Full version: Flammentanz
Magdalena
Planterade en Flammentanz i maj, invid en gammal björk som är heldöd sedan flera år. Satte den på östsidan och i norr samt väst Clematis. Clematisen växer bra. Rosen har växt och blommar för fullt men den har inte börjat klättra ännu. ÄR det för tidigt så här första säsongen? Har ingen aning hur det är när man sätter nya rosor... Den fick en massa ny trädgårdsjor och näring regebundet....
Åsa, mälardalen zon 2
Rosor går att plantera både på våren och hösten i stora delar av sverige i norr är det nog bäst att plantera på våren. Men teoretiskt sätt så kan man plantera krukodlade växter hela odlingssäsongen bara man vattnar ordentligt vid varma perioder.

Klätterrosor/Klängrosor har ett förvillande namn för rosor brukar inte klättra naturligt utan man brukar behöva hjälpa till genom att binda upp grenarna vid något, rosor har inte klängen som många andra klätterväxter. Men Flammentanz brukar växa ganska kraftigt så den kommer nog att kunna bli en ganska stor klätterros inom ett par år.
jutte
Hejsan !

Den kommer nog ska du se. Jag planterade 2 stycken sympathie klätterrosor förra hösten och den ena har i sommar klättrat upp rätt högt med en stam men har i gengäld ej blommat alls, medan den andra rosen har blommat för fullt men ej klättrat ett dugg. Jag klippte bort hela blomställningern för en vecka sen när den hade blommat över och nu verkar det som att den lägger mer energi på att klättra uppåt istället.

Hälsningar
Anders smile.gif
Magdalena
Det finns hopp alltså tongue.gif
Då ska jag gallra bland blommorna, klippa bort lite och binda upp den mot nätet så den kan börja klåttra uppåt!
Tack för alla svaren!
annaviktoria
Se bara till att freda den för odjur (främst rådjur...). Jag har en som är flera år nu, men som inte har växt och som har haft väldigt underlig färg, så jag trodde att den har haft någon sjukdom. Döm om min förvåning när den började växa i somras när jag satte upp nät runt hela klabbet på grund av andra blommor! Bättre sent än aldrig.

Jag menar - den måste ju ha växt hela tiden, men blivit neräten efterhand. Att jag inte kopplat ihop det tidigare...
AnnaVattenkanna
Hej!

Troligtvis är det en Flammentanz vi har, och som, enligt grannarna, blev planterad på 60-talet, då huset byggdes.
På våren brukar jag föryngringsbeskära den, dvs jag skär bort EN DEL av de äldsta grenarna, som kommer nerifrån ympstället. På slutet av sommaren kommer det så nya grenar nerifrån ympstället. (Jag har läst ngnstans att man kan göra föryngringsbeskärningen på sommaren, efter blomningen., men det har fungerat på våren för mig i flera år. Dessutom ser man ju på våren lättare vilka grenar vintern varit elakast mot.)
:D
Hälsn
AnnA
Hannele
Hav tålamod - den är ju bara några månader...
Hoppas du har slutat kvävegödsla nu - rosor behöver tid att gå i vintervila, annars kan frostskador uppstå lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon