|
Full version: Nerium ute..?
Nu har jag en Nerium Oleander ute i en rabbat på prov... Den lever ännu (planterade den i september) och den är vältäckt så jag hoppas att den överlever hela vintern. Är det någon som vet om det finns nån chans överhuvudtaget? Ska ta lite bilder på den nån dag när det är plusgrader ute... Det är -13 här nu...
Aqvakul
14-12-2007, 13:35
Intressant försök. Tror inte mkt på det. Men önskar dig lycka till.
Om du bor i zon 4 är det bara att glömma,jag hade en Nerium Orleander ute för länge sedan på våren var den borta.Jag hade den välskyddat mot vinterfukt men det funkade inte,knappas ens i Skåne där det är för blött och ofta barfrost.Om du bodde i Nice eller någon annanstans vid medelhavet är det en annan sak.Det är en krukväxt här och ska tas in under vintern,svalt och ljus.
Hans i Värmland
14-12-2007, 15:12
Kul med optimister och zonknäckare! Men nerium går bara upp till Kroatien så jag tror inte på Sala men visst är det kul att pröva.Det är bara plånboken som sätter stopp.
Hans i Värmland
14-12-2007, 15:12
Kul med optimister och zonknäckare! Men nerium går bara upp till Kroatien så jag tror inte på Sala men visst är det kul att pröva.Det är bara plånboken som sätter stopp.
Alexander-VG-zon3
14-12-2007, 18:04
CITAT (zine @ 14-12-2007, 02:54)  Nu har jag en Nerium Oleander ute i en rabbat på prov... Den lever ännu (planterade den i september) och den är vältäckt så jag hoppas att den överlever hela vintern. Är det någon som vet om det finns nån chans överhuvudtaget? Ska ta lite bilder på den nån dag när det är plusgrader ute... Det är -13 här nu... den är död vid -3c -4c i svensk klimat , och det finns dock framtagna mest amerikanska sorter som tål ner till -12c men även då syns blad skador ( i torra områden som medelhavet klara dom dock mer kyla men har du -13c NU så är den död,ser den inte död ut nu så kommer den göra det). stora träd kan klara korta perioder av lätt frost dvs ner till -5c och sen få nya blad till hösten eller nya skott nerifrån . dom som säger att den överlevt sträng kyla har mest haft tur . en ända möjlig chans den har är i södra skåne med skydd . nu har jag mina nerium ute tidig vår på dagen och tar in vid varje frost och sen ute hela sommaren och tar in den innan frosten kommer ev tar jag ut den under vinterdagarna om det är plus ( kan säga så här mina är ute hela året när det är över +1c annars vId frost är dom inne i +10c) . mina två blommar oftast två gånger under året . den trivs inte att vara inne åretrunt men dock tål den inte vintern ute . alternativ ha den ute så länge det går och ta in innan frosten och sen övervintra +5c +15c .
CITAT (flaxss @ 14-12-2007, 18:04)  den är död vid -3c -4c i svensk klimat , och det finns dock framtagna mest amerikanska sorter som tål ner till -12c men även då syns blad skador ( i torra områden som medelhavet klara dom dock mer kyla men har du -13c NU så är den död,ser den inte död ut nu så kommer den göra det). stora träd kan klara korta perioder av lätt frost dvs ner till -5c och sen få nya blad till hösten eller nya skott nerifrån . dom som säger att den överlevt sträng kyla har mest haft tur . en ända möjlig chans den har är i södra skåne med skydd .
nu har jag mina nerium ute tidig vår på dagen och tar in vid varje frost och sen ute hela sommaren och tar in den innan frosten kommer ev tar jag ut den under vinterdagarna om det är plus ( kan säga så här mina är ute hela året när det är över +1c annars vId frost är dom inne i +10c) . mina två blommar oftast två gånger under året . den trivs inte att vara inne åretrunt men dock tål den inte vintern ute . alternativ ha den ute så länge det går och ta in innan frosten och sen övervintra +5c +15c . Du bryr dig verkligen om dina växter,så som du beskriver skulle det går att ha Nerium,min var stor som ett litet träd,har aldrig skaffat en ny.Nu när det är så mild och fuktigt skulle man ta ut citrusträdet och Gingkon i alla fall på dagen men som jag känner mig glömmer jag de sedan när det blir kallt.
Alexander-VG-zon3
14-12-2007, 22:24
CITAT (renate @ 14-12-2007, 21:57)  Du bryr dig verkligen om dina växter,så som du beskriver skulle det går att ha Nerium,min var stor som ett litet träd,har aldrig skaffat en ny.Nu när det är så mild och fuktigt skulle man ta ut citrusträdet och Gingkon i alla fall på dagen men som jag känner mig glömmer jag de sedan när det blir kallt. behåll citrus trädet inne ,, det är inte bra att ta ut den nu om den varit inne plötslig kyla/frost är skadligt för den . kan ge ett exempel : dagar på +15c och klara och soliga dagar sen hastigt sjunker det ner till -3c det som händer på citrus är att bladen blir skade trädet klara sig dock ändå men blad och ev blommor skadas svårt , är det apelsin klara frukten sig för den har högre sockerhalt men som citron skadas även frukten . men tänk dig istället så här : dagar på +5c +10c och natten ner till +2c 0c sen långsamt sjunkande under 2-3veckor lägre och lägre tills det sen blir en natt på -5c -6c då tål helt plötslig det citronträdet det utan en skråma . har själv varit med om det . och därför har jag mina citrusar ute så länge det går ev lägga på skydd eller alt 2 ta in dom innan frosten och behåll dom inne . dock trivs citrusen med båda så länge det inte blir frost . men du får lättare blomning om du har den inne under frost risken då blommorna inte tål frost alls . mina frösådder har jag ute än då dom inte blommar men köpa citrusar på plantskolan skulle jag övervintra i en temp på +10c +15c och extra ljuse istället och ta in innan det blir frost och ta ut i april-maj nånting . hmm mycket text Ginkong/ vilken sort har du (finns olika modernare sorter med bättre häridghet )?? , är inte den härdig i zon 3-4 i skyddat läge ? ,, det ända är ju att man ska skydda unga ginkos även i zon 1 har jag lärt mig . men har du den i kruka och vill ha den där skulle jag utsätta den för lite frost på hösten och sen ha den ute så mycket det går sen övervintra 0c . även en känslig ginko i mark tål hård frost plus lite tjäle . min ginkgo dens första vinter hade jag den i dens lilla plastkruka stående mitt på gräsmattan och där stod den hela vintern . total fast frusen i marken och lever än i dag och den kände bokstavligt talat ner till -15c -12c inpå rötterna . ( va en 10-15cm hög planta ) dock ska jag inte säga att den faktiskt fick lite topp skador men det händer även om den var i marken då dom är känsliga i ungålder speciellt under vårvintern. men är du rädd arr du glömmer dom så ta inte ut dom då . mycket text
Mitt citrusträd vet jag knappt vad det är för sort,kommer inte ihåg antingen citron eller grape,men grape har väl stora blad har jag för mig,detta gamla träd är det ända jag har kvar av mina frösådda,jag hade en av varje,det har aldrig blommat men är minst 10 år gammal.Gingkon köpte jag i våras,den är uppstammat och i kruka,hade den ute och sedan i uterummet tills den tappat alla blad,nu står den i pannrummet ca 5-10° fönster och en vanligt energisparlampa på.Jag har även en liten gingko ute,den fryser ner varje år men kommer igen,fast stor blir den inte.Jag har täckt den med ormbunksblad och hundens krage runt stammen.
angående Neriumen så kommer du inte att lyckas, du kanske får den att överleva något år men inte mer. Den kommer inte att växa och blomma och det är väl det som man vill att den ska. I ett annat forum så var det en i zon 2 som gjorde ett chansning. Jag erbjöd henne sticklingar från min till sommaren, så hon fick nya. Hon förlorade alltså. Det är ju en medelhavsväxt som inte går här, tyvärr. Men den är ju inte svår att övervintra, ställ inne så svalt och ljust som möjligt, jag har haft min i snart 10 år och den är stor nu....som en stor buske och den här sommaren blommade den inte alls, utan stod med alla knoppar. Sommaren var för kall och regnig. Den började blomma när jag tog in den i september... mvh inger
Hej igen, glömde skriva att jag hade julgransbelysning under täckningen.  Den lägsta tempraturen hittils har varit -0.7 men håller sig runt 3 grader plus. Utan det skulle det självklart inte var ens värt å försöka
Alexander-VG-zon3
18-12-2007, 17:47
CITAT (igl @ 17-12-2007, 21:40)  angående Neriumen så kommer du inte att lyckas, du kanske får den att överleva något år men inte mer. Den kommer inte att växa och blomma och det är väl det som man vill att den ska. I ett annat forum så var det en i zon 2 som gjorde ett chansning. Jag erbjöd henne sticklingar från min till sommaren, så hon fick nya. Hon förlorade alltså. Det är ju en medelhavsväxt som inte går här, tyvärr. Men den är ju inte svår att övervintra, ställ inne så svalt och ljust som möjligt, jag har haft min i snart 10 år och den är stor nu....som en stor buske och den här sommaren blommade den inte alls, utan stod med alla knoppar. Sommaren var för kall och regnig. Den började blomma när jag tog in den i september... mvh inger som jag skrev den kommer va död när det går under -5c dvs den kommer inte leva i några år ens utan skydd . och min blommade detta år våren var ju varm tar ju ut min väldigt tidigt så den hade öövervintrande knoppar som slåg ut i våras-för sommaren . mina brukar ju blomma två gånger på ett år . CITAT (zine @ 18-12-2007, 00:36)  Hej igen, glömde skriva att jag hade julgransbelysning under täckningen.  Den lägsta tempraturen hittils har varit -0.7 men håller sig runt 3 grader plus. Utan det skulle det självklart inte var ens värt å försöka  så fall måste du har bra vinterksydd , dvs det bör inte gå under 0c under vintern klara du det kommer du klara den ute . men och andra sidan kan du bränna bladen om du har för varmt skydd . bästa är att ha ett skydd sen belysning och sen vira om en gång till , du ska ju hålla växten levande men ner kyld men inte frost skadad
Här kommer en bild på min Nerium. Utomhus har det varit 8-14 minusgrader i en vecka i sträck som värst. fast under täckningen har det varit -4 som värst, men bara under några timmar...
Alexander-VG-zon3
07-01-2008, 14:37
så bra ut än , men då har du väl en rejäl täckning också . du får se hur det går till våren .
Japp det är mkt rejäl täckning.  Fast alla grenar är tyvärr avklippta i toppen för att vara sticklingar. Får hoppas på att den orkar växa till våren iallafall... Har även en lager laurus nobilis under samma täckning den är 50-60 centimeter hög å grön å fin den också.
Anders zon 1
07-01-2008, 21:28
Kul med folk som vågar testa!  Fast om jag ska vara ärlig tror jag inte heller att det kommer att fungera särskilt bra trots skyddet. Även om den överlever så tvivlar jag på att det blir några blommor eller att den växer särskilt bra. Men man vet ju aldrig helt säkert så rapportera gärna hur det gick efter vintern! Men ropa inte hej för tidigt. Vinterskador märks ofta inte förrän värmen kommer på allvar - kanske inte förrän i juni även om den ser helt ok ut innan dess.
Näe, egentligen räknar jag inte med att den ska klara sig, men det är spännande att prova. Självklart ska jag rapportera lite då och då.
Ophelia
08-01-2008, 15:35
Klart du ska prova! Det är ju hur roligt som helst. Om inte annat så lär du dig massor om vad som krävs för att hålla ett tillfredsställande klimat och vad för täckning som är bäst sam hur mycket arbete du behöver lägga ner.
Hej nu har jag varit ute och kollat om den lever igen. Ser lika fin ut som förra gången nästan lite finare tycker jag 9 plusgrader under täckningen och 1 plusgrad ute.
Alexander-VG-zon3
29-01-2008, 18:42
fast denna vinter är och har varit väldigt väldigt mild . jag har ju bara haft 2-3kalla nätter ( frost under -3c men inte kallare än -6c )
får du en riktig kall vinter tror jag inte den klarar sig .
men roligt att testa och hoppas du kan få den att överleva ett tag ,, så raportera gärna hur det går i fortsättningen
USCH -12 grader ute nu.
Alexander-VG-zon3
03-02-2008, 12:08
min nerium är också ute just nu +5c och skinande sol . hur ser den ut nu den du har ?
Har inte kollat under täckningen, ska kolla nån dag när det är plusgrader ute.
Den lever (ser iallafall ut att göra det), har iofs hållit mellan 5 och 10 plusgrader sen 1 december...
Den verkar leva än den här bilden är tagen för 1 månad sedan och nu är knopparna större...[attachment=19246:nerium.JPG]
Heja Andreas, har själv Oleander som övervintrar utomhus i krukor med en massa andra sk medelhavsväxter. Den överlever här i zon 1 utan minsta täckning av jord eller kruka ( men kanske inte alla grenar) och då räknar man ända med att övervintring i kruka i minus 5 är som minus 10 på friland, dvs 5 graders skillnad i frostkänlighet i kruka där rötterna lättare kan frysa. Har bott i sk Medelhavsklimat (dvs Milano) men vad vissa förstå-sig-påare här inte förstår, dessa sk medelhavsklimat har också enorma skillnader som tex Milano med Alperna som finns väldigt nära där, men likväl har man inte denna noja om att den överlever inte minus 4-5 grader! Inte ser du någon rusa in på vintern där med Oleander eller Oliv. (Men jag kan hålla med om att de inte blir så stora och ståtliga som de du ser på friland i Rom. Underbart!) Stort lycka till, knäck alla gränser, det är det de är till för
Yvonne
Alexander-VG-zon3
07-06-2008, 18:03
det var jag som skrev att den är död vid -4c -5c ,, jag har haft nerium ute både oskyddat och med skydd här i zon 1 och dom dog . så utan skydd kommer den inte tåla många frostgrader under en normal svenks vinter . dock finns det varianter som är härdigare och tål mer frost i rätt vinterklimat dvs det som finns nere i medelhavs området .
för annars har jag rosmarin,lager,kamelia,palmer,passiflora,kaktusar,yucca,hibiskusar,oliv,fikon på friland sen nå¨t år tillbaka . så jag är den som inte är så rädd för frost . för hela medelhavsområdet kan få frost . utom sydkusten som oftast håller frostfritt men i norra medelhavsområdet blir det kallt . problemet är ju att det oftast eller nästan alltid håller plusgrader på dagen och inte så långvarig kyla där nere . för när jag var och reste i turkiet så blev det kallt om nätterna men dagarna var oftast runt +10c +15c och soligt nätterna va runt +5c och lätt frost .
har svårt att tro att du har övervintrat en ''vanlig'' nerium ute i svensk zon 1 i kruka eller i mark i ett par vintrar utan skydd .
Andreas - din ser väldigt vacker ut och levandes , men du har ju även haft en mild vinter och rejält med skydd . hoppas bara att du får den att klara sig . min egen blommar för fult nu ute ( i kruka ) . men funderar på att försöka övervintra den i en frigolitlåda på balkongen det borde gå bra om vintern är mild .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|