Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Wilmer
Om någon vill ha en stickling från denna, PM'a mig;

ingrid fuxwall
Vad är det för något?

ingrid
Pegol
Jag kommer på till träffen, men har inte med så många växter. Tar med pengar.
Pegol
*Ulrica*
CITAT (Pegol @ 16-01-2008, 21:29) *
Jag kommer på till träffen, men har inte med så många växter. Tar med pengar.
Hej Pegol! Är du samma person som förut hette pegol? Jag har PM´at vägbeskrivning till pegol, har du fått den? Det är många andra som har växter så de behövs några som inte har med sig något... happy.gif
Pegol
Ja jag har anmält mig och fått vägbeskrivning. Bekräftar bara att jag kommer.
Wilmer
Ingrid, min bild är på en novemberkaktus. Den blommar flera gånger om året, härstammar från en gammal planta som jag ärvt, vet inte exakt vad det är för sort..

Wilma
ingrid fuxwall
I denna långa tråd har det nämnt en massa saker som olika personer ska ta med sig men allt är lite löst.
Självfallet tar nog de flesta med sig de fröer som de har över men sedan så är det ju frågan om växterna. Tror Ulrika att hon kan organisera detta.

Själv har jag Crassula ovata - paradis träd, men frågan är om det finns något intresse.

Sedan vet jag med mig att går jag ut och tittar i odlingslådorna så finns det en massa krukade perenner men finns det intresse?

Självfallet tar vi väl med oss egen mugg - eller? tänker mest på miljön

ingrid
Jeanette/västra götaland
Ingrid:
Vad för perenner är det du har? Några julrosor?
MariaS
Ska vi inte ha en vårträff också, för just perenner och frösåddsbyten? Tänkte spara mina andra växter tills dess...

Sen kan jag meddela att nu är det fullt lass i min bil. 5 pers + sticklingar, krukväxter och frön.
Bettis
CITAT (MariaS @ 17-01-2008, 15:57) *
Sen kan jag meddela att nu är det fullt lass i min bil. 5 pers + sticklingar, krukväxter och frön.

Får nog ta MÅNGA pengar med mig giggle.gif giggle.gif
Dito Verde
CITAT (*Ulrica* @ 16-01-2008, 17:21) *
Dessa är nu bekräftade att de kommer:

CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + väninna
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
Wilmer
Bettis + väninna
Jeanette/västra götaland
LindaLunda
toreij
Monica i Kungälv
und + granne
Pegol

Skulle någon av er ändå få förhinder så är det jättebra om ni hör av er!

Jag hittar inte mig -cry-.gif
Eller tillhör jag personalen g.gif
*Ulrica*
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-01-2008, 22:24) *
Självfallet tar nog de flesta med sig de fröer som de har över men sedan så är det ju frågan om växterna. Tror Ulrika att hon kan organisera detta. Självfallet tar vi väl med oss egen mugg - eller?
Jag vet inte riktigt hur jag ska organisera växtbytandet mer än att ni kan erbjuda och efterfråga här i tråden samt ta med er det ni har hemma. Om ni tycker det skulle vara jobbigt att ta med er växter hem igen så ta inte så mycket, bättre att ta med extra vid nästa träff då. Sedan kanske vi ska begränsa oss till krukväxter och vänta med perennerna tills vi kan vara utomhus. Jag tror att det finns muggar i köket i lokalen, men jag ska kolla.

CITAT (Dito Verde @ 17-01-2008, 16:28) *
Jag hittar inte mig -cry-.gif Eller tillhör jag personalen g.gif
Nä, det är bara jag som håller strikt på det jag skrev i PMét med vägbeskrivning - att man bekräftar sin anmälan genom att PMá mej efter att man fått vägbeskrivningen. Jag har undrat lite vart du tog vägen, ett missförstånd alltså! yes.gif

Det är bara för att vissa kanske har ångrat sig eller fått förhinder som jag krånglat till det så. Men jag tar detta inlägg som en bekräftelse på att du kommer! tummenupp.gif
*Ulrica*
För att träffen inte ska bli helt kaosartad så sätter jag helt och definitivt stopp för fler deltagare, oavsett återbud. Det är ändå inte säkert att alla kommer att kunna sitta ner och fika samtidigt, men på något sätt ska vi lösa det.

CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + väninna
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
Wilmer
Bettis + väninna
Jeanette/västra götaland
LindaLunda
toreij
Monica i Kungälv
und + granne
Pegol
Dito Verde

Är du inte med på listan så har jag inte uppfattat någon bekräftelse från dej.

Dito Verde är så väldigt snäll och hjälper mej lite med möblering och kaffekokning innan ni andra kommer så då behöver jag ingen hjälp, däremot skulle jag uppskatta om någon kunde tänka sej att stanna en liten stund efteråt och ställa tillbaka allt igen och städa av golvet? Ni behöver inte anmäla er eller så, det löser sig säkert på träffen! Jag ser väldigt mycket fram till nästa lördag!
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 17-01-2008, 17:21) *
Jag vet inte riktigt hur jag ska organisera växtbytandet mer än att ni kan erbjuda och efterfråga här i tråden samt ta med er det ni har hemma. Om ni tycker det skulle vara jobbigt att ta med er växter hem igen så ta inte så mycket, bättre att ta med extra vid nästa träff då. Sedan kanske vi ska begränsa oss till krukväxter och vänta med perennerna tills vi kan vara utomhus. Jag tror tummenupp.gif

Nu missförstod du nog mig, menar inte alls att du ska organisera växtbytandet undrade bara om du kunde organisera ihop en lista från alla länkar i ämnet om vad olika personer tänker ta med sig.
CillaM skrev tidigt vilka växter hon skulle ta med sig och då svarade Lars Olof Arvid att det var växter han tänkt ta med men istället skulle han välja andra.
Menar att det har blivit så många inlägg nu och det är ju synd om fem stycken kommer med "vandrande judar", bara ett ex.

Själv är jag ingen krukväxtperson så jag tar med mig pengar och Kardvädd till Eva i Höga, äpplemyntan till Uteplatsen som byte mot den korianska myntan hon gav mig vid ett tidigare tillfälle och babyjulrosor till de som vill ha - eller blir det fel då?
Självfallet vill jag träffas senare men det ena utesluter inte det andra.

ingrid

CITAT (*Ulrica* @ 17-01-2008, 17:32) *
För att träffen inte ska bli helt kaosartad så sätter jag helt och definitivt stopp för fler deltagare, oavsett återbud. Det är ändå inte säkert att alla kommer att kunna sitta ner och fika samtidigt, men på något sätt ska vi lösa det.

CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + väninna
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
Wilmer
Bettis + väninna
Jeanette/västra götaland
LindaLunda
toreij
Monica i Kungälv
und + granne
Pegol
Dito Verde

Är du inte med på listan så har jag inte uppfattat någon bekräftelse från dej.

Dito Verde är så väldigt snäll och hjälper mej lite med möblering och kaffekokning innan ni andra kommer så då behöver jag ingen hjälp, däremot skulle jag uppskatta om någon kunde tänka sej att stanna en liten stund efteråt och ställa tillbaka allt igen och städa av golvet? Ni behöver inte anmäla er eller så, det löser sig säkert på träffen! Jag ser väldigt mycket fram till nästa lördag!

Förstår dig men nog blir det lite fel då du tidigare skrev att man skulle anmälla sin medverkan senast den 20:e själv hade jag tänkt vänta till just detta datum - tur att jag inte gjorde så.

ingrid
*Ulrica*
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-01-2008, 23:01) *
undrade bara om du kunde organisera ihop en lista från alla länkar i ämnet om vad olika personer tänker ta med sig.
Jag är ledsen ingrid, jag gjorde ett försök en gång men det är ganska krångligt och jag ser inte riktigt att det skulle vara till så stor glädje för alla att det var värt den tid det tar, någon annan får gärna försöka! Det är väl inte hela världen om några har med sig likadana växter, om man får ta med sig något hem igen eller liknande?

Själv är jag ingen krukväxtperson så jag tar med mig pengar och Kardvädd till Eva i Höga, äpplemyntan till Uteplatsen som byte mot den korianska myntan hon gav mig vid ett tidigare tillfälle och babyjulrosor till de som vill ha - eller blir det fel då?
Det blir jättebra ingrid! tummenupp.gif

Förstår dig men nog blir det lite fel då du tidigare skrev att man skulle anmälla sin medverkan senast den 20:e själv hade jag tänkt vänta till just detta datum.
Hm... jag kanske inte var så tydlig, jag menar att inga nya oanmälda odlaiter tas med nu eftersom det är en hel del på anmälda-listan som ej har hunnit bekräfta att de kommer. Den 21 kommer jag att PM´a de på anmälda-listan för att påminna dem men även om de inte kommer så öppnar det inte upp för ytterligare anmälningar. Hoppas jag var tydligare nu!
*Ulrica*
Okej ingrid, här är ett försök ändå... nedan finns länkar till alla de inlägg där någon har skrivit vilka krukväxter de tänkte ha med sig:

CillaM
MariaS
strepp
Wilmer
Wilmer
Jeanette/västra götaland
LindaLunda
LindaLunda
ingrid fuxwall

Hoppas det var till någon hjälp! dunno.gif
*Ulrica*
För att träffen inte ska bli helt kaosartad så sätter jag helt och definitivt stopp för ytterligare nya anmälningar (påverkar inte de som står på den nuvarande anmälningslistan). Det är ändå inte säkert att alla kommer att kunna sitta ner och fika samtidigt, men på något sätt ska vi lösa det. Muggar finns så det räcker till alla och diskmaskinen tar hand om disken!

CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + väninna
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
Wilmer
Bettis + väninna
Jeanette/västra götaland
LindaLunda
toreij
Monica i Kungälv
und + granne
Pegol
Dito Verde
Discogiraffen
anne-li i olofstorp + dotter

Är du inte med på listan så har jag inte uppfattat någon bekräftelse från dej, hör av dej!
Dito Verde
Hej alla
Jag kommer bara att ta med fröer. Egna och från köpepåsar samt kaffefilter att lägga dem i ifall någon vill ha.
Jag har alltid varit usel på krukväxter men glömmer av det ganska lätt när det erbjuds något intressant. Jag kommer alldeles säkert att vilja ha av det ni tar med.
/p
Österläge
Självfallet vill jag träffas senare men det ena utesluter inte det andra.

Marockansk mynta var det! biggrin.gif Jag vill ju gärna ha äpplemynta men är det så käckt att byta det nu? Kan jag plantera ut den eller ska jag ha den inne tills det blir vår? Julros vill jag jättegärna ha!! Med samma reservation då, om det funkar nu... rolleyes.gif
LindaLunda
CITAT (LindaLunda @ 14-01-2008, 17:24) *
Detta är ren skär reklam.. så öppna INTE om du har ont av REKLAM!
But a girl gota do what a girl gota do....... shy.gif
Öppna inte om du har ont av REKLAM!!!

Som sagt... öppna INTE.... om du inte vill ha reklam.......men det har tillkommit lite info..... för den som vill ha reklam!
ÖPPNA INTE om du inte vill ha reklarm!!! OBS OBS OBS!!! Öppna inte!!!
Linda
strepp
Finns det ingen som har den buskbegonian jag söker??Foto visar hur bladet ser ut fler foto av denna jag söker finns på mina hemsidor el mejla.Hoppas att någon kan ha den i sina gömmor.Strepp
VAD KUL DET SKA BLI NÄSTA HELG,,Görskoj..

JAG ÄR EN KRUKVÄXTER PERSON.KOMMER TA MED MIG LITE AV DET JAG NÄMNT TIDIGARE
CillaM
Min mamma har 2 stycken, ska säga till henne att ta sticklingar, om det är möjligt.

CITAT (strepp @ 20-01-2008, 08:27) *
Finns det ingen som har den buskbegonian jag söker??Foto visar hur bladet ser ut fler foto av denna jag söker finns på mina hemsidor el mejla.Hoppas att någon kan ha den i sina gömmor.Strepp
VAD KUL DET SKA BLI NÄSTA HELG,,Görskoj..

JAG ÄR EN KRUKVÄXTER PERSON.KOMMER TA MED MIG LITE AV DET JAG NÄMNT TIDIGARE

strepp
CITAT (CillaM @ 20-01-2008, 11:32) *
Min mamma har 2 stycken, ska säga till henne att ta sticklingar, om det är möjligt.

Tack Cilla det vore kanonsnällt,Köper jättegärna..Åh vad glad jag blir-Hoppas det är den rätta.Svår att få tag på rätta.
Lägger in en bild på de 3 snarlika men det ärnummer 2 jag söker som har mycket mer flikiga blad och väldigt små hår på bladen.Tack än en gång.Hoppas hon kan ta av dem..mvh strepp

CITAT (strepp @ 20-01-2008, 11:51) *
Tack Cilla det vore kanonsnällt,Köper jättegärna..Åh vad glad jag blir-Hoppas det är den rätta.Svår att få tag på rätta.
Lägger in en bild på de 3 snarlika men det ärnummer 2 jag söker som har mycket mer flikiga blad och väldigt små hår på bladen.Tack än en gång.Hoppas hon kan ta av dem..mvh strepp

Här kommer baksidorna,,Åh vad glad jag blev över ditt svar Cilla.
CillaM
Hej igen,

Insåg nu när jag tittade på hennes växter att det är en tigerbegonia, Begonia boweri. Bladformen är likadan fast den här är mer spräcklig med ljusgröna och röda inslag. Alltså inte den du har. Dessutom om man tittar på buskbegonians bladstorlek så verkar de större än de du har visat i dina bilder. Kan det vara så att du har en annan sorts begonia än vad du tror?

Vill du att jag ändå ska ta sticklingar från hennes tigerbegonia?

CITAT (strepp @ 20-01-2008, 11:54) *
Här kommer baksidorna,,Åh vad glad jag blev över ditt svar Cilla.

strepp
CITAT (CillaM @ 20-01-2008, 13:31) *
Hej igen,
Insåg nu när jag tittade på hennes växter att det är en tigerbegonia, Begonia boweri. Bladformen är likadan fast den här är mer spräcklig med ljusgröna och röda inslag. Alltså inte den du har. Dessutom om man tittar på buskbegonians bladstorlek så verkar de större än de du har visat i dina bilder. Kan det vara så att du har en annan sorts begonia än vad du tror?

Vill du att jag ändå ska ta sticklingar från hennes tigerbegonia?

Hej
Tiger begonia är en rizombegonia alltså den har ett krypande sätt med rizom,Buskbegonian jag söker tror jag heter Metallica.vilken är en art- jag är helt säker på att man kallar den för buskbegonia här i sverige men i usa som shrub pga de håriga bladen,I boken bo med blommor från 1974/rob herwig står den omnämnd som buskbegonia,står buskartade upprättväxande.
Den växer enormt på höjden.Om du kollar på växtsättet på den kolla gärna min gamla som jag har foto på http://www.protopage.com/tokfian
dels under fliken sökes o dels under begonia har du en mycket bättre bild men som sagt våren sommaren växer dessa på höjden.
Synd att det inte var den jag söker.Vet att i Göteborg kunde man hos Annebergs Handelsträdgård tror jag de hette utanför Gbg köpa begonior förr och de hade denna,Även cirkulerat runt i Alingsås--Varpå jag tänkte en efterlysning i trakterna runt omkring kanske kan ge mig napp..
Får fortsätta efterlysa..Tack iallafall
Bettis
5 dagar kvar yahoo.gif yahoo.gif
Wilmer
Å vad jag är sugen på semla angel_not.gif
Bettis
CITAT (Wilmer @ 21-01-2008, 12:47) *
Å vad jag är sugen på semla angel_not.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
*Ulrica*
Är det någon som vet om det verkligen finns semlor redan? Jag befinner mej alltför sällan på sådana platser där man skulle kunna träffa på dylika godsaker. Men sugen är jag...
Bettis
Inte för att jag ska ha semla, men nog säljs dom överallt nu.
Eva i Höga
Ja, de har funnits länge i butikerna och på lördag ska jag äta min första semla!
*Ulrica*
CITAT (Eva i Höga @ 21-01-2008, 14:58) *
Ja, de har funnits länge i butikerna och på lördag ska jag äta min första semla!
Hurra!!! [attachment=11957:gladviftar.gif]
Jeanette/västra götaland
Tror att bageriet i Älvängen har börjat sälja.

För mig blir det en slät bulle eller på sin höjd en kanelis. rolleyes.gif
MariaS
Nä nu kan jag inte hålla mig längre, så nu har jag börjat dela upp mina sticklingar. Vad tror ni...
[attachment=11965:sticklingar.jpg]
...kan det bli nåt?
ingrid fuxwall
CITAT (MariaS @ 21-01-2008, 17:23) *
Nä nu kan jag inte hålla mig längre, så nu har jag börjat dela upp mina sticklingar. Vad tror ni...
[attachment=11965:sticklingar.jpg]
...kan det bli nåt?

Jättefint! Ser lite dåligt så kan inte läsa på stickorna.

ingrid
LindaLunda
Maria... VAD har du i den RÖDA krukan??? Ser så spännande ut!!!
Linda
MariaS
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-01-2008, 17:38) *
Jättefint! Ser lite dåligt så kan inte läsa på stickorna.

ingrid

slap.gif Lite skojsigt måste vi ju ha på lördag också whist.gif

CITAT (LindaLunda @ 21-01-2008, 17:44) *
Maria... VAD har du i den RÖDA krukan??? Ser så spännande ut!!!
Linda

giggle.gif Jo du Linda... Lördag var det...
Wilmer
nono.gif rtfm.gif Maria, tänk dig för. Ett gäng galna odlare, vana vid att jaga fynd och du börjar hetsa oss redan på MÅNDAGEN.

Skyll dig själv om du blir översprungen när du blivit lokaliserad. (Tips, göm namnskylten tills du hunnit undan).

Wilma, längtar efter att se er också, inte bara semlan yes.gif

W
LindaLunda
Jag skall gå igenom mina frölådor... tror jag. Det är lite äldre frön... men de kan nog gro ändå.....
Linda
Lars-Olof Arvids
Samma här, jag har också en del lite äldre frön att gå igenom. Av krukväxter har jag en släkting till femöringen som får blåa blommor till våren, blomstervaggor, palettblad, elefanttunga och zebraaloe.

Olle
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nu har jag packat ner Chiliföerna. Gjorde 6 påsar, hade räknat till 5 när jag gick genom tråden.

Vet ju fortfarande inte om vi kan åka eller inte, vad svågern gör på sin födelsedag. Vi frågade flera gånger nu men jag är inte klokare för det.

Ulrica skickar dig ett PM

Elisabeth
*Ulrica*
Kära Odlaklubben Västisar!

Nu har alla anmälda haft kontakt med mej och den slutgiltiga listan på vilka som kommer på lördag är klar.
Inga ytterligare kan tyvärr tillkomma då jag är rädd att vi inte får plats annars.

CillaM
ingrid fuxvall
*Ulrica* + son
Eva i Höga + väninna
Lars-Olof Arvids
MariaS
strepp + 2 vänner
uteplatsen
EKLO
Wilmer
Bettis + väninna
Jeanette/västra götaland
LindaLunda
toreij
Monica i Kungälv
und + granne
Pegol
Dito Verde
Discogiraffen
anne-li i olofstorp + dotter
Christer i Falköping (förkyld, kommer kanske)
Elisabeth - Västkustkolonisten (förhinder, kommer kanske)

Jag kommer att göra namnlappar där jag skriver ert nick här på Odla och med plats för att skriva era riktiga namn under. Detta för att lättare kunna kommpla ihop nick/ansikte/riktigt namn för såna som mej som är väldigt dålig på sånt. Vi är ju trots allt ganska många...

Det kommer att bli fantastiskt roligt!

Är ni osäkra på något så bara PM´a mej så kan ni få mitt mobilnummer.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Så, fröerna är på posten till Ulrica. 6 påsar chilifrö och 2 olika tomatfröer. Den ena är en Cherrytomat, den andra en plommontomat. Bägge sorterna gillade jag. Det finns i den ene påsen 2-3 fröer och i den andra ca 5

Det står på påsen bra till jan. 2007 men dom gror säkert även i år. Tomatfröer kan man spara länge, har t.o.m. sådd 10 år gamla fröer.

Kan jag komma så tar jag med mig sticklingar från mina pelisar

Elisabeth
ingrid fuxwall
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-01-2008, 12:53) *
Kan jag komma så tar jag med mig sticklingar från mina pelisar

Elisabeth

Hoppas att du kan komma smiley_small_hug.gif
*Ulrica*
CITAT (CillaM @ 10-01-2008, 18:43) *
Jag tänkte bara säga/påminna att det är jättebra om ni tar med er eget material, plastpåsar och isoleringmaterial såsom tidningspapper eller dylikt för växterna när de väl är bytta. Har vi otur så är det kallt och det tar växterna och sticklingarna stryk av. Bra är det också med plastpåsarna när man har sticklingar som ska ha lite fukt/vatten på hemvägen. Gummiband eller liknande för att snöra åt påsarna är bra också.

Påminner er lite, det är ju snart, snart, snart dags! bravo.gif

Annat att ha med:

Kaffefiler
15:- till "inträde"
Semla/bulle
Frökataloger
Påsar / kylväska till att bära hem sakerna
Kalender för att boka in vårens Odla Väst-aktiviteter

VÄLKOMNA!
Eva i Höga
Imorgon är det äntligen dags, vi har väntat länge på detta, trodde aldrig det skulle bli den 26 januari! Vi behöver något uppiggande i detta tråkiga väder. Det ska bli roligt att träffa alla från förra träffen och alla nya också. Ses imorgon!
Bettis
Nu har jag börjat plocka fram det som jag ska ha med alltså påsar, papper mm. Det ska bli så himla kul att träffa er i morgon yahoo.gif

Kan man betala med kort g.gif , får nog ladda med kontanter och växel.
*Ulrica*
CITAT (Bettis @ 25-01-2008, 10:23) *
får nog ladda med kontanter och växel.
Ja, det är ett bra tips till alla! Finns ingen bankomat nära och ingen affär att växla i heller. 500-lappar är således bannlysta i morgon! tongue.gif

Ingen som kör bil från Göteborg? g.gif
EKLO
Ingen som har några överblivna lysrörsarmaturer att sälja till en suktande? Hm, nä, tänkte väl det. Men kanske små såkrukor och vermiculit (eller vad det nu heter) och andra fiffiga grejer för en nybörjare - sådant ni bara inte lyckas fylla och använda för era egna sådder (jag inser förstås att i denna skara människor är såna frågor ren ironi - se det som ett skämt).

Jag kommer i alla fall "lastad" med en massa grönsaksfröer och några små ettåriga blomsterfröpåsar, samt en eller ett par fröpåsar ängsblommor. Planen är att inte komma hem med fler fröer... Hm. Det kommer aldrig att gå, jag känner det på mig.

eklo
Lars-Olof Arvids
Ängsblomfrön är alltid välkommet här! smile.gif Jag har plockat ihop massor av frön, även om de flesta är 3-4 år gamla. Däremot har jag inte så mycket krukväxter, men i alla fall en av varje av sorterna jag räknade upp i mitt förra inlägg. Det ska bli kul att träffas i morgon!

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon