Vad är retarderingsmedel egentligen? Jag har tidigare frågat om problem jag har med mina hibiskusar, och jag tror att problemen uppstår efter en tillväxtperiod när bladen ändrar karaktär från att vara mörkgröna, blanka och llite krusiga till mer naturliga och ljusare gröna. Är växterna extra känsliga när medlet försvinner?
Susa
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2007, 12:35
Retarderingsmedel är kemikalier som är ganska giftiga det finns inte så många som man får använda i sverige i dag och de som finns hör till klass 1 = de allra giftigaste medlena som kräver högsta cerifikat för att man ska få använda dem.
Retarderingsmedlena gör växterna mer kompakta och på hibiskusar verkar bladen även bli hårdare och tätare i vävnaderna och när medlet släpper blir växten rangligare och bladen lösare = större och mer ljusgröna.
tack för snabbt svar! När tillsätter man det, redan när de sticks, alltså innan de kommer till försäljnng här?
Susa
Christer i Falköping
16-12-2007, 13:03
Något lite glädjande kan jag berätta om. Det forskas en hel del om att kunna göra retardering utan kemiska medel numera. De har nämligen en tendens till att ha ihjäl plantorna. Man har kommit på att om man reglerar värme och ljus på ett visst sätt, får man fram en lika effektiv väg att hålla växterna låga och kompakta under en längre tid. Kommer inte riktigt ihåg hur de gjorde, men har för mig att de bl.a. vände på hur varmt det skulle vara på natten respektive dagen. Har vi tur kan vi kanske få växter som överlever en längre tid trots att de på detta sättet hålls låga och kompakta.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2007, 13:53
Japp det är många som retarderar med hjälp av temperaturen numera, så gör vi på jobbet vi har ingen anställd numera med behörighet för klass 1 + det mesta odlas numera ekologiskt på jobbet.
Retarderingsmedel används under odlingen flera gånger efter att de börjat växa till sig inte i sticklingsstadiet. (+det är karens på den typen av medel så man brukar inte få sälja växterna förren efter en viss tid det ska ju inte vara farligt att hantera växterna vid försäljning och hemma hos konsumenten)
ängsvädd
16-12-2007, 15:59
Jag har fått ett svar från Allt om Trädgård:
CITAT
Det är ljust och svalt som är hemligheten. Och hur svalt, beror på vilken växt det är. Hibiskus skulle jag gissa på 10-12 grader på natten och dryga 20 på dagen...
Hoppas på fler svar framöver.
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2007, 16:04
Om det är retardering via temp man ska göra så ska det vara varmare på natten än på dagen. Enkelt förklarat så är det så att på dagen samlar växten in kolhydrater via solljuset, på natten sker andningen som är temperaturstyrd, vid andningen förbrukar växten kolhydrater. Är det kallt på natten så förbrukar växten lite kolhydrater och när morgonen kommer finns det ett överskott av kolhydrater som växten kan tillverka nya växtdelar av och är det mycket extra kolhydrater satsar växten på längdtillväxt = det blir långt mellan noder och dyl. Om man istället höjer temperaturen på natten och då främst de närmsta timmarna till morgonen så förbrukas massor av kolhydrater och till morgonen finns det inte så mycket extra kolhydrater så växten kan inte bygga så mycket nytt och kan då inte sträcka på sig speciellt mycket.
ängsvädd
16-12-2007, 16:11
Mycket intressant. Den optimala retarderingen uppnås väl om man både styr med ljus och temp? Mycket ljus på dagen bör väl vara bra så att inte plantorna behöver sträcka sig efter ljus? Någon som vet hur man åstadkommer retardering med hjälp av ljuset?
Växten bildar kolhydrater, energi med hjälp av ljuset.
Jan Lindgren
16-12-2007, 17:04
Hej Åsa!
Du kan använda CCC. Det är klassat som 2L. Det är bara Alar som är 1L. Det finns ingen karenstid när det gäller prydnadsväxter på något av preparaten.
MVH
Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 16-12-2007, 18:04)

Hej Åsa!
Du kan använda CCC. Det är klassat som 2L. Det är bara Alar som är 1L. Det finns ingen karenstid när det gäller prydnadsväxter på något av preparaten.
MVH
Jan Lindgren
CCC ser ju inte så mysigt ut:
http://physchem.ox.ac.uk/msds/CH/(2-chloro...m_chloride.html
Jan Lindgren
16-12-2007, 19:29
Hej!
CCC verkar vara som vilken kemikalie som helst. Hade den varit riktigt farlig hade den varit förbjuden. Skyddsåtgärderna verkar också vara helt normala. Man använder alltid skydd när man använder växtskyddsmedel och andra kemikalier med någon risk. Man kan däremot undra varför konsumenterna absolut ska ha dessa misshandlade växter. Titta på alla dessa små Aster nova-belgii som säljs. Jag tror att det gäller att försöka sprida kännedom om hur en normal växt ska se ut.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
16-12-2007, 19:36
CITAT (Jan Lindgren @ 16-12-2007, 19:29)

Hej!
CCC verkar vara som vilken kemikalie som helst. Hade den varit riktigt farlig hade den varit förbjuden.
Vad är riktigt farlig. Vem definierar det. Jag litar inte på att alla kemikalier som säljs inte är riktigt farliga. Det finns flera kemikalier, minns ej vilka, som Sverige hade förbud på, men i och med eu-inträdet fick vi inte ha kvar förbuden.
Jan Lindgren
16-12-2007, 21:08
Hej Mimmi!
Allt kan missbrukas. Den absolut farligaste kemikalien som säljs är ett svampgift. Det dödar massor av människor varje år, trots det krävs det inga skyddsåtgärder. Den enda restriktionen är att den inte får säljas till minderåriga.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
16-12-2007, 21:24
CITAT (Jan Lindgren @ 16-12-2007, 21:08)

Den absolut farligaste kemikalien som säljs är ett svampgift.
Vad heter det giftet?
ängsvädd
16-12-2007, 21:50
CITAT (MimmiH @ 16-12-2007, 21:24)

Vad heter det giftet?
Glöm min fråga, jag var lite trögfattad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.