snuffe
Häromdagen fick jag ett mail från en vännina med en länk till artikel i en kvällstidning. Jag öppnade länken i går varpå datorn hängde sig direkt. Som tur är hade jag kvalificerad IT-hjälp nära, så det gick att starta om datorn.
Jag uppdaterade virusskyddet och scannade hela datorn. 5 filer med virus hittades. De hade kommit in precis när jag öppnat länken.
Det finns allt skäl att tänka sig för när man klickar på länkar.
netaave
Ja precis, går aldrig in på expressen.se längre efter att ha haft liknande problem
aanderss
CITAT (snuffe @ 14-12-2007, 16:14) *
Häromdagen fick jag ett mail från en vännina med en länk till artikel i en kvällstidning. Jag öppnade länken i går varpå datorn hängde sig direkt. Som tur är hade jag kvalificerad IT-hjälp nära, så det gick att starta om datorn.
Jag uppdaterade virusskyddet och scannade hela datorn. 5 filer med virus hittades. De hade kommit in precis när jag öppnat länken.

öppna aldrig okända länkar i filer du får i mail
Eva i Skåne
Men hur är det med risken här då? Det länkas ju till kvällstidningsartiklar flera gånger om dagen i forumet. Är det samma risk för virus här?
Gossen Ruda
Tror inte att det var egentliga virus utan snarare olika spionprogram. Illa nog ändå, det borde vara förbjudet att sprida allt sånt.

Tillägg: jag öppnar aldrig länkar till tidningar för det händer alltför ofta att min dator låser sig då. Om jag däremot klistrar in länken i adressfältet brukar det gå bra men det är för jobbigt.
Berith
Och jag läser aldrig aftonbladet.se av just den anledningen att datorn hänger sej av alla länkar och popups dom har. Expressen.se funkar fint, lite trögt ibland kanske men inte så det hänger sej.

Ser att det är många som läser aftonbladet.se och länkar här men då öppnar jag inte, hur intressant ni än säger att det är. biggrin.gif
Netha
CITAT (snuffe @ 14-12-2007, 16:14) *

Kan du kanske också berätta vad det var för kvällstidning och vilken artikel.
Var det en Svensk tidning?

Jag vågar nästan garantera att man inte får virus om man läser artiklar i vare sig Expressen el Aftonbladet. Inte heller någon annan svensk tidning.
I annat fall skulle hundratusentals datorer dagligen smittas.
Nej, jag tror inte på sånt, eftersom jag läser bägge plus några till varje dag och aldrig har råkat ut för något.

Det faller ju på sin egen orimlighet att en tidning skulle smitta datorer... den skulle snabbt tappa sina läsare och vad jag vet så är bägge flitigt besökta.

Förresten, du som hade kvalificerad IT-hjälp nära ... visst anmälde den kvalificerade till tidningen att de "smittar" och vad fick ni för svar?

Det måste vara något unikt du drabbades av eftersom inget stått el hörts i någon media ang viruset.
Annars brukar de ju snabbt varnas om något dylikt händer.
Anma
Att datorn häger sig när man läser tidningarna beror mer på att deras sidor har så mycket info, bilder och (onödig)reklam som gör en trög dator än trögare. Tror inte heller att tidningarnas länkar skulle vara infekterade. De har nog en säkerhet i klass med bankernas, annars skulle de hackas sönder dagligen av hackers med påhittade nyheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon