CITAT (susa @ 15-12-2007, 16:34)

Jag har i år fått klart mitt växthus och vinterförvarar växterna där för första gången. Pelargoner och margeruiter mår toppen och blomar för fullt, men flera av änglatrumpeterna har börjat mögla. Växthuset håller frosfritt, så det är ju ganska kallt. Måste de har det varmare, och är det i så fall bättre att ställa dem mörkt i matkällaren som är ca 12 grader?
Susa
mina möglar också nästan varje vinter dels för att jag tar in dom fuktiga dels för ev frost/kyl skador dels för att jag har dom i en fuktig källare i en temp på +10c . jag gör inget med mina mer än att försöka få ut dom så tidigt som möjligt i solen på våren dom skjuter oftast skott från stammarna nerifrån jorden eller rötterna plus kan delar se döda ut men där kommer nytt . hur mycket har möglat ?? när började det?? förra året möglade min ena ängel jätte mycket men då skar jag veck allt sjukt plus lät snitt ytan torka och sen la jag på smält stearin på ytan . kanske även funkar att bränna ytan . sen under våren då dom ska börja växa skär du en ny snitt yta .
det du ska göra nu är inte att höja värmen utan få torrare luft ( cirkulation ) och jag tycker inte du ska ta veck döda delar om du inte kan behandla snitt ytan . vi säger så här halva din planta är möglad du skär ner till friskt , JIPPI då kan det börjar mögla ännu LÄTTARE i den friska sår ytan mer du skär desto trevligare får möglet till sist har du ingen ängel kvar . bättre att ha kvar sjuka delar och låta det hålla på där . och ev låta det sprida sig sakta neråt . är väl miljön otrivsam för möglet så sprider den inte sig . så du bör göra en otrivsam miljö (ha jorden snustorr,luft cirkulation) . och mögel på änglar uppstår oftast av att den utsatt för frost eller för kall/fuktig miljö . har du andra friska växter bredvid så sprider sig inte möglet . vi har i vår källare runt 15änglar och 4av dom är min och 2 av mina har fått mögel dom andra änglarna trivs och har inget mögel alls . men skulle du beskära dom andra växterna då sätter si möglet på snittytorna .