Maggan S
Hej!

När är bästa tid att så fröer av vilda pelargoner?
Jag skulle vilja så lite succulenta pelargoner och pelargoner med knölrot. Har sått en hel del andra succulenter förut men aldrig provat pelargoner, är det något särskilt jag skall tänka på? Har ett förråd med en massa extraljus, både högtrycksnatrium och lysrör. Det blir någonstans mellan 15 och 20 grader där beroende på hur kallt det är ute, passar det eller skall jag hellre så dem på fönsterbrädan där det är lite varmare?
Var får man tag i fröer?

Jättetacksam för svar från er med mer erfarenhet!

Hälsningar från Maggan S
Lars-Olof Arvids
Hej Maggan och välkommen till Odla!
Jag brukar så Pelargonium inodorum i januari-februari. Fröna ska först ligga i varmt vatten över en natt, så jag brukar ha dem i en liten bytta på elementet. Sedan sår jag dem i krukor på fönsterbrädan. 15-20 grader är i kallaste laget. Lite undervärme från ett element är bra. Extraljus är säkert också bra, men jag har det inte och det fungerar ändå. Jag har lite frön av nämnda art som du kan få om du är intresserad.

Olle
ewa zon 3
Nu tycker jag är en jättebra tid att så vildpelargoner särskilt om man har tillgång till extrabelysning som du har.
Jag låter också mina fröer ligga iblöt över natten som Lars-Olof och sedan sår jag i bra såjord upplandat med lite grus. Sedan får såkrukorna stå med undervärme i köket nu på vintern. När det grott får de flytta in nära under lysrör på köksbänken och växa på sig lite. Efter omskolning och de hämtat sig lite får det flytta ut till uterummet under lysrör, där är ca 15 plusgrader.
Det finns en del specialknep också med kokande vatten och skalning av fröer men det behöver man inte ta till i första hand.
Här kan man hitta mer info, länkar och forum. Ofta finns det vildartsfröer till försäljning av privatpersoner inne i forumet under köp/sälj/byt rubriken.
Pelargonsällskapet
Här är en seriös fröfirma i Sydafrika som säljer bla vildartsfröer
Silverhill

Har just nu inga fröer över till just succulenter eller de med knölrötter men skicka ett Privatmeddelande, PM, om du skulle vara intresserad av att prova andra vildartsfröer. Välkommen säger jag också smile.gif

Kom på, de här såråden tycker jag är bra
såråd vildpelargoner från Wexthuset

/Ewa
Maggan S
Tack så jättemycket för hjälpen!

Hittade ERA Garden via pelargonsällskapets länksida som hade massor med succulenter och sorter med knölrot så nu väntar jag på min jättebeställning!

Då sår jag alltså i rumstemperatur istället och blötlägger fröerna ett dygn innan.

Tack, tack, från Maggan S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon