|
Nu har jag beställt samtliga rosor inför våren... Det blev som följer: Jan Spek Earth song Louise Bugnet Morden Sunrise Quadra Lambert Closse Henry Kelsey John Cabot Morden Cardinette Rosa Mundi Ingrid Bergman Friesia Sommer 2000 Astrid Lindgren Macy´s Pride Jenny Duval Indigo Oranges &Lemons Swartze Madonna Cadillac Glory of Edzell Granada Imperial Palace Undrar verkligen hur en gräns på 10 rosor i slutändan hamnar på 23?
noranettan
18-12-2007, 14:00
Jösses vilken härlig roslista! Det blir en färdig rabatt på en gång. 10 som blir 23.....inte svårt alls. Bara vänta till datorn börjar beställa själv. Min dator beställde en Snowdon och en Ruskin förra veckan. Tur som var så kunde Flora Linnea inte leverera nu, utan det blir till våren. Fast det är inte heller bra, då hinner datorn gå in och komplettera beställningen.......för vaddå? Bara 2 rosor - det vet ju alla att det är mycket billigare att beställa fler för samma frakt!
Nu kan du drömma om din blivande fantastiska rabatt hela vintern. Drömmar kan ibland tom vara bättre än verkligheten. Åtminstone i min trädgård.
Ja, mina drömmer är åxå bättre än verkligheten som regel, det blir sällan så bra som jag tänkt... Jag har en liten rosrabatt färdig, och en påbörjad som blir kanske 12-15 meter lång och 1 meter bred innan slutet. Sen är det ju en hel hög av de där som ska krukodlas, och några av de klena ska jag testa för att se vad de tål. Sen är ju faktiskt 2 av dem till gubben Men nog tycker jag det verkar som om datorn fixar det där alldeles själv... för som sagt, jag skulle ju bara ha 10
kerstin z5-6
18-12-2007, 15:36
Fast en del har du väl tänkt ha som krukrosor `?  å då kan du ju ev ta nån ytterligare till rabatten .
Ja, en hel del av dem blir krukrosor... Så nu har jag större problem att få tag i krukor än att få färdigt rabatten, hur det nu gick till Hur stora krukor behöver de egentligen? Men i övrigt tror jag att det blir ganska lagom många till rabatterna
svennis
18-12-2007, 16:30
Hej! Du behöver inte så stora krukor, skall bara var plats till rötterna ju. 3 - 4 L Nu blir jag inte populär väl. Klipp hårt i rötterna, korta in de kraftiga rötterna riktiigt.  Blunda. Klipp även lite av grenarna uppe. Grenar som pekar innåt skall bort. Glöm inte vattna.
CITAT (svennis @ 18-12-2007, 16:30)  Hej! Du behöver inte så stora krukor, skall bara var plats till rötterna ju. 3 - 4 L Nu blir jag inte populär väl. Klipp hårt i rötterna, korta in de kraftiga rötterna riktiigt.  Blunda. Klipp även lite av grenarna uppe. Grenar som pekar innåt skall bort. Glöm inte vattna.  Å tack! De jag har i källaren över vintern har fått 5-liters hinkar, då klarar de sig ju med det  Får dra iväg på dollarstore och köpa såna i fina färger tills jag har fått tag i fina krukor. Fast klippa i rötterna har jag lite jobbigt för, men lite ska man väl iaf få bort....
svennis
18-12-2007, 16:54
Nu är jag snart klar med senast säcken. Har ju plats till fler. Kan ju fortfarande vända med bilen på gården. Blev sugen på Kiftsgata och Kew Rambler.  Det är ju billigt med rosor. Ett par golfklubber får man många rosor för.
Ja, man får väl se det på det sättet kanske.... Min önskelista är ff väldigt lång, men jag kan inte köpa fler åt gången än vad jag mäktar med att gräva ner heller. Och så här pass stora inköp blir det nog inte fler ggr, det mesta finansieras av min tjugotioårspresent Men visst, man kan ju köpa en del rosor för några tior, eller kanske få en stickling av nån som man lyckas rota. För att inte tala om frön man kan testa att så
Många härliga rosor du beställt, det var några där jag måste kika lite närmare på som Cadilac, Granada och Imperial Palace, vad det nu kan vara för rosor. Har själv två listor jag filar på till Rosenposten och Flora Linnea, men väntar ett tag till, men bara tanken på våren och nya rosor gör en glad. Och säkert blir det något från Hortogreen också.
Hihi, jo jag kom på en kul grej en kväll när jag satt å kollade utbudet för femtelfte gången... Det finns massor av rosor som heter som bilar, och eftersom den här familjen är rätt bilburen så tänkte jag att det kunde va kul att samla, även om de flesta får bo i kruka. Granada och Imperial palace är till gubben, som gillar både Ford och Chrysler  Och visst, man får fuska lite med stavningar och så ibland, men rätt kul ändå. Och grabben lär nog bli ordentligt förtjust i Cadillac, synd bara att jag inte hittar en ferrari, men tills vidare har jag en stickling som heter så, men formodligen är Nina Weibull Hittade dessutom massor med "bilrosor" i england, så nån gång när jag blir rik ska jag beställa därifrån. Men ack så sysslolös jag blev när beställningarna äntligen var iväg. Har ju inget att sitta och planera och drömma om nu på ett tag. Men jag vet hur det är, väntar jag längre så blir det alldeles för mycket
noranettan
19-12-2007, 11:06
Kul tema med bilrosor!
Ja jag tyckte ju det Men Austinrosorna hoppar jag nog över, de blir så många
Anders Roslagen
29-12-2007, 23:39
Inte kan du hoppa över Austinrosorna, du behöver den speciella doft de bästa där har.... Du kommer säkert över bra krukor. Och undrar om inte vissa Austin kan odlas som perenner, planteras djupt så de får egna rötter och får frysa ner till marken men ändå hinner blomma?
kerstin z5-6
30-12-2007, 02:42
Anders -du är förvisso en glad optimist -men den som klarar Austin i Lycksele ska jag ge en Purple Tiger ros omedelbart  Däremot går de fint i kruka .. -men blir MONSTERSTORA ... o blommar dåligt om man låter dem bli höga ..
Haha utmanar du mig?
kerstin z5-6
30-12-2007, 11:49
 Inte direkt -det vore väl synd på dina Austin  .. de kämpar även hos mej och mycket få klarar mer än 2 år ute -Undantag W Chatedral och G Jekyll.. men stora är de inte ..
Vad har du för zon i Lycksele Tosan ? Kanske kunde Mary Rose gå om du har något varmt skyddat läge, provodlad i Wij Trädgård /Ockelbo i zon 5. Hos mig fryser den aldrig ner en cm, bor i zon 3- 4, det är den tuffaste Austinrosen jag har av mina, här bildar den buskar 1.20 eller mer.  Mary Rose, bild från midsommarafton
Den skulle möjligen kunna funka. Har z 7 enligt kartan, men bor bra till, så z 5 borde gå om jag hittar en bra plats. Vi får väl se hur mina z5-rosor klarar den här vintern, köpte ju 3 i somras, och de brukar funka bra här inne i stan, på den här sidan ån. Så jag ska lägga den på minnet
Oj det var tufft läge, hur gör du med dina rabattrosor som jag såg i köplistan som Jan Spek, Friesia, Astrid Lindgren, Sommer 2000, kan du ha dom i rabatter, eller väljer du krukor ? Jan Spek och Sommer 2000 är förstås zon 5 rosor.
Friesia tänkte jag testa ute, har en kompis ett par hundra meter från oss som har den ute. Astrid Lindgren har jag inte riktigt bestämt än, men ska försöka sticka den. Läste om ett försök där man lyckats få den på egen rot och övervintrat den i z8  De andra tänkte jag dalta med lite, och naturligtvis försöker jag sticka alla så jag har en "säkerhetskopia", tyvärr lyckas det ju inte alltid... Men bor man här uppe måste man våga chansa, annars finns ju så lite att välja på. Går det så går det, annars dör dem och då har jag iaf testat. Nu har jag ju dessutom försökt hitta bra lägen i trädgårn med väldränerad jord, upphöjda rabatter, skyddat från kalla vindar osv. Dessutom ligger vårt kvarter i en gryta mellan bergen, dessutom ligger vår tomt lite under de omliggande och träd och byggnader runt om. Nedre delen av trädgårn är däremot väldigt kärv, med snåldrag och mer eller mindre myrmark. Där hamnar nog inga rosor...
Ja rotäkta rabattrosor måste ju vara perfekt då gör det inte så mycket om dom fryser ner, den äkta rosen kommer upp ändå får vi hoppas. Finns det inte handelsträdgårdar där norröver som säljer mycket rotäkta rosor ? Och så har du alla fina kanadarosor som jag är så glad i här i min zon. Om du inte har boken " Rosor för nordiska Trädgårdar " del 2 låna gärna den, där listar Lars-Åke Gustavsson 69 rosor som klarar zon 6 och 20 rosor klarar zon 7. Så det finns en massa rosor för dig med
Jo, jag har 5 rotäkta kanadicker från flora linnea redan. Sen har jag beställt från blomqvists i finland via handelsträdgårn. Han hade tagit hem lite förra sommarn, mest på prov, men skulle ta hem mer i år. Sen finns det en utanför Åsele som har litegrann. Annars får jag åka ut till kusten för att handla. Så här är det mest postorder som gäller och då är det mesta ympat. Men man får kämpa och trixa lite och gulla och dalta och se vart det leder Man blir ju lite morskare åxå när folk i närheten klarat Nina Weibull, Bonica, Friesia, Ingrid Bergman, New Dawn, Peace och Europeana utan större bekymmer, bara lite täckning. Inte för att jag har de grönaste av fingrar, men går det för dem så ska det funka för mig med  Å lyckas jag dessutom få dem på egna fötter så tror jag chanserna ökar en hel del. Nu experimenterar jag dessutom en hel del för att se hur jag lyckas zonknäcka och så. Några går säkert åt utav det åxå, men det får man ju räkna med.
kerstin z5-6
30-12-2007, 23:27
Om du bara knäcker mot z5 har du över 300 sorter att välja på
Ja det gör ju en jäkla skillnad om man kan välja bland alla dem, ist för att bara välja de som tål Z 7-8. Och ner till Z 5 tror jag som sagt inte är några större problem på just min gård. New Dawn är den som står mest oskyddad än så länge, och hittills i vinter har den inte frusit ner nåt iaf, fast den sticker upp en bra bit ur snön  Men vi har ju inte haft så hiskligt kallt heller än, så mycket hinner hända. Men jag tycker det är himla spännande att testa  Största faran hittills för mina rosor är grannens kanin som kommer att bli middag om jag får tag i den
kerstin z5-6
31-12-2007, 14:24
Största massdöden bland rosor sker inte nu -utan i -mars april.Skadorna syns först i maj ..
Jo, jag vet... Men samtidigt vill jag titta till dem å se så de mår bra under tiden. Julgranen får ju iaf sin roll...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|