|
Ja jisses, jag började så för läääänge sedan  Men då främst i kylskåp som ska tas fram efter nyår. Och så har det blivit lite krukväxter och en massa fruktfrön. Går ju hemma sjukskriven och behöver nåt att sysselsätta mig med om dagarna.
pisanggoreng
15-12-2007, 20:31
Jag sådde ett gäng ökenrosor för en dryg vecka sedan, och förvånansvärt många har redan grott. Annars brukar jag har 1:e januari som startdag.
kerstin z5-6
15-12-2007, 20:31
japp jag är med -Gott odlingår själv
*Ulrica*
15-12-2007, 20:35
Nä, jag måste hålla mej till en bit in i januari. Eftersom det blir första gången vill jag inte riskera att källaren blir full innan jag kan flytta ut sådderna. Problemet är väl hur jag ska veta vilket jag ska så först... det måste väl vara det som gror och växer långsammast och inte blir så stort? Men hur vet jag det... kan jag visa er hela min frölista så att ni kan säga i vilken ordning jag ska så?
Tack detsamma Ladyn! Självklart önskar jag alla er andra också ett Gott Nytt Odlingsår 2008!
Men!!! När räknar ni att det nya odlingsåret börjar? Är det när man sår frön eller när man tar sticklingar?? Jag gjorde nämligen ett experiment i sept..............räknas det måntro ..........
För övrigt så tycker jag att pisans datum om den 1:e jan är alldeles förträffligt , det är ungefär den tiden jag också brukar börja
CITAT (Gillan @ 15-12-2007, 20:46)  Tack detsamma Ladyn! Självklart önskar jag alla er andra också ett Gott Nytt Odlingsår 2008!
Men!!! När räknar ni att det nya odlingsåret börjar? Är det när man sår frön eller när man tar sticklingar?? Jag gjorde nämligen ett experiment i sept..............räknas det måntro ..........
För övrigt så tycker jag att pisans datum om den 1:e jan är alldeles förträffligt , det är ungefär den tiden jag också brukar börja Ja just ja, jag glömde ju önska tbx  Gott nytt olingsår till er alla! Men alltså...jag har inte slutat ta sticklingar än, så antingen tar året aldrig slut, eller så började det nya för länge sen isf.... Så det är nog när jag tar fram fröna från kylen... eller...?
Alexander-VG-zon3
15-12-2007, 21:07
gott nytt odlings år alla  ,, fast mitt slutar aldrig . har en massa fina välvuxna plantor i min lila kuvös
Lady Hamilton
15-12-2007, 21:10
Personligen anser jag det nya odlings året börjar antingen*vid sådd av frön som skall gro "direkt" *uttagning av frö sådder ur kylskåp/ tar in från snön *när sticklingar visar rötter
Alexander-VG-zon3
15-12-2007, 21:13
CITAT (Lady Hamilton @ 15-12-2007, 21:10)  Personligen anser jag det nya odlings året börjar antingen*vid sådd av frön som skall gro "direkt" *uttagning av frö sådder ur kylskåp/ tar in från snön *när sticklingar visar rötter  jamen då har mitt redan startat  ,, fast inte så många plantor än . har inte alla hemma ,, får man skryta lite med bilder ,, är jätte stolt över mina Longan(dom bruna bladen)
Lady Hamilton
15-12-2007, 21:19
CITAT (flaxss @ 15-12-2007, 21:13)  ....får man skryta lite med bilder ,,  Japp! det får man......... Snyggt jobbat flaxss
Alexander-VG-zon3
15-12-2007, 21:21
CITAT (Lady Hamilton @ 15-12-2007, 21:19)   Japp! det får man......... Snyggt jobbat flaxss  snäll du är  ,, då kan jag känna mig lite stolt över mina Longaner
CITAT (Lady Hamilton @ 15-12-2007, 21:10)  Personligen anser jag det nya odlings året börjar antingen*när sticklingar visar rötter   Det svaret måste vara ett bevis på att mitt experiment är en början på ett nytt odlingsår Jag klarade nämligen inte av av att ta in alla mina Änglar på ca två-metrs höjd och lika breda. Två av de största tog jag in, resterande tog jag V- skott på. Och de har .................tom blomknopp  . Rötterna kan jag tyvärr inte uttala mig om, då jag inte näns att dra upp dem från den jord de är satta i
kerstin z5-6
16-12-2007, 01:20
CITAT (*Ulrica* @ 15-12-2007, 20:35)  Nä, jag måste hålla mej till en bit in i januari. Eftersom det blir första gången vill jag inte riskera att källaren blir full innan jag kan flytta ut sådderna. Problemet är väl hur jag ska veta vilket jag ska så först... det måste väl vara det som gror och växer långsammast och inte blir så stort? Men hur vet jag det... kan jag visa er hela min frölista så att ni kan säga i vilken ordning jag ska så?  javisst går det bra om du vill
Christer i Falköping
16-12-2007, 08:52
Gott Nytt från mig med då. Fast de fröerna som skulle gro fort, står fortfarande och stampar, medans de som skulle ta ett par månader verkligen kom igång genast Christer.
Helen i Piteå Zon 5
16-12-2007, 14:01
Gott Nytt odlingsår till er alla från mig med! Mitt har redan startat så jag är på G.
Margith
16-12-2007, 14:17
Gott nytt odlingsår från mig också, till er alla! En vecka hit eller dit, spelar roll.... mina vildpelargoner växer och mår  Perennerna får vänta till efter nyår. Nu fick jag dessutom en påminnelse om att det är dags för penséerna. Det är 20 år sedan jag provade senast, men visst minns jag rätt: det var Lady Hamilton som var experten på dem?
Jag anslutar mig,fast mitt odlingsår tar antingen aldrig slut eller så börjar det om i mitten/slutet av januari då jag väcker pelargonerna och sår lite grann det mesta sår jag dock inte förän i mars/april.
God nytt odlingsår!
Lady Hamilton
16-12-2007, 14:26
CITAT (Margith @ 16-12-2007, 14:17)  .....Nu fick jag dessutom en påminnelse om att det är dags för penséerna. Det är 20 år sedan jag provade senast, men visst minns jag rätt: det var Lady Hamilton som var experten på dem? Näe inte expert  men ett eller annat tips finns i mitt Penseé album här på Odla............
skogstroll
16-12-2007, 14:46
ja jag börjar nog först med chili i februari eller så, sen blir det såddmaraton
Gott Nytt Odlingsår till er alla
Jag ligger ännu i planeringsstadiet men ska väl igång januari-februari.
Gott Nytt Odlingsår till er alla från mig också (mina frön ligger och bidar sin tid i köks-skänken...hmm..)
ewa zon 3
16-12-2007, 17:38
Gott Nytt Odlingsår allihopa!Vildpelargonfröerna såddes i mitten av november och en hel del av dom behöver skolas om nu. Sen var Anki V här på forumet snäll och delade med sig av två sorters fröer till Moses brinnade buske så de har jag "sått" i kaffefilter i kylen. Om det vill sig så gror de där. Penséerna får åka i jorden kring nyår. Ja och en del annat förstås som ska ut elller in eller var det till kylen. "Frö-sådds-demens" finns det något som heter det när allt bara halkar runt i hjärnan som en smörklick? Utan mina anteckningar skulle det inte bli många rätt /Ewa
ängsvädd
16-12-2007, 19:44
Gott Nytt Odlingsår önskar även jag. I januari startar jag upp med att så vildpelargonfröna jag fick av Olle  Ska även så Opuntiakaktusar, som förhoppningsvis kommer att ge kaktusfikon så småningom. Nu går jag omkring och studerar alla knoppar på bladkaktus och brudorkidé, hoppas allt går bra så det blir blommor
är det möjligen här som jag kan få hjälp med vilka frön jag kan så nu och ställa ut i snön som vi inte har ännu, och vilka som gror lätt om jag sår dem i vår
Ja absolut, eller kanske ännu hellre i sådd och förökning Vad har du tänkt så för nåt?
lång lista gloriosa superba galega off. heuchera sanguinea gunnera manicata agastache scrophularia hyssopus off. ephedra viridis hyoscyamus niger rudbeckia occidentalis sanguisorba off. scutellaria laterflora verbena hastata scrophularia nodosa cardiocrinum giganteum monarda punctata leonurus cardiaca verbena off. nu är den slut, många krukor blir det, tur jag har stor trädgård
Även jag önskar er alla ett Gott nytt frösådd år Mitt började faktiskt redan i slutet på oktober när jag tog sticklingar av vissa ”vara rädd om pelargonior”  . De står nu under lysrör och flera av sticklingarna blommar redan  . I början på december så sådde jag ; Amsonia tabernemontana Trollius ircuticus Penstemon serrulatus Asklepias inkarnata Alchemilla mollis DICTAMNUS albus DICTAMNUS albus 'fraxinella' Anemone sylvestris Aconitum hemsleyanum Adenostyles alpina Vad jag förstod så behövde dessa kyla så jag tycket det var lika bra att ställa ut dom. I kväll har jag, ”mitt i julstöket” slagit ihjäl någon timme på olika frösidor för att beställa pelagrgonfrön och penséer….. ja, ja det blev lite mer också  …räkningen slutade på 480:-…..så nog är mitt nya frösådd år igång alltid. /Anki
stennie
17-12-2007, 09:36
Hänger också med sådde strelitzia och gul bergingefära i förra veckan  .....kliade för mycket!
Lady Hamilton
17-12-2007, 11:33
Det blev en sort med röd-lila-vinröda kruskantade och ljusblå, rosa stora enkla och en lila sort med vitt ansikte. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att även pillra ner lite egensamlade fröer också 2008 skall jag endast driva upp 80st Penseér............. men konstigt nog har jag sått 120st.......
pisanggoreng
17-12-2007, 18:57
Nu gror det också   Åtminstone 30 ökenrosgroddar har tittat upp.
maja zon 5
18-12-2007, 12:23
Hej !
Även här i Bollnäs har både pensé och pelargonfröerna blivit sådda. Bara julen är över så får man lägga sig i "startgroparna" för vårsådden. Härligt ! Har även ett antal krukor utomhus under täckväv och tjockt lövlager, snön lyser nämligen med sin frånvaro här. Får väl hoppas att det kommer lite till jul. Får önska er alla på forumet en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT odlingsÅR Maja zon 5
kerstin z5-6
18-12-2007, 12:53
God jul alla frösåddsfreak och andra  Tettan -Såråd och sånt tar vi i sådd och förökningsavdelningen -finns många där som kan hjälpa till Ställ bara en ny fråga och ta med de fröslag du vill ha råd om
Hrmm. Här har det tjuvstartats... Man får väl "skörda" fram i januari...
[attachment=10670:Lycopers...y_Tim__3.jpg] Blommande tomaten 'Tiny Tim'
kerstin zon 5-6 ledsen om jag stör i fel avdelning, saken är den att jag försöker passa på om det pratas i någon avdelning om sådant jag behöver få reda på. själv kan jag inte starta egna trådar för då åker jag ur forumet med en väldig fart och får starta om igen. men det dyker säkert upp på rätt ställe snart det jag behöver hjälp med, ber om ursäkt igen
ha en GOD JUL
malin72
19-12-2007, 09:45
skogstroll
19-12-2007, 10:16
petade ner ett lärkträdsfrö i jord i förra veckan, försöka duger
Wow! Lady Hamilton dina pensé bilder gjorde mej sugen på att så! Då får jag väl börja tidigt i år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|