Trottoarbonden
Hej!

Sedan jag, som vanligt, tagit in mina citrusväxter från växthuset har de drabbats av ohyra och håller på att dö. Någon som känner igen krypen och vet hur man har ihjäl dom?

/Johanna
Åsa, mälardalen zon 2
Ullöss, brukar sprida sig ganska bra så håll plantorna isolerade. De är svåra att bli av med luddet skyddar lössen mot insektsmedel. Provadopinnar som sticks ner i jorden brukar ha effekt men det tar ju lite tid innan medlet transporterats runt i växten. Ullöss kan även leva på rötterna och tyvärr brukar provadomedlet främst transporteras runt i de gröna växtdelarna så man behöver ofta stoppa ner provadopinnar även efter att alla ovan jord har dött ifall man ska vara ganska säker på att få en effektiv bekämpning.

Bionim tror jag också skulle vara ganska effektivt det förstör insekternas fortplantningsorgan, det tar lite tid att ta död på alla men det brukar vara effektivt utan att vara alltför giftigt. Detta medel går nu att få tag på igen Weibulls har tagit in det i sortimentet. Tyvärr är det mycket dyrt. Jag använde det mot sköldlöss på mina orkideer för flera år sedan med strålande resultat då alla andra sätt inte hade funkat, det kostade dock uppåt 200kr för någon deciliter och jag tror inte det har blivit billigare (sköldlössen kom aldrig tillbaka, jag har inte haft en sköldlus sedan dess).
Lady Hamilton
Tyvärr har dina växter angripits av Ullus löss -cry-.gif De brukar vara svåra att bli av med för de angriper ofta även rötterna crying.gif så du måste ta bort all jord och kolla även de.
Börja med att plocka bort alla du ser och torka av växten med såplösning (5%) eller såpsprit (3%) Men detta kan även skada växten sad.gif Glöm ej att tvätta krukan o fatet NOGA!
Ett annat sätt att pröva är att ta bort alla löss, byta jord Plantera i en ny ren kruka och pröva med Provadopinnar (gärna 1-2 beroende på jordvolymen, upplösta som du vattnar i direkt) Och sedan stoppa ner "resten" av pinnarna i jorden. Efter ca 10 dagar märker du om du fått bort dem
Dessa löss brukar vara mycket svåra att bli av med Antingen testar du eller så kastar du de angripna plantorna
freddie
Vad otäckt det verkar med dessa ullöss, lider med dig! Någon som vet hur man förebygger angreppen?
Bassam
Hej
Hej
Jag tycker att du kan gör vad Lady sa ta bort alla delar som skadar hårt sen du kan borta ullöss på borsta, lägga borsta i såpvatten och borta alla Ullöss från hela växter, också från rötter, sen tvätta växter på vatten som har 43 gradar, nu kan byta jord och plantera på nya jord( blommor jord), på slutet du kan sätta i kruka några Provado plus Pinnar några dagar.
Obs: nästan alla sjudo angripa svaga växter, kanske du har mycket kväv ijorden förska balansera mellan kväv och Kalium och PHOSPHOR, men i lla vall ullöss suga näring utifrån så det är lät att ta bort den.
God lycka
H: Bassam
freddie
Man kan ju också skita i det och göra något vettigt i stället...
Trottoarbonden
Tack alla för hjälpen! Det låter ju tyvärr lite hopplöst... Vill inte använda allt för mkt gift då frukterna ju är tänkta att ätas. Ska se över dom och se om några plantor går att rädda eller det blir citrus-himlen nästa för dem alla...
God Jul på er!
kerstin z5-6
Citrusfrukterna kan ätas efter provado behandling -6-8 v så är giftet borta -och citrus bär ju frukt längre än så ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon