AnnammA
18-12-2007, 11:18
Satt och gick igenom årets planterde rosor(de som överlevt: där var ngn/ngra rearosor i våras, som inte ville, men de flesta är där liv i hittills...)och det blev 26 st nyplanteringar... Hm...Ngn påfyllnad av rossorter jag redan har och en del godbitar att vänta på...(Alla har ju inte blommat, beroende på vilken tidpunkt de blivit planterade på.)
Spännande överraskningar=förväntningar på rosor som "Nostalgi", "Rhapsody in Blue", "John Davis", "Oisenbleu", "Kimono", "Albertine" Och "Reve D'or"... ´Mmm... Något att längta efter i detta gråväder...Alla rosor har iallafall blivit kupade, om det skulle behaga sig att frysa till...Fast innan denna ev kyla, skall jag också binda in de friväxande stamrosorna med lite säckväv och annat...
noranettan
18-12-2007, 13:56
Javisst är det skönt att ge näring till sina rosendrömmar nu när det nästan är som mörkast. Fast här har vi haft några underbart vackra dagar med gnistrande frost och ett snöpuderlager som lyser upp. Det tom kom en skridskoåkare på sjön nedanför oss i går eftermiddag. Fast det tycker jag är vågat, isen har inte legat så länge än.
John Davis och rapsodin har jag, men de andra ska det bli trevligt att få rapporter om till sommaren. Jag har också ett helt gäng med nyplanterade rosor som jag ser fram mot blomningen hos nästa år. När jag tittade på Annes Have igår, så kom jag på mig med att sitta och drömma om perennsådderna som jag börjar med nyårsdagen. Clas...... (glömt efternamnet) har ju enastående perennarabatter ton i ton med de rosor han har. Jag måste gå igenom STAs frölista igen för att se om det finns fler lämpliga växter att ha bland rosorna. Han hade bla bergpilört som marktäckare......hm....
AnnammA
18-12-2007, 14:45
CITAT (noranettan @ 18-12-2007, 13:56)

Javisst är det skönt att ge näring till sina rosendrömmar nu när det nästan är som mörkast. Fast här har vi haft några underbart vackra dagar med gnistrande frost och ett snöpuderlager som lyser upp. Det tom kom en skridskoåkare på sjön nedanför oss i går eftermiddag. Fast det tycker jag är vågat, isen har inte legat så länge än.
John Davis och rapsodin har jag, men de andra ska det bli trevligt att få rapporter om till sommaren. Jag har också ett helt gäng med nyplanterade rosor som jag ser fram mot blomningen hos nästa år. När jag tittade på Annes Have igår, så kom jag på mig med att sitta och drömma om perennsådderna som jag börjar med nyårsdagen. Clas...... (glömt efternamnet) har ju enastående perennarabatter ton i ton med de rosor han har. Jag måste gå igenom STAs frölista igen för att se om det finns fler lämpliga växter att ha bland rosorna. Han hade bla bergpilört som marktäckare......hm....
Ska du så utomhus, eller inomhus då vid nyår?
noranettan
18-12-2007, 18:26
Det jag sår nu hamnar ute. Jag brukar börja med clematis, någon vecka senare kör jag igång med andra perenner. Perennerna brukar jag låta stå kvar i kallväxthuset, där blir lika kallt som ute. Det enda jag gör att ösa snö över krukorna. De kommer lite tidigare på våren eftersom solen värmer växthuset då. När det är dags att skola om perennerna från såkrukorna till egna krukor så är det dags att så sommarblommorna. Nu går det undan - innan man vet ordet av så är det dags!
Vilka trevliga funderinga ni har,jag lade nypon från Henry Martin i kallväxthuset för att sår,men jag har ingen såjord,finns inte att köper här än och åker till stan för en påse såjord hmm nä.Jag har en liten påse med gammal såjord men det vill jag inte använda.Någon rosbeställning har jag inte gjort heller,nu får det först blir jul,när jag plockat ner julpyntet börjar trädgårdsåret igen.
Jag skrev upp i höstas vilka nya rosor som inte blommade i sommar, kanska var det den solfattiga sommaren här men dessa nya blommade inte Kordes Aloha, Laguna, Baron J. B Gonella och mossrosorna Robert Leopold, Little Gem och Zoe. Planterade så ca 10 nya sorter i oktober, så det finns mycket att se fram emot till våren och hoppas på en varmare sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.