Alexander-VG-zon3
hej hej

nån som har den ute om vintern ? och såfall vilken erfarenhet och läge ??

fast iför sig ska jag ändå plantera ut mina till våren men tänkte att det är ändå roligt/intressant att läsa vad ni har för erfarenhet ,, snygga blommor ju!! , även intressant att veta om den blommar på friland i sverige
Lotta i Gbg
Jag har haft den ute i skugga i zon tre under ett par år. Nu är den borta sedan några år tillbaka. Jag kommer inte ihåg om den blommade, men den var en vackert grön kudde.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 11-12-2007, 22:04) *
Jag har haft den ute i skugga i zon tre under ett par år. Nu är den borta sedan några år tillbaka. Jag kommer inte ihåg om den blommade, men den var en vackert grön kudde.

ahh låter bra det ,, problemet hos min är att min trädgård är skuggfattig och torr ,, men det får gå ändå är ju van vid det
Eva i Skåne
Menar du att din blommat Linus? Vilket fusk, säger jag isåfall biggrin.gif
Sorbus
Jag bor i zon 4 och har en Tolmeia som har övervintrat en vinter ute i trädgården. Den ser fin ut och jag hoppas att den klarar denna vinter också. Jag gillar de prickiga ljusa gröna bladen. Men har inte sett tillstymmelse till någon blomma.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Skåne @ 12-12-2007, 20:15) *
Menar du att din blommat Linus? Vilket fusk, säger jag isåfall biggrin.gif

nepp tyvärr , men hoppas på det . såg på nätet bilder på dens blommor kanske inte så uppseende väckande blommor men jag gillade dom . tummenupp.gif
zaaritha
Aldrig ens hört talas om att "mor och barn" kan blomma!

Står inget om det i någon av mina många krukväxtböcker!
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 14-12-2007, 23:21) *
Aldrig ens hört talas om att "mor och barn" kan blomma!

Står inget om det i någon av mina många krukväxtböcker!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...02_(flower).jpg
http://www.ece.ubc.ca/~ianc/Sumas_Mountain/DSCN0565e.JPG
http://www.nwnature.net/plants/flowers/images/P1060249.jpg

tycker dom är vackra , små men vackra
zaaritha
Fina blommor--men; ÄR dette verkligen Tolmiea? På fotot med blad, ser det ju inte alls ut som "mor o barn"!
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 15-12-2007, 23:00) *
Fina blommor--men; ÄR dette verkligen Tolmiea? På fotot med blad, ser det ju inte alls ut som "mor o barn"!

hmm det tänkte jag inte på ,, kollade också på dom och bladen var lite annorlunda . iför sig samma form bara att dom på bild var mycket mer flikigare än mina .

tog kort på två blad , vad tycker du ?? , tror du det är samma eller inte ??

Eva i Skåne
Länken du lagt in Zaaritha är en väldigt brokig växt och jag ser inte några barn på den.
Min tolmiea har enfärgade blad och på bladet till vänster syns barnen tydligt. De andra bladen har bara börjat få små bebbar i mitten.

[attachment=10592:Kopia_av...och_barn.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Skåne @ 15-12-2007, 23:28) *
Länken du lagt in Zaaritha är en väldigt brokig växt och jag ser inte några barn på den.
Min tolmiea har enfärgade blad och på bladet till vänster syns barnen tydligt. De andra bladen har bara börjat få små bebbar i mitten.

[attachment=10592:Kopia_av...och_barn.JPG]

förresten min trivs jätte bra , har den nu i ett källar fönster i västläge i en temp på +5c +10c . och den trivs jätte bra där . funderar att ta ner min brokbladiga i samma fönster .
zaaritha
Japp--vi är överens!
Länken jag lade in är--som du vet--variegerad "mor o barn".
Så, vi är överens!
Lotta i Gbg
Blommorna som du visar bilder på Flaxss verkar stämma. De är nog iofs mycket mer oansenliga på håll.

Här är en bild på min Tolmiea menziesii, mor och barn, som stod ute under flera år, i skuggig torvrabatt i zon 3.

Tolmiea menziesii
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 16-12-2007, 22:20) *
Blommorna som du visar bilder på Flaxss verkar stämma. De är nog iofs mycket mer oansenliga på håll.

Här är en bild på min Tolmiea menziesii, mor och barn, som stod ute under flera år, i skuggig torvrabatt i zon 3.

Tolmiea menziesii

väldigt vacker jag ska klart ha mina ute istället .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon