anilin
Mina paulor är alldeles grå där nya blad ska växa fram. Har stoppat ner Provadopinnar för en månad sen, men de ser bedrövliga ut.
Mvh anilin
Åsa, mälardalen zon 2
Svårt att se men det kan ju vara någon svamp (provadopinnarna hjälper bara mot insekter).
Bassam
Hej
Jag tycker att din växter ser ut sådär och har grå färgen på grund att mycket vatten i jord, menar jag mera fuktighet i jorden, så du kan noga med vattnar bara,
God lycka
H: Bassam
Christer i Falköping
Tror du vattnat dem lite väl mycket.
Christer.
anilin
Tack för svar!
Får prova att låta dem torka ut och se vad som händer.
Mvh anilin
Bassam
Hej
jag tycker att du vattnar dem mycket , och den har dålig jord som behåller vatten så det blir brist på syra till rötter sen blir växter så, jag tycker också om du kan blanda jord med mera sand.
God lycka
H: Bassam
Fenja
Pilla bort ytmöglet och vattna mindre så försvinner det.
Mvh
Fenja
Bassam
Hej
Jag tycker att om finns svamp kan man märka , kan du försöka dra handen på bladet om du känna att något som ändrad till exempel färgen, det betyder att svampen attackerade om det är inte något ändrad man kan om plantera och titta på rötter.
Obs: Om du kan omplantera den på plantering jord som blanda med sand och titta på rötter om de rutna eller inte, ta bort rötter som rutna.
God lycka
H:Bassam
LadyGes
Hej,
nää, det är inte DU eller ditt sätt att odla den som gett dig detta!
Du har ett klassiskt angrepp av dvärgkvalster, ett ruggigt litet kryp (och inte insekt - det är en Arachnid, spindeldjur kan man säga) med väldig förmåga att sprida sig.
Den suger växtsaft i mörkla vrår på din (eller...ALLA) planta. föredrar de mjuka, nya delarna i mitten. Därför ser din planta ut som om den blivit alldeles långhårig i mitten. De nya växtcellerna växer ju ut förvridna och förkrympta, men saintpaulians hår är intakt. Därför ser det extra långhårigt ut!

Detta är mycket smittsamt och du bör nog behandla ALLA dina plantor i samma rum (krypet är väldigt livskraftigt).
Ta upp plantan, krama bort all gammal jord, spola ren både bladen och rötterna om du kan ( +35 varmt vatten).
Låt den torka lite, eller hjälp den bli torr på bladen med t ex en frottéhandduk, som du nätt, nätt klappar torrt med.
Sedan omplanterar du i en god jord, lätt och luftig.
Därefter sprayar du ordentligt med Provado Plus, inte den som heter bara Provado (håll avståndet så den inte blir kyld av sprayet! Håll förresten andan själv också, inga barn eller djur i närheten, väl?)
Vattna igenom krukan, inte genomblött, bara lagom, och sätt den i en plastpåse. Använder du en vanlig hushållsplastpåse kan du knyta till den, den har porer som släpper igenom syre.
En sprayning till efter cirka 5 - 7 dagar.

Du kommer inte att få tillbaka själva centrumet i din planta, men har du varit noggrann och har både bra ljus ( gärna 12 tim/dag) och god temp (inte under +20). Den är tyvärr vanställd av krypen.
Men - sköter du den väl, kommer den att bilda flera små nya rosetter runt det torkade ögat.
Så småningom, när de är större, kan du pillra loss dem, använda en ny plastpåse som inomhusväxthus, och rota dem.
Flera fina saintpaulior, Voilá!
(Bilden visar en 60 cm stor planta av Ramblin' Spots, en grenad sort som är bussig att arbeta med)

hälsar LadyGes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon