Hej
Har en perenn i min trädgård (se bild) som jag inte vet vad det är. Den är inte speciellt stor (se fingret). Den har en taggig stam. Vet någon vad det kan vara. Idag växer den på en undanskymd plats i trädgården, i skugga samt rätt tort och armt..
Skulle kunna tänka mig att den skulle bli större om den fick rätt växtplats.

Vänligen
Christian
jenalsam
29-07-2003, 21:07
Har du sett den blomma? Det är nog lättare att identifiera den då..
Jenny
Hej Jenny
Nej jag har tyvärr aldrig sett den blomma, vet inte ens om den gör det.
/Christian
Katti med torpet
30-07-2003, 13:26
Du säger att den är liten, kan det vara för att den är bebis?
Jag tycker bladen påminner om en växt som heter parasollblad men den är ju allt annat än liten...
En frodig bladväxt för skuggiga lägen om jag inte är ute och cyklar.
Jag tycker också att det ser ut som Parasollblad. Har en sån hemma och den blir det en blomstängel på med små vita blommor på ungefär som en vippa (lite svårt att förklara). De blir rätt stora med åren. Gödsla och vattna så ska du se att den växer.
Här är en bild på parasollblad, om det nu kan vara den.
Hej alla..
Ja den ser ju onekligen ut som en miniatyr av ett Parasollblad. Men den har inte växt ngt direkt på ett par år, men det kan ju bero på stället där den växer.
Jag skall läsa in mig på parasollblad, och se vad den vill ha, så gör jag ett försök med att flytta denna..
Tack skall ni alla ha för att Ni tog er tid..

Vänligen
Christian
Jag tror det är en Anagrambräcka, Tellima grandiflora
har den i trädgården, den har dessa ljusa sträva hår på stjälkarna.
Blommar maj- juni med svagt små rosa klockor, ca 25 cm långa stjälkar.
Bildar små tuvor som nävor.
Fryser inte bort, verkar väldigt robust!
Men säker kan man inte vara när man inte sett blomman.
Jag tycker att det ser ut som en alunrot. Alltså den ursprungliga grönbladiga, inte de rödbladiga som är så poppis nu. Men jag är inte säker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.