Jan Lindgren
15-12-2007, 16:04
Hej!
Det verkar som om det går att köpa rotningshormon i Sverige igen. Jag vet inte om det är lagligt så jag skriver inga adresser här. Sök efter svenska sidor med ordet rhizopon. Köp det som innehåller IBA (indolbuttericacid). Använd 0,3-0.5% till örtartade sticklingar. 0,8-1% till vedartade som tex rhododendron och barrträd. Starkare koncentration kan behövas för svårrotade sorter. Detta gäller IBA i talk. Gör man lösningar blir det lite annorlunda.
MVH
Jan Lindgren
Tack

för tipset
kompostjord
15-12-2007, 18:33
Jag får inte upp nån försäljningsida.
Hormonet är inte förbjudet i EU, det är bara vi trötta Svenskar som har bestämt att privatpersoner inte får köpa, fackfolk får köpa, har jag för mig. men är osäker.
Kan köpas på vilket Gardencenter som helst-men inte i sverige.
bra tråd,, har funderat på det där med rotningshormon, är det så effektivt alltså. går det fortare eller blir det säkrare resultat eller använder man det till växter som av någon anledning är svåra att få rötter på. använder ni det alltid?
kompostjord
15-12-2007, 23:48
Jag har testat det. Köpte den rätta varan i Prag.
Jag var livrädd när jag hanterade det, handskar o munskydd, vilka jag sedan kastade.
Jag försökte skänka lite av detta pulver till de som kanske skulle vara intresserade, men ingen ville ha.
Jag vet inte om jag fick fler rötter av pulvret, det var ett helt ovetenskapligt försök.
Christer i Falköping
16-12-2007, 08:58
Men är det inte lite vansinnigt att du använde det om du är så rädd för det? Nog för att jag gärna vill ha rötter på mina sticklingar, men att samtidigt vara livrädd för medlet jag använder? Nä, jag håller mig till salixvatten istället.
Christer.
kompostjord
16-12-2007, 09:35
hehe jo visst e det knäppt.
Men man vill ju få fler plantor av de svåra och åtråvärda, så man kan sälja och köpa torv.
Jan Lindgren
16-12-2007, 12:05
Hej!
Det är nog inte för att det är särskilt farligt som det inte säljs i Sverige. För att ett preparat ska få säljas här måste man betala mycket för registreringar o dyl. Marknaden för IBA är här mycket liten så det lönar sig inte för företagen.
IBA är en förutsättning för att kunna rota många arter och sorter. Ska man maximera resultatet så krävs det i allmänhet specialblandningar för varje sort. Det är lite knepigt för mig när jag sticker uppåt 100 sorters rhododendron och relativt få av varje sort. ( Jag har minskat ner lite, förr var det dubbelt så mycket.) Jag användet därför 1% i talk med lite svampmedel tillsatt. Till vissa svåra sorter använder 2%. Vill man förbättra det hela så kan man köpa IBA kemiskt rent, lösa upp det i polyetenglykol och sedan späda med vatten till önskad koncentration. Det är då ofta bra att blanda i lite IAA också. All forskning visar att hormoner underlättar rotning däremot finns mig veterligen ingen forskning som visar på fördelar med salixvatten.
En bra bok om du vill ha lite bakgrund och kunskaper om växtförökning är : Hartman and Kester: Plant Propagation, Principles and practices
Det är alltid massor av folk som vill ha IBA men jag är lite försiktig eftersom det inte är registrerat här i Sverige. Annars så skulle det nog vara en god affär att köpa några 10kilosförpackningar och packa om och sälja här på Odla.
MVH
Jan Lingren
Christer i Falköping
16-12-2007, 12:13
CITAT (kompostjord @ 16-12-2007, 09:35)

hehe jo visst e det knäppt.
Men man vill ju få fler plantor av de svåra och åtråvärda, så man kan sälja och köpa torv.
Ja, då får man ju ta lite risker
Christer.
Som Christer i Falköping säger är salixvatten bra.
Man kan också ta ett halvt vetekorn och lägga med snittytan uppåt, under sticklingen i krukan. Det är hormonet i vetekornet som gör susen.
Christer i Falköping
16-12-2007, 12:14
Har läst det också, men hur i skam var det man skulle dela det? På tvären eller?
Christer.
På bredden. (vad nu det betyder?)
Christer i Falköping
16-12-2007, 17:07
Då är frågan: Är bredden och tvären detsamma

?
Christer.
Stella-Polaris
16-12-2007, 18:35
Rotningshormon borde vara förbjudet...
Om ni anväder det så se till att ni har handskar, glasögon och dragskåp.. Var även ytterst restrektiva med mängden ni använder...
Henrik_
16-12-2007, 18:54
Hur gör man salix vattnet?
Piccante
16-12-2007, 19:19
CITAT (kompostjord @ 15-12-2007, 23:48)

Jag har testat det. Köpte den rätta varan i Prag.
Jag var livrädd när jag hanterade det, handskar o munskydd, vilka jag sedan kastade.
Jag försökte skänka lite av detta pulver till de som kanske skulle vara intresserade, men ingen ville ha.
Jag vet inte om jag fick fler rötter av pulvret, det var ett helt ovetenskapligt försök.
Skulle ett växthormon vara farligt för människor att hantera? Vi är ju ganska lika till fysiologin så det borde inte vara så farligt med växthormoner (med undantag för hormoslyr vilket jag har förstått kunde vara farligt, men är osäker).
Jan Lindgren
16-12-2007, 19:21
Hej!
Ursäkta min felstavning! IBA= indolebutyric acid Jag borde slå upp svåra ord innan jag skriver.
Stella-Polaris! Varför borde IBA vara förbjudet? Jag har inte hittat några större risker med det. Normal försiktighet och hygien är tillräckligt.
Jan Lindgren
Piccante
16-12-2007, 19:30
CITAT (Boxer @ 16-12-2007, 12:13)

Som Christer i Falköping säger är salixvatten bra.
Man kan också ta ett halvt vetekorn och lägga med snittytan uppåt, under sticklingen i krukan. Det är hormonet i vetekornet som gör susen.
Vi brygde eget öl på en växtfysiologilektion en gång

Vi testade om vattnet som kornet hade legat i fungerade som tillväxtmedel på rapsplantor och det gick bra. Tror hormonerna frigörs när korn gror (gäller givetvis vete oxå).
Big Gardener
16-12-2007, 20:56
Anledningen att man bör vara försiktig med hormoner över huvud taget är att det verkar i så oerhört små koncentrationer. När vi gjorde rotningsförsök med St Paulia sticklingar på växtfysiologin använde vi IAA i koncentrationer som låg på 0,1-0,001 mMol/l.
Att som privatperson hantera hormoner kan innebära ett enormt stort spill till omgivningen och detta påverkar växter och växtlighet i vår närhet. Därav förstår jag fullkomligt att restriktionerna är som de är.
ja kära nån,,, en använder alltid hormon, en annan vågar inte ta i det, ytterligare en annan salixvatten som någon annan säjer är helt odugligt
vart jag nåt smartare tro????
Jan Lindgren
16-12-2007, 23:37
Hej Birger!
Eftersom du jobbat med IAA så vet du att det bryts ner mycket snabbt av solljus och mikroorganismer. Det förstörs också snabbt i växten. Det är ett problem för användare för att så fort det är kontaminerat så kan man inte använda det längre. IBA är lite stabilare och är därför lite lättare att arbeta med.
MVH
Jan Lindgren
Maggan S
17-12-2007, 11:46
Intressant diskussion det här!
Det för mig osökt in på en annan fråga, är det någon som försökt sig på microförökning? Jag gjorde en del försök med orkidéer för ungefär 5 år sedan men hade ingen ordentligt steril miljö så nästan allt blev kontaminerat. Vore kul att börja experimentera lite igen. Någon som har någon erfarenhet?
Hälsningar
Maggan S
Jan Lindgren
17-12-2007, 13:53
Hej!
Jag pysslade lite med microförökning av rhododendron på nittiotalet. Jag använde ett gammalt badrum som lab. Det krävdes en hel del investeringar i utrustning och kemikalier. Min fru hade erfarenhet av sterilarbete så jag fick en del goda råd. Det tar tid innan man hittar rätt recept för varje sort men det är absolut inte omöjligt. Tänk på att det tar plats. Efter några månader hade jag många hundra barnmatsburkar och provrör på hyllorna. Jag var till och med tvungen att äta lite barnmat för att få tillräckligt med burkar. Stackars barn som tvingas äta detta! För mig var det enklast att ha ett enhetligt system för burkstorlek. Jag provade också med frön från härdiga orkideer. Det var inga problem. När det gäller härdiga orkideer hoppas jag att vi så småningom får en rapport från Kerstin. Jag hade nytta av boken: Plants from Test Tubes av Lydiane Kyte.
MVH
Jan Lindgren
Maggan S
17-12-2007, 14:19
Tack för svar!
Det är inte utan att jag blir inspirerad att börja igen. Burkar och provrör har jag kvar och diverse hormoner också (undrar bara om de fortfarande funkar, har haft dem i kylen hela tiden). Jag har boken även om det är länge sedan jag läste den. Dags att ta fram den igen!
Är det lättare med frön än med plantmaterial? Jag tror att jag alltid lät dem ligga för kort stund i alkohol/clorinlösning eftersom jag var så rädd att ta död på dem, bladen och stambitarna alltså. Det känns som om frön kanske tål lite mer? Har ju precis beställt en massa pelargonfrön så jag tror jag skall göra ett försök. Någon som vet vad pelargoner skall ha för hormoner?
Vid förra försöket använde jag en plastlåda som steril miljö som jag ställde in i ett rum som inte används så ofta. Det är nog en bra idé att sätta den i badrummet istället. Borde ju i alla fall vara mindre mängd damm i luften där. (Fast det är otroligt vilken variation på olika varianter av mögel och liknande det finns. Jag hade hela regnbågen med kontaminering tror jag.)
Började du direkt med rhododendron eller labbade du med annat också? Skolexemplet är ju alltid saintpaulia så man kanske skall åka till en blomsteraffär och köpa sig en sådan för att komma igång igen. Det är ju alltid roligare om det blir något!
Hälsningar Maggan S
Big Gardener
17-12-2007, 17:15
CITAT (Jan Lindgren @ 16-12-2007, 23:37)

Hej Birger!
Eftersom du jobbat med IAA så vet du att det bryts ner mycket snabbt av solljus och mikroorganismer. Det förstörs också snabbt i växten. Det är ett problem för användare för att så fort det är kontaminerat så kan man inte använda det längre. IBA är lite stabilare och är därför lite lättare att arbeta med.
MVH
Jan Lindgren
Visst är det så. Det är just därför vi använde IAA. Att IBA är stabilare gör det lättare att arbeta med, men detta ökar också risken att det ska tas upp av andra organismer. Även om IBA verkar i något högre koncentrationer än IAA betyder inte det att risken för kontamination ökar, snarare tvärt om.
Jan Lindgren
17-12-2007, 17:21
Hej!
Det finns ingen anledning att använda steril näringslösning för annat än orkidefrön. Andra fröer gror ju i alla fall. Jag började med rhododendron eftersom jag håller på mycket med dem. Frågan är väl egentligen vad ska man göra med alla tusentals plantor av en sort. Lyckas man så blir det ju så fasansfullt många. Jag använde aldrig alkohol utan bara clorin och tvättmedel. Det gick däremot inte att ta odlingsmaterial ute. Jag drev fram småplantor i fönstret och dem var det inte så stora problem med. Jag provade också olika tvättmedel och det visade sig att Grumme Tvättsåpa fungerade bäst för mig. Eftersom jag kunde få fram gott om sticklingar så var jag inte särskilt rädd att några skulle dö. Det blev också mycket olika resultat med olika sorter. Skulle jag börja nu så skulle jag satsa på azaleor och kalmia. De är lätta med microförökning men svåra med vanlig. Det skulle också vara intressant att driva fram plantor från bladen. Ökar man hormondosen så börjar det bli småplantor från bladen. Det anses att det finns större risk för mutationer bland dem så jag slängde alla sådana plantor. Egentligen så skulle man dra upp några tusen sådana plantor för att se om det dök upp någon intressant mutation. Men vem har tid och plats.
Jag hittade en liten anteckning. Jag tvättade normalt skotten i 25% klorinlösning i 10 minuter och sedan sköljde jag i autoklaverat destvatten.
MVH
Jan Lindgren
Rhytidiadelphus
16-05-2008, 14:23
Anmälan till Kemikalieinspektionens (KEMI) produktregister (gratis) kemikalieavgift tillkommer för tillverkade eller införda volymer av kemiska produkter till en sammanlagd vikt över 1.000 kg.
Varken Indole-3-butric acid (IBA, C12H13NO2) eller Indole-3-acetic acid (IAA, C10H9NO2) eller motsvarande auxiner förekommer i KEMIs begränsnings- eller bekämpningsmedelsregister.
Den enda kända humanpåverkan ämnena anses kunna ge upphov till är ögon- och luftvägsirritation vilket, i och för sig föranleder skyddsåtgärder.
Några ”restriktioner” eller specifika hälsovarningar föreligger således inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.