|
Gossen Ruda
16-12-2007, 21:55
Har en gammal enkel fåtölj som behöver tvättas. Eller slängas. Tror det är en IKEA så den är inte antik. Dyna och en litet ryggstöd av grovt tyg med skumgummi under på en trästomme. Den har varit med om en del så den är ganska skitig, sist hade min pappa den och har förmodligen spillt kaffe för det finns en del bruna fläckar. Började lite försiktigt med skumtvätt men det gjorde ingen skillnad. Övergick till vanlig tvätt med skurborste och tvättmedelslösning. Blev bättre, mycket ljusare i tyget fast nu syntes kaffefläckarna bättre. Hmm. Nästa åtgärd blev att blöta upp tyget med kaffefläckarna med koncentrerad tvättmedelslösning och sen efter en stund ovan nämnda tvättning. Nu blev det skillnad. Visserligen hände det inget med större delen av dynan men dom ställena där jag blötlagt först blev väldigt rena. Fast kaffefläckarna är ju kvar och syns ännu tydligare i dom rena ljusa fläckarna. Nu funderar jag på nästa drag. Nån som vet vad man tar bort gamla kaffefläckar med?
Ångtvätt kanske? Färgaffärer brukar ha så man får hyra olika apparater, de borde ha koll på vad som funkar. Vet att svågern brukar hyra nån maskin som gör bilklädslar som nya och luktar nya.
Eva i Skåne
16-12-2007, 23:22
Har tyvärr inget tvättråd. Kan du inte lägga en snygg pläd över fåtöljen? Den behöver ju inte täcka hela stolen, men fläckarna åtminstone
Inga från Närke
16-12-2007, 23:58
Är nog svårt att få bort fläckarna nu eftersom du har tvättat det redan. Brukar inte fungera så bra efter olika behandlingar. Tror nog du ska följa Evas råd eller klä om, köpa nytt och sedan skydda den nya med tyg eller pläd som är lätt att tvätta.
myskmadra
17-12-2007, 11:37
Det jag kan råda är att prova Almgrens sidentvål eller galltvål/ myskmadra
netaave
17-12-2007, 12:12
Klä om den, både enkelt o kul att göra själv, annars inte speciellt dyrt hos en tapetserare
CITAT (Tosan @ 16-12-2007, 22:20)  Ångtvätt kanske? Färgaffärer brukar ha så man får hyra olika apparater, de borde ha koll på vad som funkar. Vet att svågern brukar hyra nån maskin som gör bilklädslar som nya och luktar nya. Det där skulle jag gärna vilja höra mer om Vi har beige tyg&skinn i vår bil och förarstolen börjar se lite trist ut efter några år. Skulle vara toppen om man kunde rengöra den på nåt sätt.
Är det läder på sätet? Isåfall ska du ta ekols lädertvål. Smörj efter med tex minkfett... Lädertvålen finns bla på granngården och i olika hästsportsbutiker.
CITAT (Tosan @ 17-12-2007, 13:12)  Är det läder på sätet? Isåfall ska du ta ekols lädertvål. Smörj efter med tex minkfett... Lädertvålen finns bla på granngården och i olika hästsportsbutiker. Det är läder på stolsidorna men nån sorts tyg på själva sitsen.
[attachment=10630:S3400027.JPG] Här en bild på när jag nyss hade köpt buicken och städade upp den... Man kan inte ens ana vars jag tvättat och inte. Eller...?  CITAT (Betty @ 17-12-2007, 13:15)  Det är läder på stolsidorna men nån sorts tyg på själva sitsen. Aha.. Ja då är det nån sån där maskin... Men som sagt, fråga på färgaffären, de vet vad man ska använda och brukar hyra ut till en rimlig peng.
CITAT (Tosan @ 17-12-2007, 13:20)  [attachment=10630:S3400027.JPG] Här en bild på när jag nyss hade köpt buicken och städade upp den... Man kan inte ens ana vars jag tvättat och inte. Eller...? Aha.. Ja då är det nån sån där maskin... Men som sagt, fråga på färgaffären, de vet vad man ska använda och brukar hyra ut till en rimlig peng. OK,  för tipset!
netaave
17-12-2007, 16:24
CITAT (Betty @ 17-12-2007, 13:05)  Det där skulle jag gärna vilja höra mer om Vi har beige tyg&skinn i vår bil och förarstolen börjar se lite trist ut efter några år. Skulle vara toppen om man kunde rengöra den på nåt sätt. Jag har en ångtvätt som jag skrivit om tidigare, den gör rent allt och vi använder den mycket. Den går även runt i släkten så här års när mattor ska tvättas och sofforna fräschas upp. Har taagit bort kaffefläck med den på en vit fåtölj av canavas men det var en färsk fläck. http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...amp;hl=Ångtvätt
CITAT (netaave @ 17-12-2007, 16:24)  Jag har en ångtvätt som jag skrivit om tidigare, den gör rent allt och vi använder den mycket. Den går även runt i släkten så här års när mattor ska tvättas och sofforna fräschas upp. Har taagit bort kaffefläck med den på en vit fåtölj av canavas men det var en färsk fläck. http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...amp;hl=ÅngtvättVisst ... jag har läst de gamla trådarna, men ändå aldrig fått svar på ... Vart tar smutsen vägen? Ångas den upp och hur går det i så fall till? Om jag ångar på en skitig matta ... Vart tar smutsen vägen? Försvinner den Hokus Pokus eller? Ångar jag skitigt kakel i kök el badrum ... vart tar skiten vägen? Nog för att jag vet att man kan ånga på smutsig soffa osv och få den att både se ut och se fräschare ut ... fast sanningen är att smutsen sitter kvar där... eller?
Gossen Ruda
17-12-2007, 21:53
Beträffande ångtvätt så håller jag med Netha och andra som undrar var skiten tar vägen? Den enda möjligheten är att den trycks in i stoppningen för att sen komma fram vid en större vattenskada. Det är därför man helst bara skall skumtvätta möbler. Inget alternativ för mig.
Jag har läst alla råd men inget passar egentligen inte just mitt fall. Galltvål finns nog inte i min affär t.ex. Sen är det inte mycket idé att satsa för mycket som att klä om den. Det senaste jag testade var ammoniaktvålblandning. Detta tillsammans med koncentrerat tvättmedel på hela sitsen. Den verkar bli ren förutom fläckarna givetvis fast dom ser lite blekare ut.
Troligen har kaffet? i det närmaste blivit ett med tyget på dessa minst 10 år. Tyget och skumgummit verkar dock klara det mesta så jag skall gå med starkare grejor när jag får tid. Tack alla som engagerat sig.
Galltvål brukar finnas i färgaffären. Någon sådan har du nog i närheten?
netaave
17-12-2007, 22:54
CITAT (Netha @ 17-12-2007, 21:39)  Visst ... jag har läst de gamla trådarna, men ändå aldrig fått svar på ... Vart tar smutsen vägen? Ångas den upp och hur går det i så fall till? Om jag ångar på en skitig matta ... Vart tar smutsen vägen? Försvinner den Hokus Pokus eller?
Ångar jag skitigt kakel i kök el badrum ... vart tar skiten vägen? Nog för att jag vet att man kan ånga på smutsig soffa osv och få den att både se ut och se fräschare ut ... fast sanningen är att smutsen sitter kvar där... eller? Och jag svarar som jag gjorde innan då att jag dammsuger först och ångar sen, och fläckarna försvinner, om dom sen finns kvar inne i mattan så syns eller luktar dom inte iaf
CITAT (Anma @ 17-12-2007, 22:36)  Galltvål brukar finnas i färgaffären. Någon sådan har du nog i närheten? Den finns på Hemtex också. Både i fast och flytande form.
Bettson
17-12-2007, 23:08
Vanish och ångtvätt
Gossen Ruda
18-12-2007, 08:40
Ok, skall leta efter galltvålen om den är så bra.
Jag har köpt galltvål på Coop, fanns i fast form 49kr och flytande ca 200 -250 ml 95kr.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2007, 08:40)  Ok, skall leta efter galltvålen om den är så bra. Den är suverän.
Finns galltvål även på DUKA.
Bettson
18-12-2007, 09:58
Tänk jag tyckte nog inte att galltvålen var så bra......... har jag fått en dålig sort tro.
Ett tvättmedel med aktivt syre i fungerar bättre.
Gossen Ruda
22-12-2007, 22:29
Har nu inhandlat en stycken galltvål på Hemtex och testat. På sätt och vis försvann en fläck, fast tillsammans med tyget.  Möjligen gnubbade jag för mycket just där, andra fläckar stannade kvar tillsammans med tyget. Så nu var problemet löst, stolen hamnar i en återvinningscontainer nästa gång jag skall slänga prylar. Misstänkte nog att fläcken krypit in i fibrerna och bitit sig fast.
CITAT (Netha @ 17-12-2007, 21:39)  Visst ... jag har läst de gamla trådarna, men ändå aldrig fått svar på ... Vart tar smutsen vägen? Ångas den upp och hur går det i så fall till? Om jag ångar på en skitig matta ... Vart tar smutsen vägen? Försvinner den Hokus Pokus eller?
Ångar jag skitigt kakel i kök el badrum ... vart tar skiten vägen? Nog för att jag vet att man kan ånga på smutsig soffa osv och få den att både se ut och se fräschare ut ... fast sanningen är att smutsen sitter kvar där... eller? Det blir ju ungefär samma sak när man gnuggar på soffan med ett rengöringsmedel på en borste. För att få smutsen att verkligen rinna bort så måste man väl ta loss tyget och tvätta det. Om man har ångtvätt kan man ju ha en trasa o gnida efter med, i övrigt blir det väl mest så att skiten löses upp och försvinner in i stoppningen. Men som sagt, det blir ju inte annorlunda om man gnider med en vanlig trasa. På kakel är det ju mycket enklare för då rinner ju smutsen ner och torkas upp med trasa, den försvinner ju iallafall inte in i materialet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|