noranettan
Den här gallican köpte jag bara för att se om den var identisk med Président de Séze, vilket den anses vara. När den blommade första gången i somras så kunde jag bara konstatera att likheten inte var särskilt stor. Jag mailade Matti Kulju som jag köpt rosen av. Han svarade att det är rätt, men att i början av sin rosblomningskarriär så kan den se ut så här. Jag älskar färgen, mauve kallas den nog. Doften är obeskrivbara, ljuvlig.

När jag jämför bilder för att se vilken det är så är den ändå inte helt olik (bortsett färgen som är ljus på den här bilden) den Jenny Duval som visas hos Suzanne Verrier. Även bilder på Help me find liknar den här lite
http://www.helpmefind.com/rose/tn/164/42160.jpg Christina i Taxinges bild. Hjälp vad liten den blev! Har du bättre bild Christina??
Och så från Matti Kuljus hemsida

Anette
Tosan
Den har jag nyss beställt från RP smile.gif Ska bli spännande att se hur den ser ut i verkligheten, alla bilder jag sett på den är olika smile.gif
renate
Jag har för mig att jag köpte den för ett antal år sedan men såg den aldrig blomma,den frös bort här.Det var i början av mitt rosintresse jag kundt väldigt lite om rosor då.
Tosan
CITAT (renate @ 17-12-2007, 19:57) *
Jag har för mig att jag köpte den för ett antal år sedan men såg den aldrig blomma,den frös bort här.Det var i början av mitt rosintresse jag kundt väldigt lite om rosor då.

Ojdå, det lät ju lite oroväckande... Den sägs ju tåla z6. Men det visar sig väl om den går med på att leva hos mig eller inte.
kerstin z5-6
Vissnar i askgrått -färgspelet är en del av tjusningen smile.gif
Mejal
[attachment=10664:DSC_0110__Medium_.JPG]

En härlig ros, där ingen blomma är lik den andra. Har en något mer askgrå ton än mina andra gallicor. Blommar mycket och länge och har aldrig visat tendens på att frysa ner.
En favorit! (Men det är alla mina gallicor) smile.gif
noranettan
Vad kul Mejal! Den sista bilden finns också med på Help me find! Jag trodde det bara var Christina som hade bild med där på den rosen. Jag tycker nog inte att min är SÅ olik era bilder.....men den liknar def. inte den ros som finns i Rosbibeln. Det verkar som det finns olika Jenny Duval i omlopp. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon