Full version: Minisinningia
tinamia
Mina minisinningia har vissnat ner nu. Jag undrar hur förvarar man knölarna svalt eller i rumstemperatur? Hur länge ska de vila? När ska man sätta igång dem igen? Är nybörjare på dessa växter så jag är tacksam för tips.
strepp
Hej
Skulle rek dig att skriva och fråga på Gesneriasternas hemsida eller om du vill kan jag höra med en kompis som odlar en del av dessa,Själv tycker jag det är svårt att få igång en knöl som har vissnat ner,någon har sagt att man ej bör låta en knöl som är yngre än 3 år ej vissna ner men som sagt..du får höra av dig isåfall jag ska mejla henne o fråga--
mvh strepp
tinamia
Tack för ditt svar. Du får gärna höra med din vän. De verkar knepiga men så vackra.
aldo
Jag har en sort av mini men den vilar aldrig helt .

Förvarar den i rumstemperatur , men vattnar inte så ofta .Den får ljus av extralampa i fönstret även om den ser ut att vila .

Vilken sort har du ?

" Övervattna inte! Om växten någon gång fått torka ut och vissnat ner så släng inte plantan eftersom den skjuter på nytt från knölen. Vissa sorter går självmant i vila ."

http://www.gesneriasterna.se/
tinamia
Minisinningia Danielle har vissnat ner helt och caitlin är på väg, ska försöka hålla den vid liv om det går.
strepp
Hej
Detta tips har jag fått av en annan kompis
---------
När de blir gängliga och slutar blomma brukar jag ta bort allt från knölen, både blad och jord, och sätta om dem i ny jord. Då kommer de fint igen. Jag brukar aldrig låta dem vila.
-------
Du kan inte ta sticklingar av de som håller på att dö? har hört att man helst inte ska låta en knöl under 3 år att vila.Har mina i ett miniväxthus nu för att hålla ge dem lite luftfuktigheten .De får extra tillskott av ljus nu..
Hälsar strepp..
aldo
Här ser ni min lilla 'Pinafore ' som började bli risig för c:a 2 månader sedan men idag ser det ut så här i krukan .

Den lever under extraljus o ibland sätter jag en avklippt PET-flaska över krukan .

[attachment=10656:8_12_001.jpg]

aldo
Här syns sticklingen jag tog när 'Pinafore ' började bli risig .

[attachment=10658:8_12_002.jpg]
tinamia
Tack för alla svar och tips.
strepp
Hej
Kolla på denna innehållsrika hemsida..
Om du slår MSN grupper /Gesneriastsidan,Finns otroligt bra skötselråd på micro /minisinningia och massa annat smått o gott ,vill du bli medlem skriv till ..

Gesneriastsidan@groups.msn.com

Mvh strepp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon