|
Alexander-VG-zon3
12-12-2007, 15:34
lite bilder från mig i dag
[attachment=10480:Vinter_119.jpg] hebe lyser i den bleka solen
[attachment=10481:Vinter_120.jpg] fler hebe som skiner och en vinter färgad thuja
[attachment=10482:Vinter_128.jpg] fikon blad och blomknoppar
[attachment=10483:Vinter_123.jpg] en ny inköpt krukväxt benved
[attachment=10484:Vinter_131.jpg] vinterfärgad yucca och blåsvingel
[attachment=10485:Vinter_135.jpg] dvärgpampas
[attachment=10486:Vinter_137.jpg] Purpurklätt
[attachment=10487:Vinter_139.jpg] min vita klätterros
[attachment=10488:Vinter_141.jpg] rosmarin
[attachment=10489:Vinter_144.jpg] kamelian fortsätter att blomma om det inte blir alltför kallt
[attachment=10490:Vinter_145.jpg] kamelia blomman bryter ut från skydds höljen
[attachment=10491:Vinter_150.jpg] väderkvarnspalm som har intagit vinterfärg
[attachment=10492:Vinter_154.jpg] yucca
[attachment=10493:Vinter_161.jpg] rosorna blommar än
[attachment=10494:Vinter_166.jpg] vy över trädgården
[attachment=10495:Vinter_172.jpg] höstfärg
[attachment=10496:Vinter_176.jpg] thuja i vinterfärg
[attachment=10497:Vinter_183.jpg]
[attachment=10498:Vinter_186.jpg] frilands dadelpalm
och så två suddiga bilder
[attachment=10499:Vinter_155.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
12-12-2007, 18:33
Sverige är avlååångt... vad fint du har, massor av vintergröna exotiska växter som är fullt njutbara även i december. Här är allt täckt av snö... brrrr! tack för titten!
Alexander-VG-zon3
12-12-2007, 19:06
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 12-12-2007, 18:33)  Sverige är avlååångt... vad fint du har, massor av vintergröna exotiska växter som är fullt njutbara även i december. Här är allt täckt av snö... brrrr! tack för titten! tack tack , ska visst bli kallt hos mig ner till -3c -4c . så lite snö skulle jag allt tacksamt ta emot , irriterande och jobbigt när skydden blåser av , snön tynger ju ner det så det hålls på plats och isolerar
pisanggoreng
12-12-2007, 20:56
Härliga bilder!
Packar du in vissa av växterna med väv/bubbelplast eller liknande?
Alexander-VG-zon3
12-12-2007, 21:03
CITAT (pisanggoreng @ 12-12-2007, 20:56)  Härliga bilder!
Packar du in vissa av växterna med väv/bubbelplast eller liknande? japp efter hur vädret är virar jag in en del av växterna och vid varje mild väder tar jag av väven . på denna bild har jag packat i växterna nu inför denna natt . många av växterna överlever utan skydd som kamelia,fikon hos mig men skyddar jag fikonen får jag två skördar och kamelian skyddar jag enbart nu bara för att den blommar annars tål den ner till -15c -22c beroende sort . men yucca får inget skydd alls lika så rosmarin behöver inget skydd heller eller mycket lite skydd . så altt får inte skydd hebe och krukväxt benved är fult härdiga hos mig ju . lika så pamoas
Fina bilder flaxss,vad är det för sorts yucca du har? är det yuccapalm jag mena den man har som krukväxt.Jag har min ute under sommaren men nu står den inne i sovrummet. Vacker med blommande kamelior.Du tar väl hand om dina växter. Tack för titten.
Alexander-VG-zon3
12-12-2007, 22:52
den man har inne tål inte frost så bra . övervintrar mina svalt +10c och ta in innan frosten kommer dock har mina klarat lätt frost när jag glömt dom ute .
jag har Yucca filamentosa zon 0-6 Yucca gloriosa zon 0-3??
finns fler arter som går ute jag själv ska skaffa ( en del behöver regnskydd, men många är härdiga i kyla dock är sommaren för sval för en del i Sverige ) Yucca flaccida Yucca recurvifolia Yucca rostrata Yucca baccata Yucca aloifolia Yucca elata m.f
Marina i Hällekis
13-12-2007, 17:41
Jag har provat pampas gräs flera gånger,vill inte täcka växter så de ruttnar bara, har nu givit upp. Flaxss, vet du om Arundo donax är lika hopplös, eller tål den fukt bättre, tror den växer fuktigt i det vilda, men där är ju varmare. Jag har Rosmarin, Brown turkey fikon och lagerblad (laurus nobilis) b la utan täckning och de klarar sig från vintern, hjortarna häromkring är dock förtjusta i dem, men de skjuter nya skott varje år.
Alexander-VG-zon3
13-12-2007, 18:06
CITAT (Marina i Hällekis @ 13-12-2007, 17:41)  Jag har provat pampas gräs flera gånger,vill inte täcka växter så de ruttnar bara, har nu givit upp. Flaxss, vet du om Arundo donax är lika hopplös, eller tål den fukt bättre, tror den växer fuktigt i det vilda, men där är ju varmare. Jag har Rosmarin, Brown turkey fikon och lagerblad (laurus nobilis) b la utan täckning och de klarar sig från vintern, hjortarna häromkring är dock förtjusta i dem, men de skjuter nya skott varje år. mina klara sig fint min pampas, vet flera i zon 1 som har dom ute . men du bör nog täcka den mot fukt/regn . Aruonda har jag själv nu inköpt detta år , han jag köpte den hos ( han kan gräs väldigt bra ) hade flera stora ex av både pampas och arundo och han sa dom va härdiga hos han ( zon 1) , vilken zon är du i ?? rosmarin är inte härdig generellt i hela Sverige men funkar utmärkt i skyddat läge i zon 1 flesta vintrar i zon 2 , men behövs skydd några vintrar i zon 2 . min äldsta har varit ute i 3år och har klarat alla vintrarna galant och blommar så vackert . du får berätta hur det går för din rosmarin ,, lager har jag ute i år men den är väldigt känslig skulle inte rekommendera folk att ha den ute . men vad har du för erfarenhet av lager ?? , jag ska skydda mi n i vinter , den sägs tåla -9c -15c i usa .
Marina i Hällekis
13-12-2007, 18:17
Bor i zon 1-2. Jag har haft Rosmariner som fryst ner, väldigt milda vintrar, men några stycken har stått fina år efter år, trots det ett år var -18 och väldigt kallt i ca 10 dagar i sträck, beror väl på individen antar jag. Lager och fikon har ståt utan skydd sedan 2003,(kallast -18) utan problem, förförra året åt dock hjortarna ner lagern, den var ca 1m men de åt ner den till knappt 20 cm, den har återhämtat sig och är nu 40-50 cm. Fikonet fick frukt, för första gången i år, men då var ju vintern innan mild, inga långa köldperioder och som kallast -15. Vem köpte du gräset av? du har missat namnet
Alexander-VG-zon3
13-12-2007, 18:39
CITAT (Marina i Hällekis @ 13-12-2007, 18:17)  Bor i zon 1-2. Jag har haft Rosmariner som fryst ner, väldigt milda vintrar, men några stycken har stått fina år efter år, trots det ett år var -18 och väldigt kallt i ca 10 dagar i sträck, beror väl på individen antar jag. Lager och fikon har ståt utan skydd sedan 2003,(kallast -18) utan problem, förförra året åt dock hjortarna ner lagern, den var ca 1m men de åt ner den till knappt 20 cm, den har återhämtat sig och är nu 40-50 cm. Fikonet fick frukt, för första gången i år, men då var ju vintern innan mild, inga långa köldperioder och som kallast -15. Vem köpte du gräset av? du har missat namnet  intressant av lager min där hemma är brun på topp bladen bara efter -6c , men det ka ju vara väldigt individuellt har ju oliver som står fina ner till -10c men andra<som tappar bladen vid -5c . rosmarin är väldigt tålig i just kyla moderna framtagna tål ca ner till -22c . det den inte tål är vindar om vintern . som du ser har blåsten lågit på ena sidan av min rosmarins som gjorde att väst sidan frös/torkade bort . mina fikon brukar ge frukt . skyddar man den kan man lyckas få två skördar för anlagen kan frysa bort även i zon 0 . lägsta min rosmarin sett hmm är väl -19c -18c eller nåt och då var det enbart en natt med så pass låg temp resten av nätterna runt -5c -10c men då frös topparna bort iför sig min brukar frysa om topparna och dom små skyddar jag än. har du bilder på din rosmarin ?? även bilder på hur den återhämtade Vintern --/04 -21C Vintern 05/06 -18C Vintern 06/07 -19C Vintern 07/-- -15C han som sålde gräs , är hans sida http://www.isgrannatorpstradgard.se/
Marina i Hällekis
13-12-2007, 19:05
[attachment=10532:Oct20013.JPG] Enda bilden jag har på datorn,Rosmarinen till höger, bilden är från förra året, det blir tredje året i år för den plantan, den växte inte mycket i sommras men det beror nog på att det var så dåligt väder. Har en äldre och större som blommade i maj, men hitter inte något foto, får ta nytt till våren så du får se hur den övervintrade.
jag har sagt att jag vill bo i skåne ett tag men gubben vägrar, får nog ta i med hårdhandskarna nu när jag fått se dessa bilder, det är ju hur häftigt som helst, vill ha.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|