Alpiner i Halmstad
Under de senaste 5 åren har vårt gamla päronträd tappat bladen redan under juli månad. Bladen har varit totalangripna av päronrost.
Sommaren 2006 drog vi upp 3 sävenbom och 4 kinesiska blåenar, dessa vintergröna enar anses ju vara vintervärd för päronrostens sporer.
Sommaren 2007 satt bladen kvar på trädet tills det naturliga bladfallet inträffade.
http://www.alpiner.se/Sjukdomsbilder.html
Är det fler som har samma erfarenhet?
M.v.h. Bernt
Big Gardener
Intressant iaktagelse.

Dock tycker jag du verkar lite väl gammal för att vara trovärdig wink.gif
KURT
CITAT (Big Gardener @ 18-12-2007, 18:37) *
Intressant iaktagelse.

Dock tycker jag du verkar lite väl gammal för att vara trovärdig wink.gif

Säg inte det, det finns många älde människor som har mycket bra minne. Fast minns man saker från 1907, så bör man ju ha varit minst 4-5 år gammal då!
Alpiner i Halmstad
Trevliga kommentarer. Årtalen är ändrade.
m.v.h. Bernt
Big Gardener
Humor is the shit!

För att återgå till ämnet så undrar jag hur länge man på allvar har känt till värdväxlingen av vinter- respektive sommarsporer för päron och kinesiska enar. Att sporersäckarna finns där kan ju inte riktigt ha undgått någon och frågan är när man på allvar var klar med hela livscykelanalysen.

På Norrvikens trädgårdar har det funnits större eller mindre fruktodlingar av äpple,päron och hasselnötter i många år. Så sent som slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet planterades det i direkt anslutning till äpple- och päronodlingarna många exemplar av kinesiska enar.
Cilla
Väldigt fina bilder på rost Bernt!
Den här frågan är intressant och mig veterligen finns det ingen sammanställning över områden/trädgårdsägare/kolonimråden/parker som testat detta. Det borde finnas, för det finns en allmän SLU-rekommendation om 400 meters säkerhetsavstånd, och det borde komma någonstans ifrån.

Det borde vara nyttigt att damma av all gammal kunskap om päronrosten, för den har blivit ett allt större problem där den förut bara tog enstaka blad. I en gammal årsskrift från Pomologiska Sällskapet (som förr var en avdelning av Svenska Hushållssällskapet, elelr hette det Hushållningssällskapet kanske) såg jag päronrosten nämnd, så man har åtminstone känt till den en mansålder bakåt.

Hittills har jag resonerat så, att om ett träd står i ett tätbebyggt villaområde med de typiska 70tals "vintergröna skötselfria" planteringarna där sävenbom och kinesiska enar är standard, så brukar jag rekommendera att antingen strunta i päronträdet och låta det leva fritt till dess det inte orkar mer, eller om det är ungt, rekommendera byte till ett annat fruktträd. Men om det är varierad växtlighet i närheten och bara enstaka partier av värdväxterna så har jag rekommenderat borttagning av dem.

Några få fall har jag följt upp, men eftersom päronrosten blir allt kraftigare i Stockholmsområdet så kommer jag att bli noggrannare med uppföljning i framtiden. Jag har en känsla av att man åtminstone kan minska rostangreppen på sina egna träd genom att ta bort de mest näraliggande värdväxterna, och att spridningen är ungefär som med lövträdkräftan, dvs att den är lättspridd men mycket kraftigare med näraliggande värdväxter.

björnen
Vet någon om dessa enar fortfarande säljs? om så varför?

Bassam
Hej
Jag tycker att det är fel att man borta enar eller päron, men man kan tänka att ska inte plantera dem nära varandra fram tiden, for att svampen behöver bada för att komplettera sin liv, och just nu finns många metoder kan man bota ( Päronrost ), om man börjar bekämpa svampa när sjukdom kommer.
God jul
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon