Full version: Stockrosor
lada
Mina stockrosor ett 40 tal har drabbats av orangea prickar som senáre gör att bladen vissnar, torkar och hela plantan blir ful. Ännu har inte blomorna drabbats, de har börjat slå ut
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som stockrosrost tyvärr, själv var jag tvungen att gräva upp och slänga mina. Stockrosrost är alltför vanligt på många håll i sverige den går på stockrosor och på en del malvor (främst lite vildare sorter). Svampen övervintrar och kan även spridas via frö.

Man ska kunna hålla angreppen nere genom att ta bort de första blad som dyker upp på våren och slänga på ett lager ny jord (gärna kompostjord) tidigt på våren och sedan kanske spruta med svampmedel upprepade gånger för att bromsa ev. angrepp.
Ewa Gbg
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-07-2003, 23:15)
Låter som stockrosrost tyvärr, själv var jag tvungen att gräva upp och slänga mina. Stockrosrost är alltför vanligt på många håll i sverige den går på stockrosor och på en del malvor (främst lite vildare sorter). Svampen övervintrar och kan även spridas via frö.

Man ska kunna hålla angreppen nere genom att ta bort de första blad som dyker upp på våren och slänga på ett lager ny jord (gärna kompostjord) tidigt på våren och sedan kanske spruta med svampmedel upprepade gånger för att bromsa ev. angrepp.

Hej!

Jag har också råkat ut för detta tråkiga med mina stockrosor som jag drivit upp från frö sen tidig vår för blomning nästa år.
Tipset på åtgärd att ta bort angripna blad tidigt på våren och slå på ny jord funkar väl inte nu så här i augusti förmodar jag. Kan någon ge mej råd på vad jag gör med mina nu så här dags? Ta bort rubbet och odla något annat där nästa år??? Har också läst att man kan förebygga med att gödsla dessa blomster extra men det är väl heller inget för mej att ta till nu i augusti så...vad göra?
Hälsn. Ewa Gbg
Sommartorparn
Stockrosor har alltid rost. Det får man leva med om man vill ha dessa blommor. Men blommorna är ju lika vackra även om bladen är fula. Min ide är att plantera en ridå av någon yvig perenn framför stockrosorna, som låter stockrosens blomspira sticka upp och döljer den nedre delen. någonting som blir ca 1/2 meter högt. Jag tar gärna emot tips på vilken växt som skulle kunna lämpa sig.

PS vad gäller frågan vad du kan göra åt detta nu, så är svaret att du kan blocka bort alla blad vartefter dom blir fula. Att stängeln blir kal verkar inte blomman lida av.
Cilla
Jag hade också rost på stockrosorna förut, och sedan dess sätter jag ett par nya stockrosor varje år, på olika ställen.

Jag slänger på kogödsel innan de börjar spira och försöker komma ihåg att ta bort de första bladen. Förra och detta året slapp jag rosten.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 15-08-2004, 12:50)
, och sedan dess sätter jag ett par nya stockrosor varje år, på olika ställen.

Talar du nu om dom perenna eller dom kortlivade sorterna?

Vad jag förstått så är en anledning till att de kortlivade sorterna tagits fram att man velat få bukt med rosrosten som förr eller senare drabbar de perenna. I Skåne, där var och varannan stuga är omgiven av stockrosor (perenna) har aldrig sett någon som varit orostig. Bara mer eller mindre rostig. Vill man i det läget skydda sin egen frösådd måste man nog lägga en ostkupa över hela trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon