Katti med torpet
29-07-2003, 14:06
I min rabatt har det dykt upp en vackert mörkt rödbladig "klöver" dvs jag tror inte att det är en klöver egentligen men nog ser bladen klöveraktiga ut. Tror att jag såg den blomma förra sommaren, blommorna såg nog ut som små, små ljusa hängande klockor, tror jag. Kan det stämma?
Det verkar som den har frösått sig för den dyker upp på alla möjliga /omöjliga ställen och låter jag den vara så blir det riktigt stora vackra ruggar.
Någon som vet vad det är?
Jag vet vilken sort du menar men tyvärr så har jag inte kollat upp vad de kan tänkas heta. De är rätt så fina tycker jag men sprider sig som ogräs. Har man en planta så har man snart fler tyvärr. Det blir små söta gula blommor på dem också. Enda sättet att hålla den i schack är nog att rensa bort plantorna som sått sig själv. Vill du inte ha så många plantor så borde det funka med ett lager med 1 dm täckbark i rabatten. Då får fröna svåra att rota sig.
Ann-Sofi i Uppsala
29-07-2003, 15:27
Jag har just köpt en kolonilott där det växer rödbladig oxalis ("lyckoklöver") precis överallt. Den är riktigt söt mellan stenplattorna och i rabatterna, men jag försöker hålla efter den lite innan den tar över. Jag har haft en sådan som krukväxt förut, men visste inte att den trivdes så bra utomhus. Den blommar med små, små rosa klockor.
/ Ann-Sofi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.