Lotta Zon III
Köpte förra året en Ullungrönn på Bergianska i Stockholm. Blev så glad att hitta en att jag bara ryckte den åt mig utan vidare undersökning. Upptäckte hemma att den var ympad. Varför säljer man ympade överhuvudtaget när det finns rotäkta E-plantor att tillgå?

Kan säga att min rönn vuxit en meter i år och verkar må hur bra som helst, trots trist vinter. Men jag kan inte låta bli att undra om inte ympade träd har kortare livslängd eller andra problem, eftersom ympen borda kunna vara inkörsport för röta och annat elände. Är det någon som vet om jag borde fortsätta vara sur, eller om det inte spelar någor roll?
KURT
Det borde ju finnas någon anledning till ympningen! Det borde kosta mera att manuellt ympa (arbetskrävande) än att fröså, om man har möjlighet att välja. Kan det vara så att den är ympad på en svagväxande stam så att den inte blir så hög som en frösådd (10-12 m ) ?
Lotta Zon III
Årstillväxten (en meter) antyder inte att det är ett svagväxande underlag.....mysteriet tätnar.....
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan nog kanske vara så att Sorbus `Dodong´ inte ger fröäkta avkomma. Isåfall kan det vara mera ekonomiskt att ympa ifall sorten är svårrotad via sticklingar. Väldigt många förädlade buskar och träd ympas eller okuleras det är inte något ovanligt i handeln.

Tittar man noggrannt på E-planta hemsidan står det såhär om Sorbus Dodong när det gäller förökning:

Förökning
Förökas genom ympning eller okulering på grundstam av vanlig rönn (helst av E-typ). Inga sammanväxningsproblem har noterats ännu efter 9 år. Metoder för mikro-förökning av ullung-rönnen finns fram-tagna.

Alltså så borde de plantor som säljs i handeln vara ympade eller okulerade. Mikroförökning bör vara mycket dyrare än ympning/okulering.

E-plantas hela beskrivning av Sorbus ´Dodong´:
http://www.eplanta.com/sida_1_138.asp
Ingrid på Västkusten
Om den itne var ympad så skulle vi andra nog inte kunna köpa en dodong i handeln misstänker jag.
Var hos min favvoplantskola för att köp Sorbus aff cashmeriana nr 496 :-) köpte en ympad och en rotäkta. Den rotäkta är PÖTTELITEN och extremt långsamväxande.......

Det fick mig att tänka.....

Dodongen är förretsen en insamlad sort och sedan selekterad. då måste dne förökas via sticklingar - och för handeln ger ympning välan snabbare säljbara plantor kan jag tänka.
Och vi får fortare ett stort träd i trädgården.

Funderar ingrid
Lotta Zon III
Tackar alla som funderat lite, och är inte lika sur på mitt träd biggrin.gif
Cilla
CITAT (Lotta Zon III @ 29-07-2003, 14:33)
Men jag kan inte låta bli att undra om inte ympade träd har kortare livslängd eller andra problem, eftersom ympen borda kunna vara inkörsport för röta och annat elände. Är det någon som vet om jag borde fortsätta vara sur, eller om det inte spelar någor roll?

Träd "kapslar in" sina sjukdomar, celler byts inte ut som hos oss. Och ympröta brukar vara mycket liten och kapslas in redan efter ett par år. Jag har skivat upp 7-åriga äppelträd och den lilla röta eller missfärgade ved som ympen skapat var ingenting mot andra skador; felaktig beskärning, gräsklippare som stött emot stammen, nafs i barken av rådjur mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon