|
Bara 59 år gammal. Jag vet inte hur agressiv sjukdomen är eller hur den påverkar hans gärning men jag tror ju inte han förbli opåverkad, även om han själv är försiktigt optimistisk som det står i det officiella uttalandet. http://www.paulkidby.com/news/index.htmlJag tycker hans böcker är fantastiskt roliga, det är få författare som kunnat få mig att ligga och kvida av skratt i sängen när jag ska sova (jag läser ofta en liten stund innan jag ska somna). Hoppas han vet om hur många människors tillvaro han förgyllt med sina böcker, han har ju trots allt skrivit 36 stycken och sålt över 55 miljoner exemplar världen över.
Gossen Ruda
13-12-2007, 13:48
Då ser jag det som en stor bedrift att aldrig ha läst nån av hans böcker eller ens ha hört talas om karln.
Sanslöst roliga böcker! Min första kontakt med Pratchetts böcker var genom triologin "Truckers", "Diggers" och "Wings" - på svenska: "Vi far", "Vi flyr" och "Vi flyger" Efter att ha läst de böckerna kan jag bara inte på några villkor alls tänka mig att skaffa en trädgårdstomte...
Anki på Öland
13-12-2007, 15:58
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2007, 13:48)  Då ser jag det som en stor bedrift att aldrig ha läst nån av hans böcker eller ens ha hört talas om karln.  Samma här..... Anki
http://www.fantasybok.se/pratchett-terry-m-20.htmlIfall någon är osäker på vem jag menar  Håller med dig Betty, jag vill inte heller skaffa trädgårdstomte (eller borde man säga "omte"?)
Gossen Ruda
13-12-2007, 16:27
Hmm, jag börjar bli lite nyfiken, vad är det för typ av böcker? Fantasy säger inte så mycket, omslagen och titlarna likaså.
Man kan säga att det är samtidskritisk fantasysatir, han driver med både samhället och fantasygenren på samma gång. SFbokhandeln har lite mer sammanfattningar av böekcerna: http://www.sfbok.se/kat/author/500/681.htmMin favorit just nu: 29 : Going Postal 79:- Pocket från Harper Collins. USA. 410 sidor. Art.nr: 28321 Lurendrejaren Moist von Lipwig stod vid en skiljeväg i livet. Han hade att välja mellan att bli hängd och att rädda Ankh-Morporks skadeskjutna postverk. Det är inget lätt val, men han bestämde sig till slut för postverket. Nu måste han se till att breven kommer fram. Mot sig har han regn, snö, hundar, brevbärarföreningen, semaforbolagets onda styrelseordförande och en nattlig mördare. När han dessutom helst av allt vill få ihop det med Adora Bell Dearheart börjar livet bli riktigt komplicerat.
Fantasy är ju en av de stora genrearna nu (hu, vilket ord), och Pratchett är en av de största (speciellt inom humorsegmentet) - dock har inte jag heller läst så mycket...ca 1 bok tror jag...eller...nåt. Och det var lääänge sedan. Jag är så vrång att jag tyckte fantasy var roligare förr, när det inte gick tretton sådana böcker på dussinet.
Hoppas han hinner slutföra det han tänkt, även om jag själv av pur lathet helst ser att författare bör kunna säga det de vill i en trilogi, eller inte säga det alls...
Varje bok är fristående, fast de utspelar sig mer eller mindre i samma värld (Därav namnet "Discworld series"). Och just Pratchetts unika form av fantasy (nästan fel ord för det han skriver men låt gå för det då eftersom de säljs som fantasy) finns inte i någon annan form, eftersom ingen kan skriva satir fullt så träffande som han  Han har mer gemensamt med Douglas Adams på något vis, trots att det inte är sci-fi han skriver. Svårt att förklara, men antingen gillar man honom eller så tål man honom inte. Så enkelt är det
Gränsen mellan SF och Fantasy är hårfin  Usch, jag har ambitioner om att läsa ikapp mycket av den fantasy jag inte haft tid att läsa...men har inte ett skvatt mer tid nu än förr. Får se om man inte kan få lite tid i julklapp. Ett par år eller så hade varit lagom
Perfekt julklapp, det skulle jag också vilja ha! Då skulle jag läsa i kapp alla Pratchettböcker jag inte hunnit läsa, jag skulle läsa om alla Tolkiens verk och jag skulle försöka hinna läsa om Dragon reborn-serien och försöka få lite sammanhang i vad jag läst för en gångs skull. Jag skulle ge mig på Dragonlance och Sagan om Paksenarrion...ash så kan jag hålla på lääänge, det finns massor som jag skulle vilja läsa om eller läsa i kapp. Men jag skulle vilja ha Death Gate Cycles (Margaret Weiss & Tracy Hickman), fast sist jag såg den var det bara som pocket och jag vill ha hardcover. Fast jag köper inget i december (inte åt mig själv iaf) det vore ju snudd på korkat  Edit: Men som jag stavar!!!
Jan Lindgren
14-12-2007, 17:17
Hej! Hoppas verkligen att det blir fler böcker om skivvärlden. Ni som inte läst någon av dem har faktiskt något att se fram emot. Det är alltid trist när en favoritförfattare försvinner. Jag skulle gärna läsa den sista boken i "A wheel of Time" men Robert Jordan har avlidit. Det påstås dock att han hann skriva färdigt upplösningen. Man nog vara ganska tokig om man ska ge sig i kast med Robert Jordan. Han planerade att göra en ganska kort bokserie men är nog uppe i över 10000 sidor utan att bli klar. Ska jag börja läsa en ny serie böcker så får de nog vara helt färdiga så att jag vet att får läsa klart. Dragonlance var bra i början men sedan blev det för stort så att diverse grupper skrev de nya böckerna. Klart sämre. Böckerna betydde mycket för dataspelarna i början av nittiotalet. En del av de adventurespel som fanns på universitetsnätet baserades på dragonlance. Var du en av byggarna på den tiden, Lady? MVH Jan Lindgren
Hann verkligen Robert Jordan skriva ner något annat än synopsis på sista boken? Iofs räcker det kanske, men vilken otroligt jobbig uppgift för den som ska sammanställa och slutföra boken i så fall. Fast jag läste böckerna troget från början, och de sex-sju första böckerna kändes verkligen bra, väl sammanhållna och en bra intrig. Vet inte om det fortsätter på samma sätt, men jag hoppas det.
Margaret Weiss och Tracy Hickman är ett bra par, så länge de skriver ihop blir det verkligen toppen. Jag gillar fristående böcker som rör sig i samma värld, så att man får en flygande start s a s, man känner till världen och vad som gäller, det är bara karaktärerna och intrigen som är ny. Jag tycker om att de är nytänkande och vågar försöka ta fantasyn dit den inte varit förut, som med Death Gate Cycle t ex.
David och Leigh Eddings är också ett sånt där par som är bra ihop, även om det är David Eddings som blivit mest känd. Han fullföljer åtminstone sina serier ganska snabbt, även om flera av dem har gemensamma beröringspunkter. Det gillar jag. Det gör inte så mycket att det är ganska standard-fantasy och att man kan hitta element av alla de stora författarna i deras verk, det är inga mästerverk eller nobelpriskandidater vi pratar om utan underhållande slöläsning. Ibland är det skönt med lite lagom förutsägbar läsning, men man ska vara på det klara med att det är det man får när man köper deras böcker.
Hm... I början av 90-talet höll jag på med "Drakar och Demoner" och "Mutant", dataspel hade jag däremot inte samma intresse för (men det har ändrats sedan dess).
CITAT (Jan Lindgren @ 14-12-2007, 17:17)  Man nog vara ganska tokig om man ska ge sig i kast med Robert Jordan. Han planerade att göra en ganska kort bokserie men är nog uppe i över 10000 sidor utan att bli klar. Ska jag börja läsa en ny serie böcker så får de nog vara helt färdiga så att jag vet att får läsa klart. Ja...jag kom 100 sidor i första boken, och även om den var bra så tappade jag sugen. Det är väl över dussinet böcker nu, jag menar som sagt att går det inte att berätta en historia i en trilogi så ska man nog överväga att selektera lite bättre  CITAT Dragonlance var bra i början men sedan blev det för stort så att diverse grupper skrev de nya böckerna. Klart sämre. Ja...jag läste första trilogin om Dragonlance och Krynn, Chronicles kanske de hette. Mycket bra. Och redan från början skrivet för att passa en rollspelsvärld. Men sen blev det, precis som i liknande serien Forgotten Realms, för många författare och för mycket soppa. Jag har inte mycket tolerans för inhyrda författare, även om en del säkert var bra. Vill minnas att några var bra iaf... Jag spelade en del datorrollspel baserat på Dragonlance, Champions of Krynn, Death Knights of Krynn, och Dark Queen of Krynn, om jag minns rätt. Jag är ingen 'lajvare', det ligger inte i min natur (tyvärr antar jag), föredrar rollspel på dator...eller i en källare runt ett bord ihop med några polare. Rollspel på internet har jag aldrig vågat mig på. Har inte den tid som krävs befarar jag  Håller mig borta från alla MUDar, textbaserade eller grafiska. För att lite återknyta till tråden, Discworld-böckerna är väl överlag inte så vådligt tjocka, kanske kan man klämma någon över jul...*fundera*
CITAT (Pirum @ 14-12-2007, 21:02)  För att lite återknyta till tråden, Discworld-böckerna är väl överlag inte så vådligt tjocka, kanske kan man klämma någon över jul...*fundera* Man hinner ofta stjäla sig en halvtimmes läsning vid läggdags, problemet med Discworld, för mig iaf, är att jag har svårt att somna när jag gapskrattar
Sailor Pluto
15-12-2007, 16:45
Jag gillar Terry Pratchett ! "Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare" läste jag sist och gissa om jag fick skrattkramp i kinderna! Skönt med lite omväxling, fantasyböcker har en tendens att vara sorgliga och tunga. Fast ändå så är det min absoluta favvo-genre . Sagan om Ringen-trilogin läste jag första gången för tolv år sedan och sen var det kört... Har fastnat för Robert Jordan, Terry Goodkind, Philip Pullman och Terry brooks böcker också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|