Westgöten
15-12-2007, 14:59
Bästa nätodlare!
I en barnbok som jag bearbetar till Lättläst-version förekommer planterade rosor som slingrar sig runt (vad jag förmodar är äppel)träden i en igenvuxen trädgård. Inga namn nämns på rosorna, och de beskrivs heller inte närmare. Dock utför några barn viss beskärning av torra delar medelst kniv.
Trädgården ligger alltså i Yorkshire, England, och året är ungefär 1910.
Vore väldigt tacksam för tips om möjliga sorter där och då. Och gärna tips om var jag kan läsa närmare om dem. Hurusom knopparna ser ut i april/maj, skötsel, beskärning och annnat trevligt i detaljväg.
Tackar på förhand
vänligen
Peter i Göteborg
Åsa, mälardalen zon 2
15-12-2007, 15:25
De allra flesta klätter/klängrosor behöver inte så mycket mer beskärning än att man tar bort döda och skadade grenar när björken har musöron på våren.
Väldigt många av dagens klätterrosor som man hittar i handeln är från 1800-talet och början av 1900-talet men jag skulle tippa på att man i början av 1900-talet i england främst hade brittiska och franska rossorter.
Jag tipsar om LÅ Gustavssons tjocka rosböcker (Rosor för Nordiska trädgårdar) speciellt den som tar upp en massa sorter och innehåller bilder på hundratals rosor, både historiska och moderna. Hans böcker lär du kunna få tag på via närmsta bibliotek. Den gamla upplagan finns i del 1 & 2, det är del 1 som innehåller alla bilder. Han kommer att komma ut med en ny uppdaterad Rosor för nordiska trädgårdar och då i 3 delar.
Westgöten
15-12-2007, 15:49
Tack för det raska svaret, Åsa!
Det enkla förfarandet med avlägsnandet av döda grenar stämmer väl med vad de gör i boken.
Och jag ska kolla upp Gustavsson!
Mvh
Peter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.