Full version: Ett eller två N...
Berith
En lite dum fråga kanske, men... g.gif

När heter det hane och när heter det hanne? Bland djuren alltså. Går skillnaden mellan vilda och tama djur kanske...? Man säger ju hankatt men lejonhanne t.ex.
KURT
CITAT (Berith @ 13-12-2007, 11:23) *
En lite dum fråga kanske, men... g.gif

När heter det hane och när heter det hanne? Bland djuren alltså. Går skillnaden mellan vilda och tama djur kanske...? Man säger ju hankatt men lejonhanne t.ex.

"ANMÄRKNING: I sydligaste Sv. förekommer det enkla ordet uteslutande i formen hanne, medan däremot hane synes ha ett bestämt företräde i mellersta o. norra Sv. Under de senaste åren torde emellertid hanne ha spridt sig över större områden av landet. I ssgr är däremot formen hane- över hela landet den ojämförligt vanligaste, vilket äv. bestyrkes av såväl äldre som nyare skrivningar)
[av ovisst urspr.; antingen är ordet identiskt med HANE, sbst.¹, utvecklat nr sådana ssgr som ORRHANE, PÅHANE, TJÄDERHANE, med (vid formen hanne) anslutning till HAN, pron.; l. också är hanne den ursprungliga formen o. ordet en avledning till HAN, pron. (liksom HONA till HON) med (vid formen hane) anslutning till HANE sbst.¹,; jfr TEGNER i ArkNF 5: 317 ff.]"

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Berith
Aha! Jag trodde det hade med sorten att göra, inte var dom befinner sej. En skånsk hanne och en norrländsk hane. yes.gif

Och man säger ju hankatt istället för katthanne, precis som man säger hanblomma, inte blomhanne. rolleyes.gif
Betty
Visst är det intressant med ord! Funderar lite på ditt exempel hankatt och katthane, visst säger man oftare katthona än honkatt..? Det gör jag i alla fall... g.gif
Berith
Honkatt eller katthona. Vet inte... g.gif men jag tror faktiskt att jag säger honkatt oftare än katthona. Men jag är säker på att jag säger kattunge, inte ungkatt. biggrin.gif
Betty
...eller kattvalp... tongue.gif
Gossen Ruda
Jag brukar säga kattf-n om båda könen. laugh.gif
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2007, 13:04) *
Jag brukar säga kattf-n om båda könen. laugh.gif

rotfl.gif Gör jag med - beroende på humör angel_not.gif
Gossen Ruda
CITAT (Betty @ 13-12-2007, 13:10) *
rotfl.gif Gör jag med - beroende på humör angel_not.gif

Med ett "n". rotfl.gif
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2007, 16:36) *
Med ett "n". rotfl.gif

ja annars låter det ju som hittat giggle.gif
Berith
Tänk vad det här forumet vore tomt utan er två. biggrin.gif
Betty
CITAT (Berith @ 14-12-2007, 07:40) *
Tänk vad det här forumet vore tomt utan er två. biggrin.gif

crazy.gif Tror du det?

kiss.gif & smiley_small_hug.gif på dig! kompiskram.gif
Berith
Äsch då... blush.gif
Gåsis
Milde tid vad ni är krångliga. Katta eller katta, sen har man bestämt kön. Vet man inte vad grannen har ska man inte bo kvar giggle.gif Om dom inte gör nåt förstås...då kan katta bli kattfan eller kattskrälle. Här i jämtland.
Å e onng e e ong.
Jan Lindgren
Hej!
Hane är detsamma som tupp.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon