kerstine
en del av mina frisseesallatsplantor har blivit jättelika och tornliknande. har de fått växa för länge? tänker de gå i blom? vad göra för att hindra den konstiga tillväxten? hinner inte äta så mycket sallad som jag tänkte när jag sådde... finns det något bra sätt att förvara "färdigväxta" plantor?

tacksam för tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Det låter som om den går upp i stock (=den ska blomma). Tror inte man kan stoppa blommorna men det brukar gå bra att plocka blad ändå och äta. Själv sår jag sallat i omgångar och sår bara lite per gång p.g.a att sår man mycket hinner man ändå inte äta upp det och sallat brukar inte gå så bra att frysa och liknande så det är svårt att spara.
kerstine
ska absolut övergå till att så i omgångar - har just nu ett helt sallatsland att tugga mig igenom smile.gif
yla
jag tog frön från min förra året o i år har jag också massor av sallat tongue.gif men de e gott på morgonmackan osåvidare sallad hela dagen
de känns som särimmner eftersom salladen var morgon är lika fin o lika stor varje morgon trots att jag plockar friskt
ska låta några gå i frö i år också det känns mysigt med EGEN sallad
mitt sallads land började med en köpt kruka m sallad som jag satte ner i jorden o plockade vartefter o som sagt sen gick i frö smile.gif
härligt me eget
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon