Full version: Idegran
ingrid fuxwall
En bekant till mig, som har många hundar, blev förskräckt när någon påpekade för henne att det var en idegran hon hade i trädgården - den är ju giftig!

Därför rådfrågar jag Er, hon har bott i huset i minst 5 år men det har hittills aldrig varit röda bär på busken. Själv tror jag det är idegran och att den inte ger bär varje år - Vad tror Ni?

ingrid
Blomstersmurfen
Får hennes hundar äta på hennes växter??? confused.gif

Har haft hundar hela mitt liv (utom just nu) och det är väl bland det första man lär dem, alltså vad de får bita på resp inte bita på?

Skulle säga nej direkt om de så tänkte tanken att ta ett steg in i rabatten, eller tänkte tanken på att smaka på en av buskarna/träden.

Har också ett antal idegranar, och trots att hundarna numera är döda, så inte dog de av idegran i alla fall!

Den äldsta hunden blev 17 år, var ute bland idegranarna dygnet runt (samojed, som tyckte det var för varmt inne de sista 5 åren), och gick trots detta varken in i rabatter eller bet på något någonstans.
Boxer
Det kan vara så att du har en hanplanta och får då inga bär. Fruktköttet är inte giftigt, det är kärnan och barren ( & resten ) som är det.
Lilla Sibirien
Har hänt att djur har betat idegran men det är sällsynt. Alla idegranar är giftiga och giftigast är kärnan i fröet, de röda skalet lär inte vara giftigt. Jag har många idegranar och önskar att rådjuren skulle låta bli dem, vilket inte har skett. Rådjur lär vara försiktiga och lär först gå och provsmaka för att se om det går att äta. Men hos mig har de mer än provsmakat, idegranar har jag för att eventuellt avskräcka rådjur vilket inte har lyckats till 100%.
Taxus Hillii är väl hanplantan utan röda bär, vilken jag tror är den som man lyckas bäst med att klippa. Medan Hicksi är honplantan som ger de röda bären. Hos mig har den givit ett risigare intryck och jag har klippt den efter en svår vinter och nu ca 3 år senare ser den inte mycket bättre ut.
Rätta mig om jag har fel.
Huggorm
CITAT (Lilla Sibirien @ 15-03-2008, 12:02) *
Har hänt att djur har betat idegran men det är sällsynt. Alla idegranar är giftiga och giftigast är kärnan i fröet, de röda skalet lär inte vara giftigt. Jag har många idegranar och önskar att rådjuren skulle låta bli dem, vilket inte har skett. Rådjur lär vara försiktiga och lär först gå och provsmaka för att se om det går att äta. Men hos mig har de mer än provsmakat, idegranar har jag för att eventuellt avskräcka rådjur vilket inte har lyckats till 100%.

Rådjur och andra hjortar kan äta idegran utan problem, till skillnad mot de flesta andra djur.
Lilla Sibirien
Så det är därför rådjuren så friskt har betat min idegran. och "f_a" jag trodde att de dog på kuppen. Ja, då skulle det åtminstone ha varit befogat.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga att Idegran räkna i Sverige med giftiga växter, men jag läste att gift material ligger i fröar så det är bättre att man plantera Taxus Hillii är väl hanplantan utan röda bär, vilken jag tror är den som man lyckas bäst med att klippa. För att dem inte ger bär.
OBS: jag ska säga att de är växten som räknar giftiga de smakar inte bra så människor och djuren och barn tycker inte om de, så om de äter från giftiga växter äter bara lite mängden . så ska bli inte gift till dem, om vi ska tänker hur fåglar äter giftiga växter bär utan problem, för att de äter bara köttfröar och kasta ut fröar.
Lycka till, H:Bassam
Fågelvägen
Rådjuren är idisslare - har alltså 4 magar att ha ont i. Och de kan äta växter som är giftiga för människor och andra icke-idisslare. Jag har levt i tron att rådjuren nöjer sig med att feja hornen mot våra nyplanterade Taxusar.
Hämndlystet kunde man önska att de får 4-dubbelt ont i magen om de också äter Taxus. Lilla Sibirien- vad arg man blir! crazy.gif

De klarröda bären på bl.a. Taxus 'Hicksii' är väl vad man är orolig för när det gäller barn. Men dessutom är växtsättet mindre vackert ("spretigt") än på t.ex. 'Hillii'.

Hos Plantagen är det oftast 'Hicksii' som säljs billigt. Hos Plantagen får man också se upp med felmärkta plantor, en gång hade en hel container med Rhododendron fel etiketter på.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon