inte den saknade etikett,får se om den lever till våren,än har det inte varit kallt här.
Här är den precis hemkommen från plantskolan.

[attachment=10613:PICT0001_3__Large_.JPG]
Jan Lindgren
Hej!
Vi som är med i Trädgårdsamatörerna har just fått tidningen med en bra artikel om Pieris av Inge Knutsson. Ni som inte är med rekommenderas ett besök på biblioteket för att läsa artikeln. Linus, du kan ju åka till Inge och kolla själv. Ni bor ju i samma kommun.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 18-12-2007, 19:21) *
Hej!
Vi som är med i Trädgårdsamatörerna har just fått tidningen med en bra artikel om Pieris av Inge Knutsson. Ni som inte är med rekommenderas ett besök på biblioteket för att läsa artikeln. Linus, du kan ju åka till Inge och kolla själv. Ni bor ju i samma kommun.
MVH
Jan Lindgren

nja , så värst intresserad är jag inte av Peris , plus är det mildare där Inge Knutsso bor så dom klarar sig säkert bättre där än hos mig , han bor väl i Knislinge ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon