Livingearth
Hej alla ekologiska odlare!

Jag har hittat ett helt fantastiskt preparat/program för en verkligt levande jord.
EM1 (Effektiva Microorganismer, en mjölksyrebaserad blandning microorganismer) kan användas vid kompostering, gödsling, mot dålig lukt i utedass och mulltoaletter, listan kan göras hur lång som helst. För mej känns det som en vinstlott att få prova detta preparat i min trädgård.
Läs mer på www.greenfoot.se
Jag är övertygad om att ni blir både förtjusta och intresserade.

Sprid gärna detta till andra!

Livingearth
KURT
Om det består av :

"Streptomyces albus albus
Rhodopseudomonas sphaeroides
Lactobacillus plantarum
Propibacterium freudenreichii
Streptococcus lactus
Aspergillus oryzae
Saccaromyces cerivisiae______(eunr:iesacc E 1704)
Candida utilis"

Så är det endast en eller möjligtvis två av dessa som är en mjölksyrabakterier. L. plantarum är en mjölksyrabakterie, det finns INGEN bakterie överhuvudtaget som heter"Streptococcus lactus". Övriga är jordbakterier samt några jästsvampar. De här kan man normalt hitta i jorden, eller i en kompost, har man bara bra balans så finns det ingen anledning att tillsätta bakterier. Och har man inte bra balans så kommer inte de tillsatta bakterierna heller att överleva om det inte är lämpliga förhållanden.

Piccante
Ursäkta min skeptiska inställning men är detta ett aprilskämt eller bara en sajt med dåligt översatta texter som är kopierade? läste om produktens innehåll och det är ju mest i naturen vanligt förekommande svampar och bakterier, fast de i texten ofta felaktigt kallas för något annat.
Tror man kan ersätta detta "mirakelmedel" med den näve jord och starta en minst lika bra mikrokultur.
Livingearth

EM1 är en brun vattnig lösning av microorganismer, som blandas med mjölksyrefermenterad sockerrörsmelass och detta får mogna en vecka i rumstemperatur. Därefter är den färdig att användas, till rengöring, gödsling mm.
Det finns talrika undersökningar kring EM1:s nytta inom jordbruk, inom arbetsområden kring hygien och i miljövården.
De som säljer detta program här i Hälsingland, behövde hjälp med en ickefungerande mulltoa, och hittade EM i Tyskland, där det är väl känt och i bruk sedan 1998.
Läs mer på www.greenfoot.se
Piccante
Fermenterade sockerrörsprodukter säljs även under namnet Jamaican rum laugh.gif Men allvarligt jag tycker sajten är full med konstiga påståenden och inga referenser till forskningsresultat vad jag kan hitta. Det låter som ett klassiskt "universalmedel" mot allt. Något som gör mig skeptisk är att denna bakteriekultur både kan tillsättas till vatten, kompost och i odlingar. Alltså lever de både aerobt (med syre), anaerobt (syrefritt) och helt akvatiskt? ofta är ju organismer mer specifika i sina miljökrav än så.
Jan Lindgren
Hej!
Det är uppenbart ett pyramidspel med religiös bakgrund. Jag tycker inte det är ett ämne som hör hemma här. Det måste finnas någon site för bedrägeri eller magi där detta passar bättre.
MVH
Jan Lindgren
Livingearth
Det finns massor med sakfel i Bibeln, ingen har någonsin sett Gud, och ändå finns det så många religiösa. Efter tre veckor i rumstemperatur, blandat med bokashikli har köksavfallet en svag doft av surdegsbröd. Det hade behövts många nävar jord för att åstadkomma samma resultat. Det är konkret, inte magi.
Världen är full av cyniker, skeptiker, apatiska individer och nyfikna.
Jag är glad att jag är nyfiken.
Piccante
CITAT (Livingearth @ 13-12-2007, 15:48) *
Det finns massor med sakfel i Bibeln, ingen har någonsin sett Gud, och ändå finns det så många religiösa. Efter tre veckor i rumstemperatur, blandat med bokashikli har köksavfallet en svag doft av surdegsbröd. Det hade behövts många nävar jord för att åstadkomma samma resultat. Det är konkret, inte magi.
Världen är full av cyniker, skeptiker, apatiska individer och nyfikna.
Jag är glad att jag är nyfiken.

Jag ser inte riktigt vad som är så fantastiskt med det? Dels bär jag ut mitt köksavfall oftare än var 3e vecka vecka och varför vill du att det ska lukta surdeg???

Vad som är konkret för mig är att man lovar mycket men jag ser inget märkvärdigt med medlet. Liknar mest bondfångeri...
Jan Lindgren
Hej!
Det är bara att läsa under "EM för hälsan" så ser vem som helst att det är ett religiöst bondfångeri. Det hela bygger på tro, inte på vetande. För några år sedan förekom ett liknande bedrägeri. Då var det en specialbehandlad kalk som hade samma fantastiska egenskaper. Det fanns folk som gick på det även då. Det svenska företaget gjorde faktiskt ett försök i Norrvikens Trädgårdar. Jag var där och tittade. Resultatet var sorgligt.
Det är som man säger: Den sista idioten är inte född ännu.
MVH
Jan Lindgren
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 13-12-2007, 17:30) *
Hej!
Det är bara att läsa under "EM för hälsan" så ser vem som helst att det är ett religiöst bondfångeri. Det hela bygger på tro, inte på vetande. För några år sedan förekom ett liknande bedrägeri. Då var det en specialbehandlad kalk som hade samma fantastiska egenskaper. Det fanns folk som gick på det även då. Det svenska företaget gjorde faktiskt ett försök i Norrvikens Trädgårdar. Jag var där och tittade. Resultatet var sorgligt.
Det är som man säger: Den sista idioten är inte född ännu.
MVH
Jan Lindgren

Har läst det stycket nu och det är ju ingen tvekan om att detta är dårfinkeri på hög nivå! thumbdown.gif
Hans i Värmland
När det gäller bantning, hårproblem och tydligen också kompost så lyssnar inte folk på sakargument.
Varför vill folk bli lurade.???
Gossen Ruda
Varför folk vill bli lurade? Svaret på den frågan är värt minst ett Nobelpris. Bland företeelserna som lockar till att bli lurade av så kan man lägga livsåskådning(religion), vidskepelse mm.

Första bottennappet står på första sidan:"Ryukyus lantbruksuniversitet i Okinawa". För det första så är Okinawa en ö så det borde det stå på Okinawa. Ryukyu är namnet på den ögrupp där Okinawa ingår. Möjligen finns det något lantbruksuniversitet med det namnet men samtidigt kan man undra. Det är behagligt långt bort för att kunna slukas med hull och hår.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2007, 19:16) *
Varför folk vill bli lurade? Svaret på den frågan är värt minst ett Nobelpris. Bland företeelserna som lockar till att bli lurade av så kan man lägga livsåskådning(religion), vidskepelse mm.

Första bottennappet står på första sidan:"Ryukyus lantbruksuniversitet i Okinawa". För det första så är Okinawa en ö så det borde det stå på Okinawa. Ryukyu är namnet på den ögrupp där Okinawa ingår. Möjligen finns det något lantbruksuniversitet med det namnet men samtidigt kan man undra. Det är behagligt långt bort för att kunna slukas med hull och hår.

Det finns visst en forskare som heter Teruo Higa som har forskat vid Okinawa, men jag hittar inte att någon av de 39 avhandlingar jag fann handlar om försök med detta preparatet som de säljer??? Higa verkar forska på odling och växtförädling och näringslära. Men de kanske har "lånat" ett namn som låter trovärdigt.
Anders zon 1
Den hemsidan var ju riktigt underhållande! rotfl.gif Har sällan skådat ett sånt misch-masch av stolliga påståenden.
Livingearth
Ja, ja, ja......

När min Far började slå höet före midsommar, blev han utskrattad. När han sen byggde en silo för att ge ensilage till korna var lyckan fullständig hos våra bondegrannar. Så tokigt att Far och Mor fick så många priser för god mjölkkvalité!??
Är det tillåtet att prova något nytt?
Eller ska man först fråga på forumet om det är OK?
God Jul på er alla
Anders zon 1
CITAT
Ja, ja, ja......

När min Far började slå höet före midsommar, blev han utskrattad. När han sen byggde en silo för att ge ensilage till korna var lyckan fullständig hos våra bondegrannar. Så tokigt att Far och Mor fick så många priser för god mjölkkvalité!??
Är det tillåtet att prova något nytt?
Eller ska man först fråga på forumet om det är OK?
God Jul på er alla
Att prova nya saker är jättbra. Men att försöka sälja preparat som så uppenbart är humbug är INTE ok! nono.gif Dessutom är det intressant att se att inläggen i denna tråd är de första och enda du gjort i detta forum. Jag börjar känna den unkna doften av oseriös reklam och profitintressen på andras bekostnad här! Eller är det helt enkelt bara vanlig hederlig dumhet?

Några smakprov från hemsidan:
CITAT
En epidemisk livsförnyelse med mikrobernas hjälp i hela världen
...... låter ju väldigt trovärdigt! wacko.gif
CITAT
I alla slag av djurstallar skapas avsevärt bättre klimat och minimeras miljöstress genom att regelbundet sprinklas eller dimmas med EM:A......
Man kan ju fundera på hur det går till när mikroorganismerna skapar ett bättre klimat?? Sen funkar det tydligen som tvättmedel också:
CITAT
I tvättstugan och badrummet och i köket står blomsprayflaskor med EM klara för användning. Alla miljöer från Bilen till källarföråd och gamla gympadojor får sin fräschör tillbaka genom en EM dusch med sprayflaskan. Både folk, husdjur och krukväxterna mår påtagligt bättre med hjälp av EM. Kastrullerna fönstren och skåpluckorna håller glans och renhet längre liksom även golven och textilierna mm...................Tillsätter man EM i tvättmaskinens sköljmedelsfack får kläderna en ökad komfort samt ökar textiliernas livslängd.
Jaha, och hur ska det gå till? Mikroorganismerna dör förresten garanterat i tvättmaskinen. Men det bästa finns som sagt under "EM för hälsan" där man bland annat kan läsa:
CITAT
Mot denna bakgrund eller context är det kanske möjligt att acceptera att en viss kultur, visst aggregat, vissa varelser, har en bestämd vibration och utstrålning som i olika grad genom kommunikation har en avgörande inflytelse på sin omgivning.
Behöver det någon ytterligare kommentar??? Kvalificerat skitsnack! angry.gif

Över huvud taget finns ingen info om hur medlet fungerar mer än en massa dravel av någon som uppenbarligen inte vet mycket om vad han/hon pratar om. Man slänger sig dessutom med ett språk som man inte behärskar och använder en massa fackuttryck för att få det hela att låta vetenskapligt. Tycker att detta borde anmälas som i högsta grad oseriös affärsverksamhet. nuke.gif
kompostjord
På hemsidan finns en film, den finns på Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=zJ3zZcLfljU...object.php?id=7

Där kan man enkelt skriva vad man tycker om produkten, för skaparna har inte blockerat den möjligheten.
Livingearth
Hej Anders zon 1!

Det är sant att jag har endast skrivit 1 inlägg i forumet, men jag har följt odla. nu sedan 2002 då vi ÄNTLIGEN skaffade hemdator.
Men jag tyckte redan då att tonen i inläggen inte passade för mej. Det ska inte vara nödvändigt att ta Kristina Lugns medicinmix ( 2 valium, 1 sobril) för att våga yppa sina åsikter.
Denna farhåga har nu bevisats vara precis mitt i prick, precis som jag trodde från början.

Jag har sedan början av 70-talet genom gifte haft tillgång till en totalt ofruktsam ö på 13.000m2, där det enda komposterbara materialet består av tallbarr, tallkottar och lite vass. Jorden mellan stenarna är c:a 5 cm mjäla.
På 70-talet fick vi köpa behållare till utedasset för 50:- på OK, som sedan brändes på sopanläggningen. Nu kostar de 795:-, men går till kompostering.

Vi lägger mer pengar på jord-och jordförbättringsmaterial än på plantor. Som dotter till en JUF- ordförande och 4H-instruktör, vet jag att det är min skyldighet att hjälpa naturen efter bästa förmåga. Jag VÄGRAR skicka hushållsavfall till förbränning, och har provat så många sätt att förvara hushållsavfall(nov-apr) tills vi kan transportera det till ön. (Det bryts isränna runt ön vintertid, så enda möjligheten att ta sig dit under vintern är med hydrokopter, och det är väl lite av en överdrift?).

Jag är inte säljare av preparatet, har inga royalties, jobbar inte med marknadsföring av EM, utan ville bara dela med mig av det jag tyckte var ett så bra arbetsredskap. Förlåt så väldigt mycket. Förlåt så väldigt mycket. Förlåt så väldigt mycket.

Och Anders zon 1.
Det kommer inga fler inlägg

Anders zon 1
CITAT
Jag har sedan början av 70-talet genom gifte haft tillgång till en totalt ofruktsam ö på 13.000m2, där det enda komposterbara materialet består av tallbarr, tallkottar och lite vass. Jorden mellan stenarna är c:a 5 cm mjäla.
På 70-talet fick vi köpa behållare till utedasset för 50:- på OK, som sedan brändes på sopanläggningen. Nu kostar de 795:-, men går till kompostering.

Vi lägger mer pengar på jord-och jordförbättringsmaterial än på plantor. Som dotter till en JUF- ordförande och 4H-instruktör, vet jag att det är min skyldighet att hjälpa naturen efter bästa förmåga. Jag VÄGRAR skicka hushållsavfall till förbränning, och har provat så många sätt att förvara hushållsavfall(nov-apr) tills vi kan transportera det till ön. (Det bryts isränna runt ön vintertid, så enda möjligheten att ta sig dit under vintern är med hydrokopter, och det är väl lite av en överdrift?).

Jättebra, fast vad det har med EM förstår jag inte. För att lyckas med det ni gjort behövs inga speciella mikroorganismer på burk utan det funkar utmärkt med det som finns på plats helt naturligt.
Anders zon 1
Har studerat texten på hemsidan lite mer ingående och tycker mig finna en hel del likheter i det en aning speciella sätt att uttrycka sig som skribenten där har och det sätt på vilket Livingearth uttrycker sig här i tråden. I synnerhet om man läser under "EM Greenfoot Blogg". Jag kanske har fel - det kan naturligtvis vara en slump - men var och en kan ju själv kolla och bilda sig en egen uppfattning. Direkt till bloggen: http://em.greenfoot.se/
Piccante
CITAT (Anders zon 1 @ 20-12-2007, 18:09) *
Har studerat texten på hemsidan lite mer ingående och tycker mig finna en hel del likheter i det en aning speciella sätt att uttrycka sig som skribenten där har och det sätt på vilket Livingearth uttrycker sig här i tråden. I synnerhet om man läser under "EM Greenfoot Blogg". Jag kanske har fel - det kan naturligtvis vara en slump - men var och en kan ju själv kolla och bilda sig en egen uppfattning. Direkt till bloggen: http://em.greenfoot.se/

Tycker texten mest påminner om andra humbugprodukter jag har läst om innan whist.gif
kompostjord
Vad mycket det fanns att läsa på den sidan.

officinalis
Jag har fått ett starterkit för att sätta igång en bokashi-kompost. Precis som er är jag väldigt skeptisk. Främst på grund av framtoningen och övertygelsen om dess förträfflighet.
Jag använder maskkompostering inomhus nu, men behöver använda ganska mycket strömaterial. Detta ska inte behövas med bokashi. Därför är det intressant för mig. Är dessutom ganska försiktig med tillagade matrester i maskkomposten, på grund av salt och liknande. Maskarnas matas främst med växtrester från odling, skalrens (potatis, morötter osv), kokt ris, pasta och liknande.
Har egentligen inte hittat något pålitligt vetenskapligt bevis för hur pass bra bokashi är och ifall det fungerar över huvud taget. (Men fungerar gör det väl? Väl i jord lär väl näring återgå genom nedbrytande processer oavsett, eller?)
En färdig bokashikompost är ju inte nedbruten. Materialet mjukas upp och sönderfördelas. Luktar som stark vinäger ungefär.
Jag kan däremot tänka mig att materialet förbereds på ett sådant vis att nedbrytningen när det väl kommer i jord går väldigt fort. Därför skulle det kunna vara ett effektivt sätt att ta hand om/processa matfall.
Medan jag sover kan ni alltid läsa denna länk åt mig smile.gif
Har inte hittat ursprunget och vad författaren pysslar med. Men upplägget verkar åtminstonde bättre än på de sidor som säljer det här.

Har ni något förslag på upplägg ifall jag skulle testa bokashi i två odlingskärl med tomater. Vad är lämpligt att jämföra med? Kommer troligen inte ha någon färdig hushållskompost när säsongen börjar och att tillföra den extra näringen med kogödsel kanske inte blir helt rättvist. Vad tror ni?

edit:
Själva "kulturen" jag fick består av:
- vetekli
- mjölksyrebakterier
- fotosyntesbakterier (cyanobakterier, eller vad kan det vara?)
- jäst
Nauti
Kolla upp "compost tea". Samma effekt, förmodligen minst lika effektivt, enklare, billigare och säkert mycket miljövänligare smile.gif
officinalis
Enklare och billigare vet jag inte. Jag har redan nämnt problemet med strömaterialet.
Jämförelserna jag sett folk göra med "compost tea" är inte särskilt vetenskapligt gjorda heller tyvärr. Det är ungefär samma typ av spam spam som bokashi-komposterna.
Bokashi är något något helt annat än vanlig maskkompostering.
Nauti
CITAT (officinalis @ 08-04-2010, 11:09) *
Enklare och billigare vet jag inte. Jag har redan nämnt problemet med strömaterialet.
Jämförelserna jag sett folk göra med "compost tea" är inte särskilt vetenskapligt gjorda heller tyvärr. Det är ungefär samma typ av spam spam som bokashi-komposterna.
Bokashi är något något helt annat än vanlig maskkompostering.
Jag satt och läste tråden utan att reagera på att den var från 2007, mitt svar var mer riktat till det som togs upp från början tongue.gif Jag har ingen aning om vad bokashikompost är.
officinalis
Jaså, det förklarar saken smile.gif
Jag tänkte mer att mitt inlägg var relevant till ursprungstråden. Så dumt att skapa en till.
Men det kanske inte var så smart tänkt nu när jag tänker efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon