pisanggoreng
Hej,

(1) Undrar lite över den ideala luftfuktighetsnivån i övervintringsutrymme, typ växthus/orangeri, med en temperatur på 5-10 grader.

Följdfrågan blir om det finns några bra metoder för att försöka sänka luftfuktigheten...

(2) Någon som testat den här eller liknande så kallade "växtlampor": http://www.ebboflod.se/es/product/product....roductid=212213 Alla åsikter och tankar välkomnas.

Tack på förhand,

A
kerstin z5-6
Nja då blir det ju till att höja temperaturen i så fall -Det vill man ju inte -så luftcirkulation är i så fall det enda jag kan tänka mej hjälper -jag har vanliga lysrör i mitt, så där kan jag inte ge nåt råd
Lady Hamilton
Och även jag har samma åsikt som Kerstin. Övervintring utan fläkt för luftcirkulation skulle inte heller jag rekommendera no.gif
Själv har jag ca 30-40% luftfuktighet (litet "vattenfall" inne i rummet) och +10 - +15° Om DET är ompimalt luftfuktighet vet jag inte

pisanggoreng
Tack för svaren.

Jag har en fläkt, men den tenderar ju att bara blåsa omkring fuktigheten eftersom rummet är tämligen tätt. Gör man då rummet mindre tätt så kommer förstås kylan också in... Hm, svårt. Till saken hör ju att den skånska vintern är en ända lång fuktighet.

Men uppenbart är det att min luftfuktighet som alltid ligger över 95% inte funkar bra..!
kerstin z5-6
Ja -och höjer du tempen blir det dyrt -men det är nog enda alternativet ..
Tosan
Det enda jag kan tänka mig är en luftavfuktare. Den drar ju dessutom runt luften en del åxå. Nackdelen är väl att den kanske höjer temperaturen med nån grad, men det kan det kanske va värt?
freddie
CITAT (pisanggoreng @ 15-12-2007, 12:22) *
(2) Någon som testat den här eller liknande så kallade "växtlampor": http://www.ebboflod.se/es/product/product....roductid=212213 Alla åsikter och tankar välkomnas.
Tack på förhand,

Jag har två sådana till mina citrusväxter. De blir 80-90 grader varma så de lär sänka luftfuktigheten runtomkring plantan. Utan att vara extremt varm. Den kan placeras 4-5 cm från plantorna utan problem.
Lady Hamilton
Lysrör blir ca 30 grader varma och kan placeras alldelens intill plantorna, utan att bränna sönder plantorna/bladen.
Vid 80-90 grader och 4-5 cm:s avstånd bör risken vara mycket stor att plantorna/bladen bränns sönder
freddie
CITAT (Lady Hamilton @ 30-12-2007, 08:35) *
Lysrör blir ca 30 grader varma och kan placeras alldelens intill plantorna, utan att bränna sönder plantorna/bladen.
Vid 80-90 grader och 4-5 cm:s avstånd bör risken vara mycket stor att plantorna/bladen bränns sönder

4-5 cm ovanför översta bladverket fungerar, i alla fall på mina citrusar. Har haft det så i två månader, inga uttorkade eller brända blad. Tvärtom skjuts det massa skott och blomknoppar överrallt på växterna. Tillverkaren av "envirolites" rekommenderar detta minimiavstånd. Viktigt att veta i jämförelse med "vanliga" lysrörsarmaturer är att armaturen för "envirolites" är anpassad för användning till växter. Den släpper ut värmen uppåt genom ett galler. Jag är hittils mycket nöjd med produkten och kan rekommendera den!

Gott Nytt år!
pisanggoreng
CITAT (Tosan @ 29-12-2007, 16:04) *
Det enda jag kan tänka mig är en luftavfuktare. Den drar ju dessutom runt luften en del åxå. Nackdelen är väl att den kanske höjer temperaturen med nån grad, men det kan det kanske va värt?

Ja, jag har faktiskt provat det. Jag har läst här någon gång för länge sedan om någon som testat just detta med bra resultat, men det gick inget vidare för mig. Nu har dock uteklimatet blivit lite kallare och torrare och det har haft god inverkan på klimatet inne i växthuset. Det är mest pelargonerna det går lite illa för...

CITAT (freddie)
Jag har två sådana till mina citrusväxter. De blir 80-90 grader varma så de lär sänka luftfuktigheten runtomkring plantan. Utan att vara extremt varm. Den kan placeras 4-5 cm från plantorna utan problem. // Jag är hittils mycket nöjd med produkten och kan rekommendera den!

Det var ju kul att höra att någon har erfarenheter av lampan, och positiva sådana dessutom. Jag har inte beställt någon än, men ligger lite i startgroparna.
freddie
CITAT (pisanggoreng @ 01-01-2008, 19:22) *
Det var ju kul att höra att någon har erfarenheter av lampan, och positiva sådana dessutom. Jag har inte beställt någon än, men ligger lite i startgroparna.

Kanske skall tillägga att de drar en hel del ström, så du vet. Minsta lampan är på 125 watt, de finns upp till 250 watt.
pisanggoreng
CITAT (freddie @ 01-01-2008, 20:15) *
Kanske skall tillägga att de drar en hel del ström, så du vet. Minsta lampan är på 125 watt, de finns upp till 250 watt.

Hej! Jo, jag vet... det är den "lilla" på 125 watt jag kikat på, men även det är ju rätt mycket... Får se hur det blir.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 31-12-2007, 18:11) *
4-5 cm ovanför översta bladverket fungerar, i alla fall på mina citrusar. Har haft det så i två månader, inga uttorkade eller brända blad. Tvärtom skjuts det massa skott och blomknoppar överrallt på växterna. Tillverkaren av "envirolites" rekommenderar detta minimiavstånd. Viktigt att veta i jämförelse med "vanliga" lysrörsarmaturer är att armaturen för "envirolites" är anpassad för användning till växter. Den släpper ut värmen uppåt genom ett galler. Jag är hittils mycket nöjd med produkten och kan rekommendera den!

Gott Nytt år!

är det 80-90c varmt ovan för lampan eller i den ??

hur varmt har dina växter det ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon