mrsklintan
Hej rolleyes.gif

Jag är ny här på odla.nu. Jag och min man vill köpa hus under hösten, vintern i mellersta Skåne. Trädgården ligger ju lite "öde" vid denna årstid. Det jag vill veta är om ni har tips på vad man kan kolla efter för att veta om det är en fin trädgård.

Träden ser man, men allt det andra som man inte ser under snötäcket...

Tacksam för alla små råd nu när man ska ge sig ut i husdjungeln!

Mvh mrsklintan
Nina H
Har man en trädgård som man är stolt över så finns det nog en del fina foton. Fråga, fråga! Finns det fruktträd kan man ju se om de är välskötta eller vildvuxna, så får man en hint om ägarnas trädgårdsintresse.
Men -en trädgård kan man alltid gräva upp och göra om, terassera, plantera häckar, bygga uterum, bersåer, soldäck mm. Det viktigaste kanske inte är vad/om det finns för blommor.
Det som betyder något är ju läget. Kolla in hur solen går över tomten, titta om grannarna har höga träd som skuggar på solsidan. Vilket håll blåser det oftast från? Finns någon form av vindskydd där i form av större träd? Hur rinner smältvattnet? Är det sankt någonstans? Hur är det med infarten till tomten, kan det bli problem med snöröjning? Hur ligger tomten i höjdläge i förhållande till andra grannar? Det är inte roligt att ha en tomt där grannarna "ser ner" på en.
Ewa L
Absolut inget svar på din fråga, men när vi skulle flytta från Stockholm till Östergötland var det också mitt i vintern.

Huset vi föll för hade arkitektritad tomt med en liten gång igenom av marktegel, förbi lite vackra fruktträd. Vi var jättelyckliga, inte minst pga att det var 1000 m2 mot "frimärket" vi tidigare hade haft.

När våren kom insåg vi att vi hade köpt en jätteodling kvickrot och tistlar!! wacko.gif
Visst, arkitektritad! Varje buske etc. inritad men definitivt inte planterad. Fruktträden var till och med döda!

När jag ringde föregående ägare och frågade lite försiktigt om tomten, sade hon att de inte hade varit speciellt intresserade. Kände mig först lite lurad, men fick ta det med en klackspark. Jag skulle helt enkelt ha frågat mer!! Undersökningsplikten är ganska tvingande. Oftast är vi för fina i kanten, och vill inte hålla på och rota och dra fram.

Lycka till med husköpet och välkommen hit! biggrin.gif
mrsklintan
Tack för tipsen! Jättebra med det där hur solen faller in, hur det sluttar osv. Det har jag inte tänkt på själv.

Hur har det gått för din trädgård nu idag? Köpte ni nya fruktträd eller...?

Tack än en gång :-)

Mvh mrsklintan
Ewa L
Jodå, det blev nya träd + växthus etc. Huset såldes efter 2,5 år pga flytt igen, men det jag har nu: (mitt 7:e!!) Där skall då få bära ut mig! "Jag flytt' int'"
En vis man (kvinna ?) sade en gång: Det första huset du bygger är för din fiende. Det andra huset är till en vän. Det tredje är till dig själv.
Det ligger lite i det, svårt att veta hur man vill ha det, dvs prioritera vad som verkligen är viktigt till en början, men: Håller med Nina om det hon skriver till 100%.
Hannele
Vi kanske inte tänkte på alla detaljer när vi byggde, för barnen var små, i förskoleåldern.
Idag med tonåringar är vi dock jättelyckliga att det finns fungerande buss på 700 m avstånd.
Massa detaljer. Man får försöka tänka på sånt, som är svårt att ändra.
Nya fönster och nya tapeter på hus är lätt att fixa...
Ett fullfuxet träd kan kosta 50 000 - 100 000 kr! Det tar minst 20 år att växa upp.
Kolla skuggor, sittplatser, zon, jord - det tar sin tid se en "ny" trädgård.
Jag skulle ha svårt för ett hus med alla fönster åt norr... med bara norrträdgård.

Mitt motto är att kan man inte få vad man vill ha - får man lära tycka om det man har!
Det kan bli nya spännande dimensioner, om man inte är helt låst...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon