Full version: JUl o nyår
aanderss
Var firar ni jul och nyår? Med vilka gör ni de? har ni några traditioner som bara måste vara med.
Anma
Hur firar du?
Vi blir hemma, svärförälrarna och pappa med fru kommer hit. Finska lådorna är den enda traditionen som är viktig för mig... Nyår blir nog hemma också, har svärmors valp här då så det blir inte att gå ut och spana raketer iallafall.
Lilla Birka
Julen hemma med sambon och katterna, möjligen besök någon av dagarna av barn elelr släktingar. Nyår hemma, inget bestämt ännu, det kan komma någon eller några. Julbordet ganska sparsamt, bröd, smör och ost, senap, skinka, sill ett par sorter, farmors äggochkaviarröra,julköttbullar och Janssons + rejält med grönsaker. Risgrynsgröt i en stor kittel på altanen, tas in till frukost så mycket som man vill ha och värmes i mikron, en rejäl promenad i stort sett dagligen. Enda julgodiset är lite chokladtryffel samt nötter och frukt förstås.
aanderss
julhelgen blir uppe hos morfar på landet och nyår blir. nyår blir med pappas släkt men några särskilda traditioner har vi inte. brunkål o långkål har vi alltid på julbordet.
Felicia
Julen firas uppe i vår fjällstuga tillsammans med våra döttrar och mina föräldrar. Oavsett om vi är hemma så brukar dagen se ut så här: vi börjar dagen med mysigt morgonsfika framför TV:n och då tänder vi även änglaspelet (ett måste). Under dagen lite förberedelse för middagen, kanske en promenad och att allmänt mysa av julstämningen. Sen blir det glögg och fika till klockan 15 då vi småkikar på Kalle Anka. Sen blir det middag med den vanliga julmaten dvs sill, lax, skinka, köttbullar, revbensspjäll, prinskorv, sallader osv. Sen kaffe igen (fast ingen brukar orka) och så julklappsutdelning santa.gif
aanderss
CITAT (Felicia @ 13-12-2007, 17:44) *
Julen firas uppe i vår fjällstuga tillsammans med våra döttrar och mina föräldrar. Oavsett om vi är hemma så brukar dagen se ut så här: vi börjar dagen med mysigt morgonsfika framför TV:n och då tänder vi även änglaspelet (ett måste). Under dagen lite förberedelse för middagen, kanske en promenad och att allmänt mysa av julstämningen. Sen blir det glögg och fika till klockan 15 då vi småkikar på Kalle Anka. Sen blir det middag med den vanliga julmaten dvs sill, lax, skinka, köttbullar, revbensspjäll, prinskorv, sallader osv. Sen kaffe igen (fast ingen brukar orka) och så julklappsutdelning santa.gif

trevligt
Mollis
För oss har julen inte sett lika ut alla år, ibland har vi släkten här, ibland tar svärmor hela köret ibland har vi bara myst själva.
En mycket starkare tradition hos oss är midsommar, då plockas det blommor kl 10.00, stången kläds kl 11, sillunch på altanen kl 13, dans o lekar runt stången kl 15, grillmiddag kl 18, logdans kl 21- tills alla ramlar i dikena:-)

//Mollis
Pirum
Jul med släkten. Julbord på julafton, rejäl middag med viltkött på juldagen, lite julfika på annandagen. Julafton måste man dessutom se Kalle, Karl-Bertil Jonsson, och Hilda Borgströms uppläsning av Viktor Rydbergs Tomten i SF-tappning.

Tyvärr verkar Tomten vara flyttad till juldagen i år.

Visserligen kan det ses som logiskt att julens huvudperson får sitt TV-program på just juldagen, men jag hade nog gärna sett programmet på julafton som vanligt.

Nyår vettefan. Får se om något dyker upp. Jag är inte så upphängd på att göra något på nyår, antingen är jag hos släkten eller hos kompisar eller ensam hemma.
Castea
Jag ska jobba ideellt en stund i kyrkan på julafton, sen till släkten i grannstan resten av dagen och kvällen. Vi brukar inte äta traditionell julmat, utan något helt annat. Troligtvis midnattsmässa vid hemkomst, om jag hinner. Juldagsmiddag hos en vän. Nyårsafton slänger jag upp benen på tv-bordet, käkar kolor och tar det kolugnt.

Följer inga traditioner längre. Det var mammas grej när hon levde. Nu har det glidit iväg till olika saker olika år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon