Har precis skrivit på. Tack för länken.
Elsa blir livrädd när det smäller. Går inte att få ut henne.
Förra året gjorde jag så här för att lindra:
På eftermiddagen åker vi till havet. Där får hon länge och väl jaga bollar i sanden, och springa upp och ner för skogsbackarna. Hon är så slut när vi åker hem att hon somnar i bilen. Vid 22.30-tiden sätter jag på 70-talsdisco högt på stereon, drar ner alla persienner har någon kompis hos oss med en icke skotträdd hund. Det har faktiskt funkat rätt bra. Hon blir fortfarande rädd, men inte så hysterisk som tidigare år.
Det hade varit bra om fler berättade hur ni gör för att undvika terrorn. Jag har hört om lugnande medel att hunden fortfarande blir lika rädd, men inte kan flytta sin kropp som den ska då. Det tycker jag låter nästan ännu värre. Är det så? Vad har ni för erfarenheter?
Det finns något slags luktferomoner som man kan spraya i rummet, har jag sett i djuraffären. Någon som provat det?
Det allra värsta tycker jag inte är själva tolvslaget. Det kan jag ju - som jag beskrev överst - förbereda oss för. Det värsta är att de håller på och "småsmäller" två veckor innan och två veckor efter!

T.o.m. händer det att de skjuter mitt i sommaren!Det kan komma när som helst, och kommer det stoppar Elsa svansen mellan benen, drar förtvivlat för att komma hem och lyssnar inte alls på mig, fast jag är lugn och bestämd. Jag blir alldeles förtvivlad.

Alla som har skotträdda djur vet vad jag pratar om.
Jag fick höra om en familj med en dubbelmoral som inte liknar något annat:
Familjen (en bit ut på landet) har djur som alla är skotträdda (hundar, katter, hästar), trots detta skjuter de MYCKET raketer! Förvisso inte hemma på sin gård, för där kan de ju aldrig ha nyårsfest p.g.a. djurens skräck. Så därför åker de in till byn/stan och skjuter massor och skrämmer alla andras djur!
Nu får jag nog sluta innan jag får hjärnblödning som jag kokar...