|
noranettan
12-12-2007, 17:20
Den här gallican tror jag att Kajsa redan visat bild på tidigare, men jag kör ändå! En av "Tivolirosorna". Som flera andra av de randiga så kommer den bäst till sin rätt om den inte sitter i full sol hela dagen. Den har jättefin, om än inte stark, doft.  Håll ut rosenvänner! Det är inte SÅ många gallicor kvar nu.
Jo men visst, ny hos mig i vår, den uppförde sig inte som en gallica utan kom med enstaka blommor in i augusti då rapsbaggarna hittade blommorna, vi får se nästa sommar om den blommar så igen. Finns hos Rosenposten.
svennis
12-12-2007, 17:56
Den Rosen är kul. Jag tycker om namnet. Roligt att briljera med. Denna bilden kommer väl bra till pass. Ser ni färgen på krukorna. Tricolore .jpg svennis Tråkigt om det tar slut. Vad ska vi då ha för roligt. Linda Lunda kanske kan hitta på något.
noranettan
12-12-2007, 19:17
CITAT (svennis @ 12-12-2007, 17:56)  Den Rosen är kul. Tråkigt om det tar slut. Vad ska vi då ha för roligt. Linda Lunda kanske kan hitta på något.  Lugn Svennis, jag har några kvar, men jag börjar tro att jag fullständigt tråkar ut folk med mitt dille på gallicor. Jag har 5 namnade, varav en osäker, plus två inventeringsgallicor som jag vill visa. Men sen är det slut. Men då är vi ju mitt i julstöket, så då har annat att roa oss med.  Glömde fråga om det är någon av de stora buskarna framför altanen som är Tricolore de Flandre??
svennis
12-12-2007, 20:17
Nej Det är ju de tre krukorna med de Franska färgerna. Bilden är från Paris.
Tyckte också om namnet,rosen så klart med. Kul bild från huset i Paris med de tre krukorna i de franska färgerna. Jag hoppsa på fler presentationer av gallicor och ha du slut på de tar vi väl andra sorter,så enkelt är det.
CITAT (noranettan @ 12-12-2007, 19:17)  men jag börjar tro att jag fullständigt tråkar ut folk med mitt dille på gallicor. nää, det gör du verkligen inte. Det är helmysigt att läsa om alla dina gallicor. Jättebra att du kallar alla, (utom denna) för kvällens gallica, för då kan jag söka på det och kolla på alla gallicorna efter varandra. Jag är helt imponerad av att du kommer ihåg hur alla luktar. Skriver du upp, eller har du så bra minne? Frågar någon mig om någon rosor luktar, så har jag inte en susning.
noranettan
13-12-2007, 07:52
Näe, dofter är det svåraste som finns att minnas. Jag måste notera annars går det inte. Sluter jag ögonen när jag tänker på en ros så kan jag få angenäma förnimmelser, men precis HUR det doftar eller hur STARKT, det måste jag läsa mig till.
zaaritha
14-12-2007, 23:37
Waoow, så vacker!
Helenavborg
16-12-2007, 10:56
CITAT (Kajsa @ 12-12-2007, 17:43)  Jo men visst, ny hos mig i vår, den uppförde sig inte som en gallica utan kom med enstaka blommor in i augusti då rapsbaggarna hittade blommorna, vi får se nästa sommar om den blommar så igen. Finns hos Rosenposten.  Kajsa, jag tror inte din ros är TdF. Du har nog fått en felleverans. Jag tror mer på bourbonen Honorine de Brabant eller remontantrosen Ferdinand Pichard. De rosorna remonterar vilket TdF aldrig gör. Om man tittar på bladen på din bild är de inte lika bladen på Anettes bild utan slätare och något mer glansiga.
Har båda dom du nämner, men Ferdinand Pichard är mycket mer knallig och mönstrad i färgen. Honorine de Barabant stämmer mer i färger/ mönster, ska kika noga i sommar, men dessa drar iväg till ganska höga rosor närmare 1.5 m. Ska ha det i bakhuvet i sommar och jämnföra blad, växtsätt Hellan, för den uppförde sig inte som en gallicaros, men blev låg ca 80 cm.
Anna NV Uppsala
19-12-2007, 00:14
Håller med om att Kajsas ros inte har gallicablad. Och - jahapp - bilderna finns i roslistan! http://www.alltomtradgard.se/roslistan/tricolore-de-flandre/Kasja kan du maila till Malin på AoT och be henne ta bort bilderna så länge, med motiveringen att de kanske är felaktiga. Iofs skulle detta kunna vänta tills du kollat bättre i sommar... men jag tycker bara det är hälsosamt att redaktionen på AoT får se att det innebär en massa jobb att sköta listorna. Uppgifterna kan gärna få torna upp sig lite ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|