Nanna
Jag undrar om man kan ha kvar kryddväxterna i landet på vintern. Jag har rosmarin, citronmeliss, oregano, persilja... Kan man få dem att överleva på något sätt, eller är de rent av ettårsväxter?
Min rosmarin är ju sååå fin smile.gif Tråkigt om den skulle försvinna.
jenalsam
Citronmelissen kan du ha kvar i rabatten men rosmarinen måsta förvaras frostfritt under vintern.

Jenny
Åsa, mälardalen zon 2
Citronmelissen och oreganon lär överleva troligtvis även persiljan den är tvåårig så den blommar och sätter frö andra året men man brukar kunna skörda en del blad även år 2, fast du bör nog även så lite ny persilja varje år den lever inte i evighet utan den brukar nog ofta odlas som ettårig.

Rosmarin kan övervintra utomhus i zon 0-1 så i Jönköping får man nog ta och gräva upp växten och sätta den i kruka och övervintra växten ljust och kallt (fast frostfritt).

Citronmeliss och oregano brukar kunna sprida sig rikligt med frö så vill du begränsa mängden klipp bort de gamla blommorna.

Det finns en massa olika fleråriga kryddor du kan testa, på denna sida kan du läsa om en massa olika kryddväxter och hur de odlas.
http://www.odla.nu/krydd/
Nanna
Okej, då ska jag komma ihåg att ta hand om min rosmarin. Någon som vet nåt om de andra då?
Nanna
Okej, tack, då vet jag vad jag ska ta mig till. biggrin.gif
KURT
Rosmarinen kan du också ta sticklingar från, så har du fler plantor att övervintra så är sannolikheten större att man klarar någon över vintern inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon