catlady
Har glömt bort mitt växthus i några veckor eftersom jag haft tusen andra saker att göra, och nu upptäcker jag att flera saker är angripna av mögel! Paprikorna jag trodde att jag skulle kunna övervintra under bubbelplast ett år är täckta av vitt ludd och alldeles ruttna. Benjaminfikusen och eucalyptusen har fått svarta prickar på alla blad och tappat dem! Nu oroar jag mig för vad som kommer härnäst. Mitt växthus är mycket fuktigare än jag trodde det skulle vara, speciellt med allt regn som kommit in genom det otäta taket.
Jag har flera små saker på övervintring; ett par citrusar, en oliv, granatäpplen, smårosor, ett litet fikon, små hortensior och så två växthus-vinrankor som jag planerar att plantera till våren. Jag behöver hjälp! Vad ska jag göra? Krävs det en storstädning, ut med all jord? Måste jag sätta växter i karantän? Vad kan jag mer göra?
Livingearth
Prova med EM (Effektiva Mikroorganismer) Läs mer på www,greenfoot.se
Lycka till!
Livingearth
kerstin z5-6
Låter som grömögel -paprika brukar dra både löss o annat -hiva ut den ..
Gråmögelangrepp kommer alltid vid hög luftfuktighet i komb med stillastående luft i låg temperatur -Mögelsporer fins överallt så de går inte att utrota" på det sättet
Botemedel
Fläkt
täta taket
Ta bort angipna plantor som går att så om
behandla ev övriga med lämpligt medel
Bassam
Hej
JAG tycker att du behöver minska fuktighet i växthus, också om du kan klippa alla skador delar och borta dem, om också kan flytta dem till inne huset till de blir friska och du kan använda mögel medicin som heter( ATTAMON ) ,
OBS: om du vill slipa fuktighet i växthus behöver rörelse luft inom växt hus
God lycka
H:Bassam
Lilla Birka
CITAT (Bassam @ 13-12-2007, 20:54) *
Hej
JAG tycker att du behöver minska fuktighet i växthus, också om du kan klippa alla skador delar och borta dem, om också kan flytta dem till inne huset till de blir friska och du kan använda mögel medicin som heter( ATTAMON ) ,
OBS: om du vill slipa fuktighet i växthus behöver rörelse luft inom växt hus
God lycka

NEJ! Dra inte in mögel inne i huset ! Det lär du få ångra!
Åsa, mälardalen zon 2
Äe det gråmögel är det inga problem med att ta in växterna inomhus efter rensning, gråmögel trivs inte i den torra varma bostadsvärmen.
catlady
Aha, tack för svar allihop! Novis som jag är trodde jag att det gick att "glömma bort" växthuset under vintern, något jag nu fått bittert ångra... Kan t.ex. fikusen överleva om jag klipper ner den rejält och behandlar med något? Vilket medel rekommenderas, är Attamon bra? Behöver jag behandla de saker som ej angripits i förebyggande syfte?
Bassam
Hej
Jag tycker du kan köpa ( ATTAMON ).
Lycka till

Bassam
Hej
Jag läste idag att finns andra medel använder mot Mögel den heter (Boracol). och hittar den här ( drar ca:9w och är effektiv mot mögel och dåliga lukter, lägg 300 kr på biltema och köp dig en solcellsventilator) ,
God jul
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon