Finns det någon som kan tipsa om tomatsorter med mycket smak som inte är så söta?
Marina i Hällekis
18-12-2007, 13:38
Hej! Svårt att tipsa, när det gäller smak, upplevs så olika. Bloody butcher tycker jag är smakrik och inte så söt som andra jag odlat, jag odlar den ute, kanske blir sötare i växthus? Här finns annars roliga sorter, med bra beskrivning Tomatsidan
MariaS
18-12-2007, 15:13
Här kommer en annan länk med mycke tomater, som man dessutom kan köpa. Tomatklubben
Marina i Hällekis
19-12-2007, 22:41
CITAT (MariaS @ 18-12-2007, 15:13)
Här kommer en annan länk med mycke tomater, som man dessutom kan köpa. Tomatklubben
Hej! blev fundersam av ditt svar, och mailade tomatsidan. Det går fortfarande köpa tomater av dem, eller hur menade du med dessutom? Svaret på mailet:
Hej
Jag säljer fröer i år och nästa år och så länge jag kan producera bra fröer.
Jag har flyttat och har haft och har stora problem med min Internetuppkoppling så jag har inte kunnat uppgradera sidan så mycket, förhoppningsvis så löser det sig snart.
Jag har även bytt mailadress, home.se fungerar lite som den vill, jag får andra personers mail och massor med mail har bara försvunnit men det största problemet är alla skräpmail, normalt ca 30-40 om dan.
Monica är en god "vardagstomat" - odlingsäker, ger bra skörd Principe borghese klassisk till torkning och inläggning Moneymaker ger bra skörd i växthus
Körsbärstomaterna:
Supersweet 100 god att äta direkt Ildi enormt mycket tomater på varje klase Brown berry inte så söt men god
Utomhus:
Bloody butcher saftig och ganska tidig Alaska hållbara och går att sätta ut tidigt Black plum (den ryska namnsorten) god och frisk planta
För kuriosa:
Ananas väldigt vackra, stora tomater och ganska goda Silvery fir tree vackert, skirt bladverk. tycker inte om fuktigt väder /växthus, men är frisk i soligt utomhusläge, jätte fin sommaren 2006. Listan kan göras hur lång som helst, jag gillar tomater . Men dessa kom jag att tänka på just nu.
God Jul Marina
MariaS
20-12-2007, 14:24
Här gäller: Miniplommon (urskrap från affär) - söta att äta direkt Gelbe Datelwein - ger mycke vätska och god smak White Sweet Sherry - goda i sallader, trots namnet inte för söta Moldavian Glory - Typisk ostsmörgåstomat Pineapple - en bifftomat som imponerar i både smak och färg Zhung Shu - Typisk ostsmörgåstomat och en egen korsning jag kallar Solberga Plommon (Korsning Black Plum och Gelbe Datelwein) - God till mat och som den är.
Ute har jag standardtomaterna: Tiny Tim - God i sallader till grillen Dansk Export och - ren mat-tomat Outdoor Girl - ren mat-tomat
Jag brukar hacka ner samtliga sorter och frysa färskt, för grytor och annat på vintern. Smak av sommaren både till smak och färg.
Snigelhatare
20-12-2007, 16:12
Tack, så härliga beskrivningar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.