niklaswik
18-12-2007, 17:36
Skulle göra potatismos nu i eftermiddags, köttbullarna och såsen var redan klara, och så när jag ska hälla i det sista från den påse som var öppen (fast stängd med en sån där påsklämma) så kommer det med en inte så trevlig liten gul larv... Har såna på mitt bakbord, i några små små mjölhögar som blivit kvar, upptäckte jag för några veckor sen när jag skulle baka lussekatter (dessutom fanns det 2-3 stycken kvar i söndags när jag skulle göra pizza trots en väldigt grundlig tvättning av bordet vid första incidenten...) men inte trodde jag dom skulle finnas i potatismoset!
Självklart blev jag nojjig och tyckte mig även se små larver i den tidigare helt oöppnade pulverpåsen som jag tänkte ta av istället.
Frågan är, finns det nån möjlighet att det skulle kunna vara såna även i den som tidigare aldrig varit öppnad eller är jag en idiot? Kanske nåt däremellan?
Hur som helst blev det inget mos, bara några köttbullar och lingonsylt...
Piccante
18-12-2007, 18:05
Nej larver uppstår inte spontant ur pulvermos. Har påsen hela tiden varit oöppnad så borde det vara riskfritt. Tror inte någon insekt kommer in i aluminiumpåsen. Däremot i öppnade paket är det en helt annan sak.
Förmodligen är det små mjölbaggelarver du fått som husdjur. Helt ofarliga, men väldigt otrevliga. Har du öppnade förpackningar i skafferiet så är risken stor att det finns larver/baggar i dem också, men oöppnade förpackningar bör vara okej.
Släng allt öppnat och torka rent ordentligt i skåpet.
De kan ta sig igenom papperspåsar och ev tunnare plastpåsar. Men inte Al-foliepåsar. Sedan behöver man ju inte vara så rädd för dem, man lär knappast bli sjuk av dem, en proteinberikning av potatismoset.
Har man väl fått dem kan det vara idé att placera alla påsar i plastburkar/glasburkar med lock.
Alexander-VG-zon3
18-12-2007, 18:59
CITAT (KURT @ 18-12-2007, 18:46)

De kan ta sig igenom papperspåsar och ev tunnare plastpåsar. Men inte Al-foliepåsar. Sedan behöver man ju inte vara så rädd för dem, man lär knappast bli sjuk av dem, en proteinberikning av potatismoset.
Har man väl fått dem kan det vara idé att placera alla påsar i plastburkar/glasburkar med lock.
det går äta sånt med , finnarna som va med på båten dom sa äsch extra protein är alltid bra och dom slukade hela middan rätt upp och ner . när jag var i afrika så var vi på en flodresa och första dan på båten var det middag servering på kvällen och det ända som va tänt va värmeljusen på bordet , det som serverades va banan och potatis mos plus sallad och kött m.m. , hela djungelns insekter tyckte detta va trevligt och attackerade hela middan . där krälade säkert 10olika insekter och flygande saker per 1dl mos . jag satt med ficklampa och kollade igenom det noga och petade mest idet , var inte så inretserad av ät äta flugor,baggar och andra krälande larv likande saker med vingar .
niklaswik
18-12-2007, 20:11
Nä jag tyckte själv det verkade orimligt att det lyckats komma larver i pulvret från fabrik..

Däremot känns det lite tråkigt att behöva slänga en massa mjölpåsar som det ser ut som jag måste göra. Menmen, det är ju bara så.
Och det där med proteinberikning... nja. Får nog hellre i mig protein på annat sätt.
de gånger jag har råkat ut för mjölbaggar har jag också kunnat lokalisera vilken torrvara som varit skurken. Alltså har jag sedan skrivit till det företaget som levererat produkten.
Varje gång har jag fått som kommentar att uppskatta hur mycket som du måste slänga och meddela oss detta så ersätter vi med checkar. En gång fick jag 70 kr i värdecheckar.
mvh Ciczi
Lilla Birka
18-12-2007, 22:41
Gå in på Anticimex hemsida så kan du säkert se vad för sort du drabbats av och vad du ska göra åt det. Om du bor i lägenhet kan det krävas att de får komma och behandla skafferiet och skåpen. Det brukar gå på hemförsäkringen. Jag fick in ängrar i flingor och mjöl när jag bodde i lägenhet och de kom och sprutade hela köket och man var tvungen att slänga allt mjöl, hårt bröd, flingor etc. Och att äta mat som angripits av en del typer av ohyra kan ge en besk smak utöver det osmakliga rent psykiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.