Åsa, mälardalen zon 2
17-12-2007, 17:03
Är det någon som vet vart man kan hitta en normalstor tagine (en slags lergryta) i Stockholmstrakten till humant pris?
Jag tänkte önska mig en tagine i julklapp men det verkar inte säljas på så många ställen. Cordon Bleu har en för runt 1500kr vilket jag tycker är i saftigaste laget och sedan har jag hittat 2 olika tagine på en butik som heter marrakesh bazar á la modell jättestor som man knappt kan lyfta utan mat men för det mer humana priset 450kr.
OBS! Jag vill inte ha IKEAs fuskvariant jag vill ha en i lera och den ska användas i ugnen.
Åsa, mälardalen zon 2
18-12-2007, 10:01
Putt**
Åsa, mälardalen zon 2
03-01-2008, 17:39
Jag hittade en tagine idag

som jag shoppade för mina julklappspengar så även om jag inte fick någon på julafton kan man ju säga att jag fick en i julklapp.
[attachment=11184:tagine1.JPG]
Den var fin den Åsa!
Och tagine är suveränt gott!
Ciczi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-01-2008, 17:39)

som jag shoppade för mina julklappspengar så även om jag inte fick någon på julafton kan man ju säga att jag fick en i julklapp.
Snygg, vart hittade du den någonstanns?
Bettson
03-01-2008, 17:50
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-01-2008, 17:39)

OCh hur hanterar man denna apparaten då och med vad?
Åsa, mälardalen zon 2
03-01-2008, 17:58
Jag var tillbaks till Marrakesh bazar i Stockholm (inte långt från hötorget) idag och de hade fått in lite fler taginegrytor så nu hade de även lite mer normalstora och så väldigt dyrt var det inte heller (350kr).
Bettson man gör grytor i den. Man lyfter på locket och lägger ner vad man vill ha i grytan, sätter på locket och stoppar in den i ugnen där den sakta får koka, traditionellt sett är det nog ofta lammgrytor man gör men man kan även göra vegetariska grytor och liknande.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-01-2008, 17:58)

...//.....Bettson man gör grytor i den. Man lyfter på locket och lägger ner vad man vill ha i grytan, sätter på locket och stoppar in den i ugnen där den sakta får koka, traditionellt sett är det nog ofta lammgrytor man gör men man kan även göra vegetariska grytor och liknande.
Låter som en variant på lergrytan. Vad är skillnaden, förutom formen?
Åsa, mälardalen zon 2
03-01-2008, 18:21
Med tanke på att den är glaserad så blir det lite mer ånga i den än den vanliga lergrytan och man kan ställa fram den direkt på bordet och servera ur den, den är snyggare, den här kan man ju ha framme som prydnad också (den gamla schlemmertopfen står långt in i skåpet den är inte så fin att jag vill ha den framme, den gör jag mest kyckling i)
Tagine grytan är väl dessutom speciell för Marocko om jag inte minns fel...

Ciczi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-01-2008, 18:21)

Med tanke på att den är glaserad så blir det lite mer ånga i den än den vanliga lergrytan och man kan ställa fram den direkt på bordet och servera ur den, den är snyggare, den här kan man ju ha framme som prydnad också (den gamla schlemmertopfen står långt in i skåpet den är inte så fin att jag vill ha den framme, den gör jag mest kyckling i)
Okej, då förstår jag.
Har du några bra recept på mat som man kan tillaga i den?
Fördelen med Tagine måste väl vara just glaseringen ... då behöver den väl inte blötläggas före användning?
Jag gav bort min oanvända Romargryta bara pga jag tyckte det var för jobbigt med blötläggning innan matlagning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.