noranettan
Det här är en helt ljuvlig ros. Varje sig man gillar gallicor eller inte så är det en MÅSTEHAROS. Lystern, färgen, doften, den vackra formen, synlig ståndarkrans, åldern, den rika blomningen. Allt är bara underbart med sammetsrosen.
Det finns även en utvecklad form som heter Tuscany Superb. Båda rosorna finns ofta på välsorterade plantskolor, men det är uppenbarligen svårt att få Tuscany Superb. Jag köpte en buske året efter Tuscany eftersom det skulle vara en förbättrad form. Det blev samma ros som jag redan hade. Året efter köpte jag en till, jag VILLE ha en. Den gången blev det en L´Éveque-liknande ros. Nu har jag gett upp. Så om någon av er har båda, är den värd att sträva efter att få. Hur stora är skillnaderna?

Anette
Kajsa
Ja den var en gallicaros som man måste ha, om man nu bara vill ha några sorter från gruppen.

Tuscany, sammetsrosen, svag doft, ca 1.20 m och en zon 5 ros.
renate
Jag köpte en Tuscany superb hos Cedergrens för några år sedan,hoppas det är en superb då.Jag tog en stickling från den som blommade i somras.Krångligt med text till bilderna,till höger är sticklingen,till vänster moderplantan.

[attachment=10541:PICT6293__Large_.JPG] [attachment=10542:PICT6358__Large_.JPG]

Tuscany superb
noranettan
Jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte ser någon större skillnad mellan bilderna. Jag vet att höjden ska vara en skillnad......men jag har låtit "alla" mina Tuscanybuskar växa upp i närmare 2-meters höjd. Det ska också vara skillnad i blomman, där TS ska ha stora fyllda blommor. Det är ju svårt att se skillnad på storlek på bilder - HJÄLP!
Christina i Taxinge~
Jag har båda - bredvid varandra. Såvida det nu inte är samma.....? Sånt vet man ju aldrig.
Men jag tror att det är en av varje och skillnaden jag ser är att TS blommar längre än T - i övrigt ser jag ingen skillnad.....
noranettan
Hur är det med blomstorleken då????
svennis
Tycker Superb är mycket större. Går inte att jämföra. Den är nummer ett. yes.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (noranettan @ 14-12-2007, 21:06) *
Hur är det med blomstorleken då????

Ser ingen större skillnad....ser nog ingen skillnad alls!
Anna NV Uppsala
Jag tycker att min TS har markant större blommor än min Tuscany.

Tuscany Superb (om nu länkarna vill sig)

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...31nkfrmb96jojuk

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...qgslig8lb2myphr

Tuscany har jag ingen riktig bild på, men här är den överst till vänster i den lila samlingen.

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...0e0wkv23mt4dbhy

Måste ta ett jämförande foto till sommaren!
noranettan
Jadu Anna, det är ändå inte lätt att se skillnad. Vi får väl "inventera" Tuscany och Tuscany Superb till sommaren. (hörde du det Svennis!) Mäta diametern på blommorna och räkna kronbladen, det blir väl det som gäller då.
svennis
Vi får väl "inventera" Tuscany och Tuscany Superb till sommaren. (hörde du det Svennis!) Mäta diametern på blommorna och räkna kronbladen, det blir väl det som gäller då.

De står intill varandra, Tuscany Superb och Tuscany.
Storleken på blomman skiljer sig, så de är inte lika.
Får ha hjälp att fotografera dem till sommaren. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon