Full version: Vermiculite
Tosan
Har en burk med vermiculite som jag fått av mamma och inte har kommit på hur jag ska använda, förutom att jag stratifierar klematisfrön i den.
Men Perlite ska ju va bra att blanda i såjorden, funkar vermiculite lika bra?
ewa zon 3
Min erfarenhet är att Vermiculite löser upp sig mycket lättare än Perlite särskilt när man blandar den i jord.
Om man vill göra såjorden luftig tycker jag Perlite, små lecaculor eller "halksand" passar bättre.

/Ewa
strepp
Skillnad mellan Perlite och Vermiculite
Perlite
Används till jordförbättring eller som rent växtmedium
I jordblandning/Torv elJord
-förbättrar jordstrukturen och vattendräningen
Förbättrar syretillgången och främjar groning och rotutveckling,
Lättare vattenupptagen samt vattenfördelning i torr torv
Är sterilt
är ljusreflekterande och utjämnar temperaturskillnader.
Vermiculite
Har förmåga att hålla kvar fukten i jorden och bidrar till god lufttillförelse.Kan användas ren el blandad med torv.sand el jord.
Denna är mycket bra till sådd..
Allt detta genom info fr weibulls..
Tosan
Hm, och jag som tyckte att jag hittat ett bra ändamål för den där burken... tongue.gif
Nåja, tack för svaret iaf smile.gif
strepp
Hej igen
själv använder jag båda i min krukväxt jord.3 delar jord,2 delar perlite o 1 del vermiculite.Passar perfekt till mina Gesneriaceér-
MariaS
Jag använder Vermiculite som täckmaterial till små ljusgroende frön, som har svårt att gro med jordtäcke.
Perliten använder jag tillsammans med plantjord och sand till kaktusar och såjord.
kerstin z5-6
Jag använder Vermiculite som täckmaterial till frön som är extremt känsliga för uttorkning -hostafrö tex -riskerna med V som är lerbaserat är att sådden blir för våt
perlit har du ju redan fått bra beskrivning på
Tosan
Tack för era svar!
Jag trodde vermiculiten skulle göra jorden luftigare...
Jag fortsätter nog precis som jag alltid gjort ett tag till. Man ska inte utmana ödet för mycket flirting.gif
Blomstertanten
Vermiculiten är perfekt att rota sticklingar i.
Använder det till hoyasticklingar och de mest tjuriga sticklingarna får rötter ganska fort yes.gif
Sticklingarna får bättre rötter än om dom är rotade i vatten , dessutom kan man ha sticklingarna i vermiculiten ganska länge innan man behöver plantera dom i jord.
Margith
Använder du alltså bara Vermiculite när du rotar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon