|
fröhamstern
17-12-2007, 13:34
en liten fråga? kan ja få pekan nöt från affärens nötblandning att gro kanske nån som vet...
Prova går ju alltid, men om det går vet jag inte. Låt oss få veta.
Det visar sig, jag har 2 i kylen nu
Anders Roslagen
23-12-2007, 21:24
Man gör likadant som med valnötter som de är släkt med, men jag har inte testat, bara valnötter.
Pekan är svåra att klara inomhus som plantor eftersom de blir rejält stora och vill ha vintervila men inte så kallt som vi har ute ju.
Piccante
23-12-2007, 21:32
även jag tänkte testa med pecannöt. rapporterar här om jag lyckas.
Alexander-VG-zon3
23-12-2007, 21:33
CITAT (Anders Roslagen @ 23-12-2007, 21:24)  Man gör likadant som med valnötter som de är släkt med, men jag har inte testat, bara valnötter.
Pekan är svåra att klara inomhus som plantor eftersom de blir rejält stora och vill ha vintervila men inte så kallt som vi har ute ju. prova går ju alltid att göra , där den växer vilt är det ju riktigt kalla vintrar ner mot -28c -30c . sen finns det ju olika provinser ( ?) av den så man bör ju så fall välja sorter som växer där det är mer kyligt typ dom som växer vilt i norra usa . skulle tro den har samma härdighet som tulpanträd,pawpaw . så testa kan man ju har dock inte hört några som har testat den ute . jag skulle gärna vilja testa en planta och se för skojs skull hur den klara vintern hos mig . sommaren är väl det största problemet ,, plus kräver den lätt frost och kylig vinter , kan tänka mig att det blir svårt för den att få frukter i sverige . men att ha den ute kan man ju prova om man bor milt CITAT (Markus_H @ 23-12-2007, 21:32)  även jag tänkte testa med pecannöt. rapporterar här om jag lyckas. prova att plantera den ute i marken . det är ju inte lika kallt i mark . plus prova inne i kylen
Christer i Falköping
24-12-2007, 08:09
Problemet med de nötter vi köper i butiken kan vara behandlade med antigrningsmedel, så att de inte startar inne i påsarna. Men jag håller tummarna, skulle själv vilja testa. Christer.
Kravodlade borde dock inte vara behandlade. Vete katten bara om de finns som kravodlade? Christer.
Alexander-VG-zon3
24-12-2007, 11:26
CITAT (Christer i Falköping @ 24-12-2007, 08:09)  Problemet med de nötter vi köper i butiken kan vara behandlade med antigrningsmedel, så att de inte startar inne i påsarna. Men jag håller tummarna, skulle själv vilja testa. Christer.
Kravodlade borde dock inte vara behandlade. Vete katten bara om de finns som kravodlade? Christer. jag skulle vilja ha plantor att ha ute , man kankse skulle köpa krav odlade nötter och prova .
Christer i Falköping
24-12-2007, 14:50
Om du hittar någon butikskedja som har det kan du väl berätta det här? Har ju lite väl kärv zon här, men det skulle vara roligt att testa. Christer.
Alexander-VG-zon3
25-12-2007, 12:31
lovar att berätta det , en pekan buske på södersidan skulle se snyggt ut . ( om du nu vill överleva så att säga )
Christer i Falköping
26-12-2007, 07:22
CITAT (flaxss @ 25-12-2007, 12:31)  lovar att berätta det , en pekan buske på södersidan skulle se snyggt ut . ( om du nu vill överleva så att säga ) Fast jag hoppas att du inte menar att mitt liv hänger på att pekanen skall stå på södersidan  utan pekanens Christer
Alexander-VG-zon3
26-12-2007, 15:40
CITAT (Christer i Falköping @ 26-12-2007, 07:22)  Fast jag hoppas att du inte menar att mitt liv hänger på att pekanen skall stå på södersidan  utan pekanens Christer menade pekanen såklart  ,, dig vill jag gärna att du lever
Jan Lindgren
26-12-2007, 16:41
Hej! Varför inte beställa frön från någon firma. Jag tänkte beställa frön ihop med de övriga men insåg att jag är för gammal för att vänta i 20 år innan träden bär frukt. De ger mest mellan 75 och 120 år. Jag har beställt lite frön från www.treeshrubseeds.com men de har inte kommit än så jag vet inte om de är pålitliga. MVH Jan Lindgren
Hur gör ni då? *jättenyfiken*
Ska nöten öppnas? Vad sätter ni den i? Mörkt, varmt?
Alexander-VG-zon3
03-01-2008, 19:03
CITAT (Lottiz @ 03-01-2008, 18:47)  Hur gör ni då? *jättenyfiken*
Ska nöten öppnas? Vad sätter ni den i? Mörkt, varmt? inte öppna den , utan plantera den i fuktig jord och sedan kyligt, inne i kylen eller ute i jorden(nedgrävd i kruka med nät över) . sen sätt ev ut den så gror den till våren . har du den ute i marken ta in den innan frosten och övervintra svalt +5c . den passar inte som krukväxt inne åretrunt . så här skulle jag gjort , om det funkar vet jag inte om man får den att gro såhär alltså .
CITAT (flaxss @ 03-01-2008, 19:03)  inte öppna den , utan plantera den i fuktig jord och sedan kyligt, inne i kylen eller ute i jorden(nedgrävd i kruka med nät över) . sen sätt ev ut den så gror den till våren . har du den ute i marken ta in den innan frosten och övervintra svalt +5c . den passar inte som krukväxt inne åretrunt . så här skulle jag gjort , om det funkar vet jag inte om man får den att gro såhär alltså . Jag sandpapprade skalet lite åxå innan jag lade i blöt, sådde och ställde i kylen. Ska bli spännande att se om det funkar.
Alexander-VG-zon3
03-01-2008, 19:36
CITAT (Tosan @ 03-01-2008, 19:29)  Jag sandpapprade skalet lite åxå innan jag lade i blöt, sådde och ställde i kylen. Ska bli spännande att se om det funkar. ahh , sandpapper tänkte jag inte på ett bra tips
Christer i Falköping
03-01-2008, 20:40
Ja, det är bra att tunna ut skalet en hel del. Sedan kan det nog vara bra om temperaturen variera lite som ute i naturen. Christer.
Alexander-VG-zon3
03-01-2008, 21:00
CITAT (Christer i Falköping @ 03-01-2008, 20:40)  Ja, det är bra att tunna ut skalet en hel del. Sedan kan det nog vara bra om temperaturen variera lite som ute i naturen. Christer. därför man kan ta ut sådden efter den varit inne i kylskåpet  och har man den ute så gror den ju när den vill .
fröhamstern
16-01-2008, 18:22
tjingeling. kul o se alla era tipps om pecan nöttern. Ja gjorde som en annan skribents morfar el pappa hade gjort m sina valnötter, stack in en tandpetare mellan skal-`skarven` för att hjälpa den lite o sen i kruka o ut i inväntan på en frostnatt ,o sen in i +5 gradiga garaget. ska bli kul o se om nån av oss lyckas, hoppas de. :rose:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|