Full version: Amaryllis
Esteban
Hej

Hade fått en Amaryllis förra året och blommade vid julafton.
Ställde ut krukan i balkongen under sommaren och vattnade och gödslade den precis som man skulle göra.
Innan frosten kom tog jag in den och vattnade väldigt lite i nåra veckor o slutade gödsla, bladen gulnade och den var redo inför vilan.
Jag ställde in den i min mörka källare och är kvar där nu fortfarande utan att nåt har hänt.
Vet inte hur temperaturen ser ut i min källare men kanske runt 20 grader, hur viktigt är det egentligen med att det ska vara svalt för amaryllisen under vioperioden?
Räcker det bara med mörker?

En till fråga: Hur länge ska den vara i källaren?
Dilara
Det är inte så viktigt med temperaturen bara det inte blir för varmt.
Mina står nu oxå i en källare (18-19 grader) o de brukar klara sej finfint.

Du ska låta de vara där tills den första knoppen sticker ut ur löken, den brukar komma i januari eller februari, ibland till och med så sent som i slutet av april!

När knoppen väl kommit fram, tar du hem den o börjar sköta om den precis som du hade gjort från början.

Lycka till! smile.gif
Esteban
Tack för snabbt svar smile.gif

Men jag glömde fråga: ska de omplanteras ? när ? de står inget omplantering i odlas beskrivningar eller på andra ställen, någon som vet?
Tosan
Länk
När den börjar visa ny knopp enligt det här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon