Full version: Vad ger ni
Inga från Närke
Det finns att köpa olika sorters ben i djuraffärerna, mest är det väl oxben rökt eller inte rökt.
Har hört att rökt inte är så bra för hundar.
Kan man ge alla sorters ben förutom kycklingben, t.ex. gris och vilda djur som älg och rådjur?
Ska det vara rått eller kokt eller blandad kompott?

Kycklingben är ju inte bra eftersom de kan flisa sig men om man har tillgång till en kvarn och mal det kan man då ge sin hund det?
Boxer
Jag har hört att man inte ska ge hundar något av de tre F:ena. (fågel, fisk och fläsk) Just på grund av att de, som du säger, flisar sig.
Tosan
CITAT (Boxer @ 13-12-2007, 17:19) *
Jag har hört att man inte ska ge hundar något av de tre F:ena. (fågel, fisk och fläsk) Just på grund av att de, som du säger, flisar sig.

Alldeles rätt!
Men vilt och nöt bör inte va några problem vare sig rått eller kokt. Dock brukar voffsingarna börja utsöndra en hel del illaluktande gas om de får i sig lite mycket rått sick.gif
Snigelhatare
Googla på Barf+hund! Barf är Biologiskt Rå Anpassad Föda. Kan inte så mycket om hundar men om katter och kattbarf. Till katter ska man inte ge några kokta ben men råa går bra. Många ger sina katter råa kycklingvingar, ett utmärkt sätt att hålla tänderna i trim. Förr har man ju alltid hört hur farligt det är att ge kycklingben men det gäller bara kokta/tillagade ben. Råa går bra åtminstone till katter.
Piccante
CITAT (Boxer @ 13-12-2007, 17:19) *

Jag fick lära mig de 4a f:ena, fågel, fisk, fläsk och får.
herkules
jag har aldrig kokat ett ben till mina hundar.
de äter mest tjocka märgben, en del skrapar ur märgen för att hundarna kan bli dåliga i magen av det, jag gör det inte.
däremot låter jag inte märgben ligga och skräpa så de torkar, då kan de flisa sig.
mina hundar äter även råa kycklingvingar, det där att hundar inte ska äta ben från f-djur har aldrig jag brytt mig om bara benen är råa.
fisk äter de dock inte.
för tillfället kalasas det på diverse älgben som vi fått, rediga knotor!
smile.gif
ingrid fuxwall
Skulle aldrig komma på tanken att ge min hund ett kokt ben.

ingrid
*Stintan*
Köper märgben i mataffären. Förvarar dom i frysen och tar fram ett då och då. Första gångerna skrapade jag ur en del märg eftersom en del hundar kan bli lösa i magen och en del hårda sägs det. Hon får dom frysta. Jag har hört att dom kan flisa om man kokar dom men vet inte om det är sant.

Att dom skulle flisa sig om dom får ligga och torka har jag däremot aldrig hört eller märkt.

Ska du köpa sådanan ben dom har i djurbutiken så köp ett utan knutar för dom kan lossna och sätta sig i halsen.
Boxer
CITAT (Markus_H @ 13-12-2007, 18:29) *
Jag fick lära mig de 4a f:ena, fågel, fisk, fläsk och får.

Bingo! Du har så rätt så, får glömde jag.
Kan man inte ge dom kyckling, torsk, gris och lamm annars? g.gif tongue.gif

LindaLunda
Man skall aldrig ge kokta ben till hundar. Benen hårdnar i koket och blir porrösa vilken medför att flisor lätt kan gå ur när hunden tuggar. Dessa flisor kan inte hundens mag och tarmsystem smälta vilket kan ge katastrofala följder om man har otur.
Hunden är däremot rustad med ensymer som kan bryta ner råa benbitar vilka har en 'mjuk' struktur.
Vissa hundar är känsliga för märgen i ett ben och man kan bli tvungen att försiktigt vänja dem vid råa ben.
Mina vovvar smaskar enbart på råa märgben.
Linda
ingrid fuxwall
[quote name='Stintan43' date='14-12-2007, 00:29' post='718384']
Att dom skulle flisa sig om dom får ligga och torka har jag däremot aldrig hört eller märkt.

/quote]
Eftersom jag återanvänder märgbenen vet jag med säkerthet att torkade inte "flisar sig"
zaaritha
Tessi har ibland fått stekta fläskben--tack o lov; har det gått bra.............
För övrigt gäller--för hennes del--endast knorrar!
herkules
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-12-2007, 23:01) *
Eftersom jag återanvänder märgbenen vet jag med säkerthet att torkade inte "flisar sig"

herkules bet sönder ett gammalt märgben så det bara small om det, det låg flisor överallt.
men visst - det är säkert olika..
Åsa, mälardalen zon 2
Hunden fick den STORA benknotan från portersteken igår, det tog max 15min sedan fanns det inte ett spår av benet. Att smälla i sig ett ben så snabbt och sedan kombinera det med frusen hästskit är inte något som hundmagar gillar, hon har inte mått så bra idag på morgonen men nu mår hon bättre.
Sailor Pluto
Våra får såna där vanliga vita eller bruna ben med knutar på och nån sorts märgben med smaksatt fyllning (finns på djuraffären). Har faktiskt aldrig gett dem andra ben, vet inte varför g.gif .
Christer i Falköping
Mina tre hundar klarar inte råa ben, däremot går det väldigt bra med de kokta. De har aldrig haft några problem då. Eftersom jag känner många jägare har de alltid tillgång till viltben, däremot fåe de inte från de fyra F:en.
Christer.
Harvey
Min hund får inga äkta ben överhuvudtaget. Efter en mycket dyr veterinärräkning då en benflis gick igenom strupen och ut i halsen och han såg ut som en jättehamster...
Ibland köper jag antiplack-ben, eller "falska" märgben, det tråkiga är att ett sådant märgben kostar 40 spänn och räcker i ca 5 minuter. Fast jag försöker tänka på vilka fina tänder han får. Och det är ju ändå jul...
Min lilla hund kan få ben ibland om jag har gjort stek, fast bara om den stora hunden inte ser, sedan får hon gnaga sådär 10 minuter, sedan slänger jag benet, törs inte låta henne ha det längre.
Iofs så kommer dom hem med älgkäkar och alla möjliga äckliga saker från skogen, och det verkar inte skada dom.
Jag tror egentligen att det beror på hur starka käkar dom har, + hur känslig mage dom har för benflisor. (Min stora spyr upp alla benflisor -mysigt. Gärna på hallmattan...)
gunvor
Brukar köpa riktiga märgben i storpack och ge till mina. Då får dom gnaga en stund och sedan åker benen in i kylskåpet till nästa dag!

Alla djuraffärs s k ben är bannlysta i mitt hus sedan jag drog upp en slamsa av ett sådant ut halsen på en av dom små - hade jag inte lyckats få upp den så hade han förmodligen kvävts!
Det var ett sådant där vitt som ser ut som ett brn - utan knut.- men det är ju en massa tunna lager av ngt odefinierbart - som pressats ihop. Det var ett sådant avskalat lager som blev slamsan som fastnade i halsen.
En del saker borde ha varningstriangel!!
herkules
CITAT (gunvor @ 30-12-2007, 10:10) *
Brukar köpa riktiga märgben i storpack och ge till mina. Då får dom gnaga en stund och sedan åker benen in i kylskåpet till nästa dag!

Alla djuraffärs s k ben är bannlysta i mitt hus sedan jag drog upp en slamsa av ett sådant ut halsen på en av dom små - hade jag inte lyckats få upp den så hade han förmodligen kvävts!
Det var ett sådant där vitt som ser ut som ett brn - utan knut.- men det är ju en massa tunna lager av ngt odefinierbart - som pressats ihop. Det var ett sådant avskalat lager som blev slamsan som fastnade i halsen.
En del saker borde ha varningstriangel!!

de har fastnat i halsen på hundarna här med, mina får de dock men bara när jag har koll på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon