CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-07-2003, 23:15)
Låter som stockrosrost tyvärr, själv var jag tvungen att gräva upp och slänga mina. Stockrosrost är alltför vanligt på många håll i sverige den går på stockrosor och på en del malvor (främst lite vildare sorter). Svampen övervintrar och kan även spridas via frö.
Man ska kunna hålla angreppen nere genom att ta bort de första blad som dyker upp på våren och slänga på ett lager ny jord (gärna kompostjord) tidigt på våren och sedan kanske spruta med svampmedel upprepade gånger för att bromsa ev. angrepp.
Hej!
Jag har också råkat ut för detta tråkiga med mina stockrosor som jag drivit upp från frö sen tidig vår för blomning nästa år.
Tipset på åtgärd att ta bort angripna blad tidigt på våren och slå på ny jord funkar väl inte nu så här i augusti förmodar jag. Kan någon ge mej råd på vad jag gör med mina nu så här dags? Ta bort rubbet och odla något annat där nästa år??? Har också läst att man kan förebygga med att gödsla dessa blomster extra men det är väl heller inget för mej att ta till nu i augusti så...vad göra?
Hälsn. Ewa Gbg