Full version: Bromsar
Mythen
Hej!

Kanske inte hör hit men är det någon som vet hur bromsarna lever. Vi har så otroigt mycket broms men vart kommer de ifrån?? Hur för ökar de ig och HUR blir man av med dem??
Nina wacko.gif
Tommy
Vad jag har hört så bor de i marken, typ gräsmattor och så... det är därför de är på en som sören när man klipper gräset.

Hittade en häftig bild på broms KOlla här
Nina H
Min erfarenhet är att det finns mycket bromsar där det finns hästar, kor o dyl. Samt vid badstränder, de gillar väl att maten är nytvättad! Fråga Anticimex hur ni ser till att de inte trivs fullt så bra hos er.
Eva i Skåne
CITAT (Tommy @ 29-07-2003, 20:19)
Hittade en häftig bild på broms KOlla här

VILKET MONSTER

Ont gör det också när de sätter sig på en sad.gif mad.gif . Bits eller sticks de??? Vi säger alltid biter om bromsar/ hästaflugor, men är det så?

Är broms och hästfluga och kofluga samma sak? Min man säger att bromsar är mycket större (närmast helikopterstorlek laugh.gif ) och är farliga som ormbett??? unsure.gif
Nybörjare
Vet inte så mycket om bromsar men jag vet att de bits, inte sticks. De tar helt sonika och biter bort ett stycke kött (hud tongue.gif). Dessutom så bits de inte inomhus när de kommit in, läste någonstans att det troligtvis hade med syrenivån att göra.

Har ni tänkt på att korvkiosker och liknande som ligger nära skog och mark ofta på sommaren har mer eller mindre bromskyrkogård innaför sina rutor? Kan det ha med bromsens köttbehov att göra tro?!
digitalkarin
Bromsar är blodsugare. Fast de har inte en sån där fin liten nål som myggor, som knappt känns, utan rejäla doningar. Det gör ont när de sticks, men de sprutar inte in något anti-koaguleringsgift som myggorna, så att det kliar.
Jag måste säga att jag föredrar bromsbett framför myggbett.
De gillar när man är svettig eller fuktig, och vistas gärna kring hästar.
Pher
Jag brukar svälla upp när jag blir biten av en broms, så något måste de göra med mig. Alltså mkt mer än vanligt myggbett.
Eva i Skåne
Olika bud ser jag rolleyes.gif Bits OCH sticks kanske biggrin.gif Ont gör det. Det kan nog alla hålla med om.
Visst kan man svullna upp riktigt ordentligt Pehr. Det har jag också upplevt. Det är då det är bromsar, säger min man. På tal om det där med olikhet mellan broms och hästafluga.
Eva i Skåne
Förlåt. PHER ska det vara ser jag nu.
Ingo
Ang. det där med skillnad på broms och hästfluga o.s.v. -
Bromsar, som egentligen en sorts flugor, finns i flera arter. Den största arten (i Sverige åtminstone) heter fäbroms. Den lever mest på boskap och jag tror att det är samma sak som hästfluga. Men det finns många olika dialektala namn på de olika bromsarterna så det är svårt att säga vad som är vad egentligen.
Gossen Ruda
Fyller på med mer bromsologi. Tillhör flugfamiljen Tabanidae med 41 arter i Sverige. Larverna lever i fuktig jord eller vid strandslammet av vattensamlingar. Rovdjur som lever på insektslarver, maskar och snäckor. Honorna är blodsugare medans hanarna lever på nektar och liknande. Jag är så glad att jag är karl, hoho. Fritt efter Birgitta Andersson.

Jag citerar från Chinery, Nordeuropas insekter: "Mundelarna är i princip byggda som hos stickmyggorna, men alla ingående delar är korta och breda. Mandibler och maxiller skär och hugger hål på huden, varefter blodet sugs upp av laballae på labium." Klart som korvspad.

Till bromsarna hör även blinningen, en färggrann trekantig sak. För att inte tala om regnbromsen som helt tyst kommer och landar, ofta på benen, och sen utför ovanstående smärtsamma procedur.
Eva i Skåne
Usch ja, dessa odjur kunde vi väl klara oss utan wink.gif

Blinningen hade jag helt glömt. Jag gissar att det är den som kallas blinnknagge på skånska- göingedialekt (inte min, men makens smile.gif ).
Fialotta
Va lustigt att ni skriver om Bromsar just i dag rolleyes.gif
Mitt barnbarn blev biten i går kväll när vi tog ett kvällsdopp vid sjön..
han är 8 år och skrek i höga sky unsure.gif
Han fattade inget och inte jag heller förrän jag fick se såret på handen,
då trodde jag det va geting men min man sa att det är Broms för det var en bit hud borta på såret...men han svullnade upp med röda prickar i hela ansiktet
efter en stund och såg knappt nåt...så vi in till akuten och blev sittande på huddinge hela natten..visade sig att han var allergisk mot bett överhuvudtaget...kan
ligga latent i kroppen tydligen och bryta ut när som helst!
Tack för bilden Tommy...visade mitt barnbarn bilden och han tyckte det va en stor äcklig en som bitit honom...dessutom fick jag lite mer fakta här ...tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon