susa
Jag har i år fått klart mitt växthus och vinterförvarar växterna där för första gången. Pelargoner och margeruiter mår toppen och blomar för fullt, men flera av änglatrumpeterna har börjat mögla. Växthuset håller frosfritt, så det är ju ganska kallt. Måste de har det varmare, och är det i så fall bättre att ställa dem mörkt i matkällaren som är ca 12 grader?

Susa
Bassam
Hej
Jag tycker att mögel kommer från mycket fukt i luft och jord, iallafall du kan borta alla skadad delar och senare kan du använda medicin som heter ( ATTAmon ) den här mot svamp ,senare om du kan flytta de in i huset det blir bättre på grund att svampen tycker inte om torr och varm stället till de blir friska.
Obs: det är smitt sjukdom du ska borta de sjuka ifrån friska växter snabb.
God lycka
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (susa @ 15-12-2007, 16:34) *
Jag har i år fått klart mitt växthus och vinterförvarar växterna där för första gången. Pelargoner och margeruiter mår toppen och blomar för fullt, men flera av änglatrumpeterna har börjat mögla. Växthuset håller frosfritt, så det är ju ganska kallt. Måste de har det varmare, och är det i så fall bättre att ställa dem mörkt i matkällaren som är ca 12 grader?

Susa

mina möglar också nästan varje vinter dels för att jag tar in dom fuktiga dels för ev frost/kyl skador dels för att jag har dom i en fuktig källare i en temp på +10c . jag gör inget med mina mer än att försöka få ut dom så tidigt som möjligt i solen på våren dom skjuter oftast skott från stammarna nerifrån jorden eller rötterna plus kan delar se döda ut men där kommer nytt . hur mycket har möglat ?? när började det?? förra året möglade min ena ängel jätte mycket men då skar jag veck allt sjukt plus lät snitt ytan torka och sen la jag på smält stearin på ytan . kanske även funkar att bränna ytan . sen under våren då dom ska börja växa skär du en ny snitt yta .

det du ska göra nu är inte att höja värmen utan få torrare luft ( cirkulation ) och jag tycker inte du ska ta veck döda delar om du inte kan behandla snitt ytan . vi säger så här halva din planta är möglad du skär ner till friskt , JIPPI då kan det börjar mögla ännu LÄTTARE i den friska sår ytan mer du skär desto trevligare får möglet till sist har du ingen ängel kvar . bättre att ha kvar sjuka delar och låta det hålla på där . och ev låta det sprida sig sakta neråt . är väl miljön otrivsam för möglet så sprider den inte sig . så du bör göra en otrivsam miljö (ha jorden snustorr,luft cirkulation) . och mögel på änglar uppstår oftast av att den utsatt för frost eller för kall/fuktig miljö . har du andra friska växter bredvid så sprider sig inte möglet . vi har i vår källare runt 15änglar och 4av dom är min och 2 av mina har fått mögel dom andra änglarna trivs och har inget mögel alls . men skulle du beskära dom andra växterna då sätter si möglet på snittytorna .
Alexander-VG-zon3
här är bilder

första änglen min vita som jag råkade glömma ute i en frost natt , jag tog in den direkt och det hade både varit frost och regnat under dagen = mögel och det visste jag .

väl inne i källaren lät jag möglet ha sin gång och jag satte den luftigt plus inte en droppe vatten ( tog väl in den i sept-okt nånting) och i nov började den bilda nya skott och möglet dog .

här ser du en bild på hela
[attachment=10571:änglar_002.jpg]

här en närbild på dött mögel och svamp
[attachment=10572:änglar_007.jpg]

och här kommer nya skott runt om hela stammen
[attachment=10573:änglar_008.jpg]

om jag nu klippt ner den efter varje nytt angrepp hade möglet fått fatt i roten/stammen mycket snabbare = den hade varit död då om jag hela tiden ha klippt ner den och låtit möglet fästa sig på nytt . men nu klippte jag inte ner den alls och möglet han dö och den lever och skjuter skott

här är min andre ängel , som jag också glömde ett par nätter när jag tog in den så levde dom här stammarna men mögel/svamp kom på stammarna och jag lät den va . och den skjuter nu skott .

[attachment=10574:änglar_011.jpg]

har ska du få se bilder på mina andra två änglar som jag redan tog in och dom var torrare plus inte skade . som du ser INGEN mögel och dom skjuter skott jag kan även vattna dom och dom kommer ändå inte få mögel . hade jag nu klippt av toppen på dessa änglar så då hade möglet kommit . [attachment=10575:änglar_013.jpg]

så dina andra växter kommer inte få mögel .

kerstin z5-6
De mår bättre i högre temp -är det över + 10 grader böär de ha lite ljus o en skvätt vatten då o då för att klara sig
Bassam
Om Möglar: mina möglar också nästan varje vinter dels för att jag tar in dom fuktiga dels för ev frost/kyl skador dels för att jag har dom i en fuktig källare i en temp på +10c . jag gör inget med mina mer än att försöka få ut dom så tidigt som möjligt i solen på våren dom skjuter oftast skott från stammarna nerifrån jorden eller rötterna plus kan delar se döda ut men där kommer nytt . hur mycket har möglat ?? när började det?? förra året möglade min ena ängel jätte mycket men då skar jag veck allt sjukt plus lät snitt ytan torka och sen la jag på smält stearin på ytan . kanske även funkar att bränna ytan . sen under våren då dom ska börja växa skär du en ny snitt yta .

det du ska göra nu är inte att höja värmen utan få torrare luft ( cirkulation ) och jag tycker inte du ska ta veck döda delar om du inte kan behandla snitt ytan . vi säger så här halva din planta är möglad du skär ner till friskt , JIPPI då kan det börjar mögla ännu LÄTTARE i den friska sår ytan mer du skär desto trevligare får möglet till sist har du ingen ängel kvar . bättre att ha kvar sjuka delar och låta det hålla på där . och ev låta det sprida sig sakta neråt . är väl miljön otrivsam för möglet så sprider den inte sig . så du bör göra en otrivsam miljö (ha jorden snus torr, luft cirkulation) . och mögel på änglar uppstår oftast av att den utsatt för frost eller för kall/fuktig miljö . har du andra friska växter bredvid så sprider sig inte möglet . vi har i vår källare runt 15änglar och 4av dom är min och 2 av mina har fått mögel dom andra änglarna trivs och har inget mögel alls . men skulle du beskära dom andra växterna då sätter si möglet
God lycka
Obs denhär texten ta från mina kompisar i trädgådsrum.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 16-12-2007, 00:16) *
Om Möglar: mina möglar också nästan varje vinter dels för att jag tar in dom fuktiga dels för ev frost/kyl skador dels för att jag har dom i en fuktig källare i en temp på +10c . jag gör inget med mina mer än att försöka få ut dom så tidigt som möjligt i solen på våren dom skjuter oftast skott från stammarna nerifrån jorden eller rötterna plus kan delar se döda ut men där kommer nytt . hur mycket har möglat ?? när började det?? förra året möglade min ena ängel jätte mycket men då skar jag veck allt sjukt plus lät snitt ytan torka och sen la jag på smält stearin på ytan . kanske även funkar att bränna ytan . sen under våren då dom ska börja växa skär du en ny snitt yta .

det du ska göra nu är inte att höja värmen utan få torrare luft ( cirkulation ) och jag tycker inte du ska ta veck döda delar om du inte kan behandla snitt ytan . vi säger så här halva din planta är möglad du skär ner till friskt , JIPPI då kan det börjar mögla ännu LÄTTARE i den friska sår ytan mer du skär desto trevligare får möglet till sist har du ingen ängel kvar . bättre att ha kvar sjuka delar och låta det hålla på där . och ev låta det sprida sig sakta neråt . är väl miljön otrivsam för möglet så sprider den inte sig . så du bör göra en otrivsam miljö (ha jorden snus torr, luft cirkulation) . och mögel på änglar uppstår oftast av att den utsatt för frost eller för kall/fuktig miljö . har du andra friska växter bredvid så sprider sig inte möglet . vi har i vår källare runt 15änglar och 4av dom är min och 2 av mina har fått mögel dom andra änglarna trivs och har inget mögel alls . men skulle du beskära dom andra växterna då sätter si möglet
God lycka
Obs denhär texten ta från mina kompisar i trädgådsrum.

hur menar du ?? confused.gif

jag skrev ju texten här innan i denna tråd
Bassam
Hej
Jag tycker att jag kopiera det för den skull från andra trädgårdskompis.
GOd lycka
Wetter
Hej!
Mina änglar brukar jag ställa i förrådet. Där får dem inte så mycket ljus förrådet håller ungefär 12 grader. När dom kommer in så låter jag jorden torka i krukan. Jag känner så att inte jorden blir för torr. Jag vattnar sedan lite men inte för mycket. När det börjar bli varmare ute brucklar jag börja vattna mina änglar mer. Om jag anser att dom behöver ny jord så brukar jag byta den då. Efter ett tag så börjar jag gödsla dem för dom kräver mycket näring för att få blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon