Lasse Lucidor
Hej, har sedan nyligen ett hus ovan Forsakar i skåne Det där med rådjur har jag aldrig tänkt på förut, nu ser dem var annan dag i alla fall när jag kör till jobbet kl 06.00 precis utanför tomten, de käkade äpplen på tomten när dessa fanns,

1.2 hektar tomt. Vill inte hägna in tomten i nuläget. Den är omringad med fina stengärden som jag tycker är mycket vackra, vill inte förstöra den synen med massa galler.....

Om man skulle plantera en häck, kanske Taxus på en del av plana gräsmattan, ca 18 x 18 meter med köksträdgård, kryddland, snittblomsrabatt,, något fruktträd skall få vara kvar, tunnas ut litet för att mjuka upp det hela och skugga vissa växter. Det kan ju bli ganska stelt med en kantig häck men då det finns en del fruktträd runtom kanske det mjukar upp det hela,, ?

Skissar för fullt och kanske scannar in det om jag får ordning på det,,, men jag undrar om ni har några erfarenheter av detta själva,, några bilder ni kan länka till i era album, på häckar eller inhägnader.. jag tycker det är himla svårt att söka i album på Odla.nu.

Tror ni det kan bli instängt och hett med taxushäckar på dryga 1.5 meter. Det slutter aningen mot söder så södersidan kommer jag i sådana fall endast ha något plank/staket av sly för att inte fånga in nattfrosten och kanske bidra till att det ventileras bättre,,man blir snurrigare för var dag /LASSE wacko.gif
KURT
Ja det kan definitivt bli instängt med en taxushäck, men det kan också se helt naturligt ut. Det beror mycket på hur tomten ser ut, hur huset ser ut och hur omgivningarna i övrigt ser ut. En hög bred häck ser konstig ut om det är en liten tomt, men fungerar bra på en stor tomt. En välklippt "stel" häck fungerar bra i villakvarter, men mindre bra på landet i direkt anslutning till natur.

Man bör verkligen försöka välja häckväxt efter vad som passar med omgivningarna. Har man gott om utrymme på landet, så kanske man snarare skall välja "täta buskage" av olika träd/buskar (t ex hagtorn, Berberis vulgaris vresros etc). Bor man i stället mycket trångt i villakvarter så kanske en smalt klippt avenbokshäck passar bättre.

Sedan kanske man också kan erbjuda rådjuren annat att äta genom att plantera godis åt en en bit ut i naturen t ex fruktträd eller helt enkelt fälla sly åt dem, om man har möjlighet till det.

Ett så litet område som 18 x 18 m skulle jag välja något mycket smalt, det bör inte heller skugga grönsakslandet alltför mycket. Det går ju också att använda bärbuskar eller fruktträd som häckväxt.
Jan Lindgren
Hej!
Jag skulle sätta upp ett rådjursäkert viltstängsel men för att slippa se eländet så skulle jag odla klängväxter på det. Det blir då som en mycket smal häck. Du kan odla ätbara växter och prydnadsväxter som slingrar sig på stängslet.
MVH
Jan Lindgren
MariaS
Att sätta taxushäck har både för och nackdelar. Taxusen håller sniglar, möss, sork, rådjur, hare och älg ute. Det lär visst bara vara hästar som är dumma nog att äta idegran...
Däremot skulle nog inte jag släppa upp taxusarna så högt som 1,5meter. Jag skulle nog låta dem stanna vid 70cm (finns lågväxande sorter) för solens skull. Ytterligare fördel med en så här tät häck är att du sänker zonen ytterligare och kan odla mer känsliga växter där.
Lasse Lucidor
Jo det är lantlig miljö med röda knutar stall, så Taxus blir nog för stelt som ni nämner.
Hagtorn o Lind passaar nog bättre, eller varierande växtlighet som ni nämner.. inhägnad,, säkert inser man tillslut att det är nödvändigt. Kantklipp häck har jag strukit i alla fall. Får ta fram skissblocket. Vill ju ha det färdigplanerat till våren men man får kanske vänta litet innan man sticker spaden i jorden..

Äppelspaplje och bärbuskar stänger väl inte ut monstren antar jag. Tack så länge, MVH LASSE
ingrid fuxwall
Mitt grönsaksland är delvis omgärdat av fårstängsel, dels för att hundarna inte ska härja så mycket där men numera mer för att det ska finnas något för ärtor, solrosor och annat att få stöd av.

En häck är säkert bra men ett staket är mer praktiskt, min åsikt.

ingrid
Lasse Lucidor
Tack för ideerna , börjat rita en blandinhägnad, lummig lindhäck på norrsidan, där linden får växa upp i portal vid ingång (sett bild här på odla), högt slystaket på en sida, Frukträn, buskage...får scanna in och visa om det blir bra /Tack lasse
Bassam
Hej
Jag tycker att man kan gör staket och bakåt plantera man häckar som passar.
God lycka
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon